• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
دو شنبه 1 مرداد 1403
کد مطلب : 230605
+
-

جزئیات فرود سخت هواپیمای مسافربری در فرودگاه کرمان

حادثه
جزئیات فرود سخت هواپیمای مسافربری در فرودگاه کرمان

چند روز پس از فرود نامتعارف یک هواپیمای مسافربری در فرودگاه کرمان که باعث برخورد بدنه هواپیما با باند شد، هواپیمایی کشوری جزئیات این حادثه را اعلام کرد.
در این گزارش آمده است: در ساعت ۸:۲۰ روز ۲۸ تیرماه ۱۴۰۳ یک فروند هواپیمایVvro RJ100  با ۹خدمه پرواز و تعداد ۸۵مسافر با هدایت کمک خلبان خانم و نظارت خلبان آقا از مبدأ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران به مقصد فرودگاه بین‌المللی کرمان به پرواز درآمد. خلبانان مسیر پروازی تهران - کرمان را به‌طور عادی و برابر طرح پروازی و بدون هیچ‌گونه پیامد مهمی طی کرده و پس از ورود به محدوده فرودگاه مقصد و تماس رادیویی با برج کنترل پرواز، برای انجام طرح تقرب (مرحله نزدیک شدن به باند فرودگاه )آماده شدند.
در ادامه این گزارش می‌افزاید: حدود ساعت ۹:۴۰ پس از استقرار هواپیما در ضلع آخر طرح تقرّب، کمک خلبان، هواپیما را برای فرود روی باند پروازی ۳۴ چپ فرودگاه کرمان هدایت کرده و ضمن کاهش قدرت موتور، در یکصد پایی زمین، سامانه کاهنده سرعت هواپیما باز می‌شود. اظهارات خلبانان نشان می‌دهد که در این زمان یکباره هواپیما دچار کاهش ارتفاع شدید شده و به هنگام گذر از ارتفاع ۵۰پایی از سطح باند پروازی، سامانه خودکار  فعال شده که با توجه به شرایط موجود، خلبان هواپیما، هدایت هواپیما را به‌عهده گرفته و از ادامه فرود منصرف شده و با افزایش قدرت موتور‌ها، اقدام به بالابردن هواپیما می‌کند. اما ارابه‌های اصلی فرود هواپیما با سطح باند برخورد کرده و سپس هواپیما کمی از سطح باند پروازی ارتفاع می‌گیرد. در ادامه گزارش آمده است:‌ پس از انصراف از فرود، سرمهماندار به خلبان اعلان می‌کند که در انتهای هواپیما بوی نامطبوع و سوختگی استشمام می‌شود و خلبان تصمیم می‌گیرد به‌صورت عادی روی باند پروازی فرود آید. براساس این گزارش، پس از فرود هواپیما در ساعت ۹:۵۸ و استقرار آن در پارکینگ و پیاده شدن مسافران، خلبان نسبت به انجام بازدید هواپیما اقدام کرده و متوجه می‌شود که در مرحله نخستین فرود، سطح زیرین دُم هواپیما به سطح باند فرودگاه کرمان برخورد کرده و دچار آسیب و پارگی شده است. براساس این گزارش، خوشبختانه در این حادثه به کسی آسیبی نرسید و همه مسافران آن به سلامت فرودگاه را ترک کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید