• دو شنبه 1 مرداد 1403
  • الإثْنَيْن 15 محرم 1446
  • 2024 Jul 22
دو شنبه 1 مرداد 1403
کد مطلب : 230517
+
-

به شفافیت هابل

تلسکوپ هابل به‌عنوان یک رصدخانه با هدف کلی کاوش جهان در طول موج‌های مرئی، فرابنفش و مادون قرمز طراحی شده است. تا به امروز، این تلسکوپ مجموعه وسیعی از اجرام کیهانی را مورد مطالعه قرار داده و مناظری را ارائه می‌دهد که ستاره‌شناسان قادر به دیدن آنها حتی با چشم مسلح از زمین نبودند. اتمسفر زمین علاوه بر اینکه طول موج‌های خاصی از نور را به‌طور کامل مسدود می‌کند، از حفره‌های هوای متحرکی تشکیل شده است که باعث می‌شود ستاره‌ها در آسمان شب چشمک بزنند. این حرکت، باعث می‌شود تصاویری که توسط تلسکوپ‌های زمینی گرفته شده است، تار شود. هابل دقیقا برای جلوگیری از این اثرات در مدار بالای جو قرار گرفت. همانطور که تلسکوپ به دور زمین می‌چرخد، آینه آن نور را از کیهان جمع‌آوری و تصاویر و داده‌ها را جمع‌آوری می‌کند. برای برخی از عمیق‌ترین عکس‌ها، تلسکوپ هابل روزها به همان نقطه از آسمان خیره شده است تا درخشش کم نور جهان دور را به تصویر بکشد. در اینجا به برخی مزایای تلسکوپ هابل می‌پردازیم.

بدون تحریف
وقتی به ستاره‌های آسمان نگاه می‌کنید، به‌نظر می‌رسد که چشمک می‌زنند. اما درواقع این جابه‌جایی هوا در جو زمین است که حتی در صاف‌ترین شب‌ها، خطای دید ایجاد می‌کند. وقتی ستاره‌شناسان سعی می‌کنند از یک شئ کیهانی از زمین عکس بگیرند، به همین دلیل آن تصویر تار می‌شود.

طول موج‌های بیشتر
جو زمین طول موج‌های خاصی از نور را مسدود می‌کند. این برای زندگی در سیاره زمین خوب است، زیرا برخی از تشعشعات خطرناک را از ما دور نگه می‌دارد، اما باعث می‌شود دید ما نسبت به بخشی از نور
ساطع شده توسط اجرام کیهانی کور شود. هابل برای مشاهده برخی از طول موج‌های فرابنفش و مادون قرمز که توسط جو متوقف یا تا حدی مسدود شده‌اند و همچنین نور مرئی طراحی شده است.

آسمان‌های تاریک
هابل که در مدار 515کیلومتری بالاتر از سطح زمین قرار دارد، مجبور نیست با هیچ‌گونه آلودگی نوری یا وضعیت آب و هوایی مقابله کند؛ در نتیجه یک آسمان تاریک دائمی و شفاف دارد که همراه با دید تیزش، به آن اجازه می‌دهد تا اجسامی را حتی 10برابر کم‌نورتر از آنهایی که می‌توان از زمین حتی با بزرگ‌ترین تلسکوپ‌ها مشاهده کرد، ببیند.

قابلیت سرویس‌دهی
هابل درست بالای جو زمین، جایی که مدار پایین زمین نامیده می‌شود، قرار دارد، بنابراین تحت‌تأثیر جو زمین قرار نمی‌گیرد. این موقعیت یعنی که هابل می‌تواند توسط فضانوردان تعمیر و ارتقا یابد و نقص آینه‌ای اصلی آن  ترمیم شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید