![هراس از خودروهای بدون راننده](/img/newspaper_pages/1403/04-tir/23/farhang/19-01.jpg)
هراس از خودروهای بدون راننده
باتوجه به آمار تصادفات، آیا همچنان میتوان به این مدل خودروهای نوپا اعتماد کرد؟
![هراس از خودروهای بدون راننده](/img/newspaper_pages/1403/04-tir/23/farhang/19-01.jpg)
زهرا خلجی-روزنامهنگار
شرکتهای مطرح دنیا در حالی برای ساخت خودروهای خودران رقابت میکنند که همیشه این سوال وجود داشته که این خودروها چقدر ایمن هستند؟ خودرانها که با تکنولوژیهای پیشرفتهای مانند هوش مصنوعی، یادگیری زبان ماشین و سنسورهای پیچیده هدایت میشوند، یک نوآوری بزرگ در صنعت خودروسازی شناخته میشوند و سازندهها وعده دادهاند که امنیت جادهها را افزایش دهند، مصرف سوخت را بهینه کنند و تجربه رانندگی را بهبود بخشند. اما آیا این خودروها به اندازه کافی قابل اعتماد هستند که جایگزین خودروهای سنتی شوند؟ تصادف یک تاکسی بدون راننده در چین با یک عابر پیاده که طبق گزارشها در حال عبور غیرمجاز از خیابان بوده، بهانهای شد تا به میزان ایمنی و اعتبار این مدل خودروها که در سالهای اخیر بهشدت در حال افزایش هستند بپردازیم.
محدودیتهای فناورانه
تکنولوژی خودروهای خودران بر پایه مجموعهای از سنسورها، دوربینها و رادارها استوار است که اطلاعات محیطی را جمعآوری و تحلیل میکنند. این سیستمها میتوانند به سرعت واکنش نشان داده و تصمیمگیریهای پیچیدهای را پیاده کنند که برای ایمنی راننده و سرنشینان حیاتی است. با این حال، هر تکنولوژی محدودیتهای خاص خود را دارد. شرایط آب و هوایی نامناسب، مشکلات نرمافزاری و خرابیهای سختافزاری میتوانند دقت و کارایی این سیستمها را تحتتأثیر قرار دهند. از سوی دیگر یکی از چالشهای بزرگ خودروهای خودران، مسائل اخلاقی و قانونی است. در مواردی که تصادف اجتنابناپذیر باشد، تصمیمگیری سیستم خودران درباره انتخاب بین آسیب به سرنشینان خودرو و دیگران در جاده، سوالات پیچیدهای را مطرح میکند.
بهبود صنعت حملونقل
با این حال، خودروهای خودران ظرفیت بالایی برای بهبود ایمنی و کارایی در حملونقل دارند، اما هنوز چالشهای زیادی پیش روی این تکنولوژی وجود دارد. با پیشرفتهای بیشتر در زمینه تکنولوژی، بهبود زیرساختها و تدوین قوانین مناسب، میتوان انتظار داشت که اعتماد عمومی به این خودروها افزایش یابد، اما تا آن زمان احتیاط و بررسیهای دقیق ضروری است تا اطمینان حاصل شود که این خودروها به اندازه کافی قابل اعتماد هستند.
آمار اعتماد مردم بهخودرانها
طبق آمارهای گزارش شده، وسایل نقلیه خودران در مقایسه با وسایل نقلیه سنتی 2 برابر بیشتر تصادف داشتهاند. از آنجا که مهد این خودروها آمریکاست، 93درصد از آمریکاییها در مورد برخی از جنبههای خودروهای خودران نگران هستند و نقص ایمنی و فناوری در صدر فهرست نگرانیهاست. 81درصد از آمریکاییها هرگز سوار یک وسیله نقلیه خودران نشدهاند. 51درصد از مصرفکنندگان گفتهاند بعید است تا 5سال آینده یک وسیله نقلیه خودران داشته باشند. فقط 12درصد از مصرفکنندگان به این فناوری بسیار اعتماد دارند.
تصادفات منجر به مرگ خودرانها
طی سالهای اخیر این مدل خودروها، حوادث مختلفی را رقم زدهاند که باتوجه به نوپا بودن این فناوری در مقایسه با آمار تصادفات انسانی چندان عجیب بهنظر نمیرسد. بهعنوان مثال در سال 2018، یک خودروی خودران از سرویس اینترنتی اوبر در آریزونا با یک عابر پیاده تصادف کرد که منجر به مرگ عابر شد. این حادثه نخستین تصادف مرگبار خودروی خودران بود. تحقیقات نشان داد که سیستم خودران نتوانسته بود عابر را به موقع شناسایی و واکنش مناسب نشان دهد. مورد دیگر در سال 2016 برای یک تسلای خودران رخ داد که با یک تریلی تصادف کرد و منجر به مرگ راننده خودرو شد. سیستم خودران تسلا نتوانسته بود تریلی سفید را در برابر آسمان روشن شناسایی کند و به این ترتیب خودرو با سرعت بالا زیر تریلی رفت.