• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
یکشنبه 24 تیر 1397
کد مطلب : 23026
+
-

زنگ خطر وزیر بهداشت نسبت به اثر تحریم‌ها بر دارو و تجهیزات پزشکی

از آبان‌ماه، آماده طوفان تحریم‌ها باشیم

دارو
از آبان‌ماه، آماده طوفان تحریم‌ها باشیم

موضوع تحریم‌ها و با بیان اینکه آنچه نگران‌کننده است بعد از آبان‌ماه است و روز مبادا همین روزهاست،  گفت: باید باور کنیم طوفانی نزدیک شده تا آمادگی آن را داشته باشیم و با کسانی که می‌توانند تدبیر کنند،  صحبت کنیم. 

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی گفت: امروز موضوع تحریم‌ها بسیار جدی است. 

گاهی ممکن است بگوییم چیزی درباره این مسئله به مردم نگوییم،  چون عده‌ای می‌ترسند. همچنین برخی ممکن است بگویند شاید توافق شد،  اما بعد با واقعیت مواجه خواهیم شد ولی در حالتی دیگر می‌توان باور کرد که طوفانی نزدیک می‌شود؛ به همین دلیل باید آمادگی داشته باشیم و با کسانی که می‌توانند تدبیر کنند درباره این موضوع صحبت کنیم. من طرفدار روش دوم هستم. اعتقاد ندارم که مدیران را در غفلت و خوش خیالی نگه‌داریم. عزم طرف مقابل ما جزم است. به چه زبانی باید بگوید: من می‌خواهم بی‌رحمانه‌ترین تحریم مالی را در طول تاریخ برای ایران اعمال کنم. 

وی تأکید کرد:‌ مسئولیت دارو و تجهیزات بر عهده ماست. باید دقت کنیم و بتوانیم در چالش مهمی که بخشی از قدرت بین‌المللی، مدیریت کشور را وارد آن کرده،  وظیفه خود را بدانیم. یکی از مهم‌ترین وظایف ما این است که بدانیم تیمی که با آن کار می‌کنیم آمادگی این شرایط را دارد یا خیر؟ من این نگاه را نسبت به کل حاکمیت دارم. ممکن است بعضی از ما برای شب عملیات مناسب نباشیم. اگر تیم مدیریتی آمادگی مقابله با تحریم را ندارد باید عوض شود. وی ادامه داد: ما در وزارت بهداشت نباید دچار رو‌در‌بایستی شویم. حتما مومنانه تیمی را همراه داشته باشید که تا آخر پای کار باشند و بدانند روزهای سختی در پیش داریم. در عین حال باید 2مشکل عمده را حل کنیم. در این دوره یکی از مشکلات مهم ما نقدینگی است. عقل حکم می‌کند که دانشگاه‌های علوم پزشکی مواداولیه،  دارو و تجهیزات ضروری را ذخیره داشته باشند و آمادگی داشته باشیم که مشکلی متوجه مردم نشود. برای این کار نیز به پول نیاز داریم. ما بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان طلب داریم که بخش بیشتری از آن مربوط به شرکت‌های داروسازی وارد‌کننده دارو و تجهیزات پزشکی است که امروز بیش از هر زمان دیگری برای واردات نیاز به نقدینگی دارد. به همین دلیل از سازمان برنامه و بودجه،  بیمه سلامت و سازمان تأمین اجتماعی انتظار داریم که به ما کمک کنند.

وی تأکید کرد: اگر بنا باشد در این شرایط ویژه مانند روزهای عادی رفتار کنیم،  نهایت بی‌تدبیری است و ممکن است به خیانت تشبیه شود. اگر کسی بگوید که 6‌ماه دیگر این مشکل را برای شما حل می‌کند،  باید گفت که نوشداروی بعد از مرگ سهراب است. از سازمان برنامه و بودجه تشکر می‌کنیم که با همه مشکلات کمک کردند که دانشگاه‌های علوم پزشکی نگرانی نداشته باشند. با سازمان تأمین اجتماعی نیز صحبت‌هایی در این خصوص شده که به آن امیدوار هستیم. افزون بر این موارد، عملکرد این روزهای بانک مرکزی نیز بسیار مهم است. فراهم کردن ارز برای شرکت‌های دارویی و تجهیزاتی اهمیت زیادی دارد. آنها مشکل دارند و امیدوار هستم با دستورات موکد رئیس‌جمهور این مسائل نیز برطرف شود.

وزیر بهداشت در ادامه تصریح کرد: بحث دارو و تجهیزات پزشکی مهم‌تر از گندم،  روغن و کنجاله است و امروز نیاز داریم که به ما در این زمینه کمک کنند. از دانشگاه‌ها نیز خواهش می‌کنیم هر امکانی که دارند به میدان بیاورند. البته امسال مشکلات ما کمتر است. عددی که از فروش نفت به‌دست می‌آید،  بی‌سابقه است. آنچه نگران‌کننده است بعد از آبان‌ماه است. روز مبادا همین روزهاست. باید بدانیم که چقدر منابع در اختیار داریم و مصرف‌مان چقدر است. همچنین باید بدانیم چه کنیم تا درآمدمان بیشتر و هزینه‌هایمان کمتر باشد.

وی افزود: اگر بتوانیم تا پایان دولت، نظام ارجاع را حتی در 2 یا 3 منطقه به‌صورت کم نقص ایجاد کنیم به هدف خود دست پیدا کرده‌ایم. مهم نیست این اتفاق در همه کشور رخ ندهد. این موضوع به عزم دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوط است. امروز نظام ارجاع پیش از آنکه متوجه حوزه بهداشت باشد،  مربوط به حوزه درمان است. اگر روسای دانشگاه‌ها می‌خواهند این نظام در مجموعه آنها شکل پیدا کند،  باید روی درمان و هماهنگی آن با بهداشت کار کنند. چون بیشترین نقص ما در سطح 2و 3درمان،  الکترونیکی شدن خدمات، مطالبه‌گری و اداره علمی مباحث است.

وقت گلایه نیست، وقت کار است

وزیر بهداشت تأکید کرد: تصور می‌کنم ترامپ و دارودسته‌اش نهایت فشاری که بتوانند می‌آورند،  ولی نمی‌خواهم خوش خیال باشم. این شرایط سخت‌تر از دوره‌های قبل خواهد بود. اگر در رأس کشور،  دولت،  مجلس و قوه قضاییه با هم باشند،  هزینه کمتری می‌پردازیم؛ در غیراین‌صورت هزینه‌ها افزایش پیدا می‌کند. اگر تدبیر کنیم،  خرابی این طوفان کمتر خواهد بود. همه مشکل ترامپ این است که چرا با رئیس‌جمهور قبلی مذاکره کردید و چرا با من مذاکره نکردید. همانطور که رهبر انقلاب اسلامی پیش‌بینی کرده‌اند این دوره نیز می‌گذرد. بسیاری از کسانی که به‌دنبال آزار و اذیت بوده‌اند،  امروز رفته‌اند و این شجره طیبه باقی مانده است. امروز وقت گلایه نیست، وقت کار کردن است.

هاشمی در ادامه با دروغ خواندن اظهارات مقامات آمریکایی درباره اینکه به فکر مردم ایران هستند،  افزود: اینکه می‌گویند دارو،  غذا و تجهیزات پزشکی تحریم نیست،  دروغ است. شما این موضوع را با پوست، گوشت و استخوان خود لمس می‌کنید؛ از نوزاد تا شهروندان عادی از این موضوع آسیب خواهند دید. وقتی روابط بانکی را قفل کردید،  آسیب آن به مردم خواهد رسید. باید در 3،4 ماه آینده شبانه روز کار کنیم. البته همان رقم ۳.۵ میلیارد دلاری که برای دارو و تجهیزات پزشکی و نقدینگی به ما قول داده‌اند نیز باید تأمین شود.

 تشکیل کمیته تخصیص ارز تجهیزات پزشکی

با دستور وزیر بهداشت مبنی بر نظارت دقیق بر تخصیص ارز تجهیزات پزشکی، مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت در حکمی اعضای کمیته تخصیص ارز تجهیزات پزشکی را منصوب کرد.  به گزارش خبرگزاری مهر، براساس این حکم، حسین صفوی عضو کمیته فنی تجهیزات پزشکی، علیرضا سلیمانی معاون فنی اداره کل تجهیزات پزشکی، روح‌الله مزینانی مشاور و دستیار ویژه مدیرکل تجهیزات پزشکی، جمال تولی رئیس اداره کارشناسی تجهیزات پزشکی، محمدعلی حیدری رئیس اداره تجهیزات و فرآورده‌های آزمایشگاهی، محمد مهدی گلابگیران رئیس اداره مواد و تجهیزات دندانپزشکی، جواد شجاع فرد رئیس حراست اداره کل تجهیزات پزشکی، رزا مختاری رئیس اداره نظارت بر تولید و کنترل کیفی تجهیزات پزشکی و‌رؤیا شهبازی سرپرست اداره فناوری اطلاعات تجهیزات پزشکی از سوی دکتر رضا مسائلی مشاور وزیر و مدیرکل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، به‌عنوان اعضای این کمیته انتخاب شدند. طبق دستور صادر شده، وظایف این کمیته عبارت است از:« ۱- تعیین و به‌روزرسانی اولویت‌های گروه‌های کالایی ۲- تعیین اولویت‌های تخصیص ارز ۳- تدوین دستورالعمل نحوه تخصیص ارز به‌منظور شفاف‌سازی‌ فرایندها ۴- ارزیابی مجدد ثبت سفارش‌های تأیید شده قبلی در سازمان توسعه تجارت و مواردی که پس از ثبت سفارش در صف تخصیص ارز نزد بانک مرکزی قرار دارند.»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید