• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
شنبه 23 تیر 1403
کد مطلب : 229865
+
-

مجری برنامه‌های ورزشی سیما از تحولات 3سال گذشته در ورزش محله‌های تهران می‌گوید

کشف استعدادهای ورزشی در دل محله‌ها

کشف استعدادهای ورزشی در دل محله‌ها

توسعه ورزش همگانی و شناختن استعدادها وتوانایی‌های مغفول مانده درمحله‌ها ازموضوعاتی است که سازمان ورزش شهرداری تهران در دوره ۳ سال اخیرمدیریت شهری آن را در دستور کار خود قرار داده است؛ اقدامی که محصول نهایی آن پرورش و حمایت از قهرمانان گمنام ورزشی در شهر است تا بتوانند با استفاده از امکانات مدیریت شهری پا درمسیر ورزش قهرمانی بگذارند و برای کشورمان افتخارآفرینی کنند. مسئله‌ای که «محمدرضا احمدی» مجری باسابقه برنامه‌های ورزشی سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز به آن اشاره می‌کند و براین باور است که سازمان ورزش شهرداری مسیر درستی را درسال‌های اخیر پیموده است و زیربنای لازم را برای توسعه ورزش همگانی و قهرمانی فراهم کرده است.

ورزش برای همه
انجام فعالیت‌های ورزشی گرچه همواره مورد تأکید قرار داشته است و درباره مزیت‌‌های آن بسیار گفته شده است با این حال، دسترسی به امکانات ورزشی آنطور که باید و شاید برای همه درتهران به‌عنوان کلانشهری با جمعیتی نزدیک به ۱۰ میلیون نفرفراهم نیست. درچنین شرایطی، بسط وتوسعه فعالیت‌های ورزش همگانی به‌عنوان یکی از راهکارهای ایجاد تحرک و نشاط اجتماعی درجامعه مورد توجه قرار دارد و شهرداری‌ها نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کنند؛ نقشی که به‌گفته محمدرضا احمدی در۳ سال گذشته با رویکردی مبتنی برنیازسنجی از واقعیت‌‌های روز جامعه ازسوی شهرداری به خوبی ایفا شده است. او می‌گوید: «نباید انتظار داشت همه مردم به شکل حرفه‌ای فعالیت ورزشی داشته باشند. اما این انتظار که شهروندان با ورزش همگانی به فکر سلامتی و ایجاد نشاط و شادابی در روحیه خود باشند موضوعی است که درهمه جوامع بر آن تأکید می‌شود. با این حال، شهرداری تهران در۳ سال گذشته امکاناتی را در شهربرای توسعه ورزش همگانی ایجاد کرده است که تا پیش از این در اختیار همه شهروندان نبود. شهرداری در حوزه ورزش امکاناتی را براساس نیازسنجی از مردم یک محله یا محدوده ایجاد و راه‌اندازی کرده است؛ اتفاق مبارکی که  باید ادامه یابد و حتی مسیر توسعه را نیز پشت سر بگذارد.»

اعتبار به جایگاه نخبگان ورزشی
این فعال رسانه‌ای حوزه ورزش کشورمان در ادامه از تحول در نگاه مدیران شهرداری تهران و سازمان ورزش به جایگاه نخبگان و بها دادن به آنان خبر می‌دهد و می‌افزاید:«برای جلب حضور و مشارکت شهروندان دربرنامه‌های ورزشی نیازمند استفاده از نگاه نخبگان و چهره‌های برجسته درحوزه ورزش هستیم. دردوره جدید مدیریتی شاهدیم که سازمان ورزش و شهرداری از این ظرفیت به خوبی برای جلب مشارکت شهروندان در برنا‌مه‌های ورزشی استفاده کرده‌اند.» احمدی به موضوع قابل‌توجه دیگری که ازسوی سازمان ورزش شهرداری در راستای توسعه ورزش همگانی درسال‌های اخیر انجام شده است اشاره می‌کند:«یکی از نکات جالب سال‌های اخیر در سازمان ورزش، توجه به سنین پایه و نیز نگاه خاص به افراد سالمند و کم‌توان است که به‌دلیل کهولت سن کمترتحرک دارند. ایجاد بستر ورزشی برای فعالیت این افراد با ارائه تخفیف‌های خاص به این قشر یکی از اقداماتی است که در راستای دسترسی شهروندان به خدمات شهری و ورزشی انجام شده است.»

شناسایی استعدادهای پنهان ورزشی شهر
احمدی توجه به ورزش محله‌ها را مانوری بزرگ برای کشف استعدادهای نهفته محله‌های پایتخت در حوزه ورزش می‌داند و بر این باور است که در چنین بستری می‌توان قهرمانان آینده کشور را شناخت و برای آنان سرمایه‌گذاری کرد: « ورزش درمحله‌ها اهمیت زیادی دارد. سازمان ورزش با مردمی‌سازی ورزش درمحله توانسته ورزش همگانی را به نزدیک‌ترین محل به زندگی افراد برساند و با این روش هم شهروندانی را که ورزش نمی‌کردند به تحرک وادار کند وهم اینکه استعدادهای ناشناخته را کشف و با سرمایه‌گذاری روی این افراد زمینه قهرمانی استعدادها را در رشته‌های مختلف فراهم کند.»

پرچمدار تحول در ورزش محلی

محمدرضا احمدی، مجری ورزشی صدا و سیما با بیان اینکه نیازمند آن هستیم که تغییری در محتوا و رشته‌های ورزشی متناسب با نیازهای روز جامعه داشته باشیم، سازمان ورزش را در 3 سال گذشته پرچمدار این تحول در تعریف رویدادهای ورزشی محلی معرفی می‌کند و می‌گوید:«درگذشته ورزش‌های متناسب با نیازهای روز را تعریف نکردیم. به‌نظرمی‌رسد سازمان ورزش شهرداری درچند سال اخیردرقالب برنامه قهرمان شهرتعداد رشته‌های ورزشی جدیدی را وارد عرصه ورزش محلی و خیابانی کرده است.طبیعتاً ورزش‌های جدید وقتی که وارد عرصه رقابتی می‌شوند می‌تواند افراد بیشتری را درگیر خود کند. این اتفاق منجر به وارد شدن طیف‌های بیشتری به موضوع ورزش همگانی می‌شود.چنین دورهمی‌ها و رقابت‌هایی افراد را قوی‌تر کرده و درنهایت تعریف ورزش و خانواده درجامعه نمود عینی پیدا می‌کند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید