• دو شنبه 1 مرداد 1403
  • الإثْنَيْن 15 محرم 1446
  • 2024 Jul 22
دو شنبه 1 مرداد 1403
کد مطلب : 230516
+
-

چالش‌های‌ تلسکوپ‌های فضایی

اولین تصاویر تمام‌رنگی از جیمز وب هزاران کهکشان و برخی از کم‌نورترین اجرام مشاهده شده در نور مادون قرمز را نشان می‌دهد. نخستین میدان عمیق وب نه‌تنها نخستین تصویر تمام‌رنگی تلسکوپ فضایی جیمز وب، بلکه عمیق‌ترین و واضح‌ترین تصویر مادون قرمز از جهان دور است. این تصویر تکه‌ای از آسمان را تقریباً به اندازه یک دانه شن در طول بازو می‌پوشاند. این فقط یک تکه کوچک از جهان پهناور است. عمق و جزئیات بی‌سابقه این تصاویر نتیجه اوج دستاوردها در زمینه‌های مختلف است.

دورتر از تلسکوپ‌های دیگر
بیشتر تلسکوپ‌های فضایی در حال حاضر در مداری دور اطراف زمین هستند. آنها به اندازه کافی دور هستند تا از اثرات جوی زمین    در امان باشند و از سوی دیگر به اندازه کافی نزدیک هستند تا داده‌ها را به‌طور قابل اعتماد به رصدخانه‌های زمینی منتقل کنند. با این حال، جیمز وب در واقع در مداری به دور خورشید است که بسیار دورتر از هر تلسکوپ فضایی دیگری است که تاکنون به فضا پرتاب شده است. مدار طوری طراحی شده است که از نزدیک مدار زمین را دنبال کند تا انتقال داده همچنان امکان‌پذیر باشد.

مشکلات ارسال تلسکوپ به فضا
چالش‌های بزرگی برای نجوم فضایی وجود دارد. ساخت تلسکوپ برای فضا بسیار گران‌تر است. این دستگاه‌ها باید مستحکم باشند، بتوانند داده‌ها را به زمین بازگردانند و در وهله اول آنها را از جو خارج کنند. مهندسان باید برای به حداقل رساندن وزن، بسیار سخت کار کنند و هر جا که ممکن است، گرم به گرم از هر قطعه و دستگاهی که روی فضاپیما وجود دارد کم کنند. علاوه بر مشکلات طراحی و پرتاب تلسکوپ‌های فضایی در وهله اول، موقعیت آنها در خارج از جو زمین حفظ آنها را بسیار دشوار می‌کند. زمانی که تلسکوپ فضایی هابل پرتاب شد سنسورهای آن به اشتباه کالیبره شدند و اساسا تلسکوپ را از دسترس خارج کردند. فضانوردان شاتل فضایی توانستند مستقیماً به داخل تلسکوپ رفته و آن را تعمیر کنند، اما این امر با تلسکوپ وب به‌دلیل خارج بودن از مدار زمین امکان‌پذیر نیست. این یعنی که نجوم مبتنی بر فضا باید یک تلاش جمعی انسانی باشد و موفقیت پرتاب جیمز وب و نخستین تصاویر خیره‌کننده آن ثابت می‌کند که این نوع تلاش می‌تواند پاداش‌های شگفت‌انگیزی برای بشریت به همراه داشته باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید