• شنبه 6 مرداد 1403
  • السَّبْت 20 محرم 1446
  • 2024 Jul 27
یکشنبه 31 تیر 1403
کد مطلب : 230495
+
-

محاکمه عاملان قاچاق 2میلیون کیسه آرد

دادگاه
محاکمه عاملان قاچاق 2میلیون کیسه آرد

اولین جلسه محاکمه اعضای باندی که متهم هستند 2میلیون کیسه آرد یارانه‌ای را به‌صورت غیرمجاز در بازار آزاد فروخته‌اند، برگزار شد.
به گزارش همشهری، این جلسه صبح دیروز در شعبه ‌ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلال‌گران نظام اقتصادی استان گلستان به ریاست قاضی محمدرضا مزیدی برگزار شد. در ابتدا رئیس دادگاه درباره سیر رسیدگی به پرونده گفت: این پرونده پس از صدور کیفرخواست در دادسرای گرگان به شعبه ‌ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلال‌گران نظام اقتصادی مستقر در گرگان ارجاع شد و پرونده مشتمل بر ۴۴ جلد و بیش از ۸هزار صفحه است و 15متهم دارد. در ادامه محسن صداقت به‌ عنوان نماینده دادستان در جایگاه ایستاد و به دفاع از کیفرخواست پرداخت. او گفت: در این کیفرخواست، متهمان ردیف اول تا پانزدهم به تحصیل مال از طریق نامشروع، اخلال کلان در نظام تولیدی کشور از طریق سوءاستفاده عمده از فروش غیرمجاز مواد اولیه در بازار آزاد و خرید و فروش غیرمجاز در مجموع بیش از ۲میلیون کیسه آرد یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱ و کسب عواید کلان متهم هستند.

صف‌های طولانی به خاطر قاچاق آرد
او ادامه داد: این پرونده به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین پرونده‌های حوزه ارزاق عمومی در سطح استان گلستان است که در چند سال گذشته تحقیقات گسترده‌ای برای کشف ابعاد مختلف این اقدامات مجرمانه انجام شده است. گندم، آرد و نان از مهم‌ترین ارکان سفره غذایی مردم استان و کشور است که تخلفات این حوزه تأثیر مستقیم این تخلفات بر سفره مردم و نارضایتی‌های عمومی دارد؛ طوری که خروج غیرمجاز آرد یارانه‌ای توسط این افراد در سال‌های وقوع جرم، سبب شلوغی نانوایی‌ها و تشکیل صف‌های طولانی در نانوایی‌ها و فشار به مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد استان شده بود.
نماینده دادستان ادامه داد: متهمان، حواله‌های آرد خبازان را با قیمت توافقی می‌خریدند و پس از تعویض کیسه‌های آرد، از استان خارج و به‌عنوان آرد نول به کارخانه‌های کیک و کلوچه و همچنین نانوایی‌های آزادپز در سایر استان‌های کشور به‌ویژه مشهد و تهران می‌فروختند. فقط در یک مورد متهمان هزار تا 3 هزار کیسه آرد را از چرخه توزیع دولتی خارج می‌کردند و در بازار آزاد ‌فروختند.

نکته
همدستی با 200نانوا

نماینده دادستان در ادامه کیفرخواست گفت: در تحقیقات مشخص شد متهمان با دست‌کم ۵۰نانوا از گلستان و ۱۵۰نانوا از سایر استان‌های کشور از طریق یک گروه در فضای مجازی در ارتباط بودند. کد کاربری نانوایان متخلف در اختیار متهمان بود، کار‌های مربوط به ثبت سفارش را انجام می‌دادند و از طریق هماهنگی با کارخانه‌های آرد، کیسه‌های آرد یارانه‌ای و نیمه‌یارانه‌ای از چرخه توزیع دولتی خارج می‌شد و سر از بازار آزاد در می‌آورد. شاید مبالغی که نانوایان به ازای هر حواله دریافت می‌کردند به‌نظر کم بیاید، اما اگر در مقیاس کلان ۲میلیون کیسه محاسبه کنیم، عدد بزرگی می‌شود و این عدد جدای از مابه‌التفاوتی است که دلالان در بازار، این آرد‌های دولتی را به قیمت آزاد می‌فروختند و به جیب می‌زدند. صداقت در پایان این کیفرخواست از دادگاه برای متهمان، اشد مجازات را تقاضا کرد.
با پایان اظهارات نماینده دادستان نخستین جلسه رسیدگی به این پرونده به پایان رسید و قرار است در دومین جلسه، متهمان به دفاع از خود بپردازند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید