• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 5 دی 1396
کد مطلب : 2307
+
-

صعود 35روز بورس؛ 10میلیارد دلار

شاخص کل بورس تهران به مرز 100هزار واحد و ارزش کل بورس به مرز 400هزار میلیارد تومان رسید

شاخص
صعود 35روز بورس؛ 10میلیارد دلار

ارزش کل سهام شرکت‌های حاضر در بورس تهران فقط در 35روز گذشته 10میلیارد دلار رشد کرده است و با تداوم صعود شاخص در مبادلات دیروز ارزش کل این شرکت‌ها به مرز 400هزار میلیارد تومان رسید. به گزارش همشهری، صعود بورس آنچنان پرشتاب است که تعداد زیادی از فعالان بازار سرمایه را بهت‌زده کرده است، تقریبا هیچ تحلیلگری پیش‌بینی نکرده بود که اوایل زمستان امسال شاخص کل بورس تهران در محدوده 100هزار واحد قرار بگیرد اما در مبادلات روز گذشته شاخص کل بورس تهران به صعودهای انفجاری خود ادامه داد و با 830پله صعود به مرز 98هزارو 358واحد رسید. هر چند رشد بورس تهران از اوایل پاییز آغاز شد اما بخش عمده رشد بورس مربوط به 35روز گذشته است. به‌طوری که داده‌های آماری نشان می‌دهد که فقط در 35روز گذشته بیشتر از 42هزار میلیارد تومان معادل ارزش کل بورس تهران اضافه شده است، این به‌معنای این است که اکنون ارزش کل شرکت‌های بورس 10میلیارد دلار بیشتر از 35روز پیش است. با این مقدار رشد اکنون ارزش کل بورس تهران به 394هزارو 400میلیارد تومان معادل 94میلیارد دلار رسیده است. به این ترتیب چنانچه روند صعودی بورس در مبادلات روز‌های آینده ادامه پیدا کند احتمال دارد همزمان که شاخص بورس تهران قله 100هزار واحدی را فتح می‌کند ارزش کل بورس تهران هم از مرز 400هزار میلیارد تومان که بالاترین رکورد بورس در نیم قرن گذشته است عبور کند.

 

رقابت فولاد و خلیج‌فارس همزمان با رشد شاخص‌های بورس ارزش کل شرکت‌های بورس هم در حال افزایش است به‌طوری‌که ظرف روز‌های گذشته بیش از چندین هزار میلیارد تومان به ارزش سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان اضافه شده است. این شرکت تا قبل از عرضه سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس بزرگ‌ترین شرکت بورس محسوب می‌شد اما پس از عرضه سهام هلدینگ خلیج‌فارس این شرکت حتی تا رتبه هفتم و هشتم جدول هم سقوط کرد اما از چند‌ماه پیش و همزمان با رشد قیمت فلزات در بازار‌های جهانی و افزایش تقاضا برای خرید سهام این شرکت، ارزش این شرکت هم رشد کرد و اکنون این شرکت دومین شرکتی در بورس است که بیش از 20هزار میلیارد تومان ارزش دارد. هم‌اکنون شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس با ارزشی معادل 26هزارو 800میلیارد تومان معادل 6.5میلیارد دلار، بزرگ‌ترین شرکت بورس است و بعد از آن فولاد مبارکه اصفهان با ارزشی معادل 23200میلیارد تومان معادل 5.5میلیارد دلار دومین شرکت بزرگ بورس محسوب می‌شود. 

بعد از این دو، شرکت همراه اول و مس قرار گرفته‌اند که به‌ترتیب ارزش سهامشان تحت‌تأثیر رشد شاخص‌های بورس به مرز 16هزار و 300 و 15هزارو 200میلیارد تومان رسیده است. اطلاعات آماری از شرکت‌های بورس نشان می‌دهد که اکنون 30شرکت در بورس تهران حضور دارند که ارزش سهامشان بیش از یک میلیارد دلار است. پیش‌بینی می‌شود در صورت ادامه روند صعودی شاخص‌ها در مبادلات 2سال آینده تعداد شرکت‌هایی که بیش از یک میلیارد دلار ارزش دارند در بورس تهران نسبت به گذشته بیشتر شود.

تحلیلگران بر این باورند که رشد قیمت جهانی مواد خام، افزایش قیمت نفت و دلار عمده‌ترین دلیل رشد شاخص‌های بورس بوده و درصورت تداوم عوامل بنیادین رشد شاخص این رویه در ماه‌های آینده ادامه پیدا خواهد کرد. به‌زعم تحلیلگران لایحه بودجه سال97 نشان می‌دهد که روند استقراض دولت از بانک‌ها به‌ویژه صندوق توسعه ملی در سال آینده افزایش خواهد یافت و این موضوع نرخ تورم را به بیش از 10درصد خواهد رساند و این همان عاملی است که تضمین‌کننده روند صعودی بورس در سال آینده است، با این حال سهامداران منتظرند تا‌ماه ژانویه برسد و دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا آخرین مواضع این کشور را در مورد برجام اعلام کند تا با خیال راحت به سرمایه‌گذاری‌های خود ادامه دهند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید