• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 19 تیر 1403
کد مطلب : 229569
+
-

آتش‌بس غزه خیلی دور، خیلی نزدیک

طی چند روز گذشته، برخی منابع فلسطینی از مذاکرات غیرمستقیم بین حماس و اسرائیل درباره جزئیات توافق در قاهره و دوحه به‌صورت همزمان خبر داده‌اند. منابع خبری نزدیک به قطر ازجمله تلویزیون الجزیره هم گزارش داده است که احتمال می‌رود یک هیأت‌ مذاکره‌کننده‌ از سوی حماس به قاهره و دوحه سفر کند. تلویزیون عربی زبان العالم هم گزارش داد که انتظار می‌رود رئیس سیا ظرف چند روز آینده وارد دوحه شود تا نشستی با رؤسای اطلاعات و ازجمله دیوید بارنیا، رئیس موساد برگزار کند. گفته شده است که مذاکرات حداقل تا 3هفته ادامه خواهد داشت و این خوش‌بینی وجود دارد که توافق حاصل شود. همچنین قرار است که کشورهای میانجیگر ضمن هماهنگی با طرف‌های ذی‌ربط، گام‌های بعدی و اقدامات آینده را بررسی کنند.
با وجود گزارش‌ها درباره احتمال ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس درباره جنگ غزه، اما همزمان برخی نشانه‌ها دست‌یابی به آتش‌بس در جنگ غزه را به‌دلیل کارشکنی سیاستمداران افراطی در تل‌آویو کمی دشوار می‌دانند. سازمان رادیو و تلویزیون اسرائیل نیز صبح دوشنبه در گزارشی از نگرانی مسئولان دون‌پایه و محلی اسرائیلی در مورد سنگ‌اندازی نتانیاهو بر سر راه توافق مبادله اسرا و مذاکرات آتش‌بس خبر داده است. سازمان رادیو و تلویزیون عبری‌زبانان در این زمینه به نقل از 2منبع بیان کرد که مسئولان سرویس‌های امنیتی اسرائیلی از بیانیه دفتر نتانیاهو در مورد مبادله اسرا شوکه شدند و در جلسه‌ای که به دعوت نتانیاهو برای بررسی روند مذاکرات برگزار شده بود به‌شدت از تعیین پیش‌شرط‌هایی از سوی او برای مذاکرات انتقاد کردند.
گفته می‌شود که مسئولان امنیتی صهیونیستی از اینکه نتانیاهو بخواهد برای جلوگیری از فروپاشی دولت خود بر سر راه رسیدن به توافق مبادله اسرا سنگ‌اندازی کند نگران هستند. روز گذشته، دفتر نتانیاهو طی بیانیه‌ای گفته بود طرح پیشنهادی برای مبادله اسرا که تل‌آویو با آن موافقت کرده، امکان آزادسازی اسرای اسرائیلی بدون خدشه وارد شدن به روند تحقق اهداف جنگ را خواهد داشت. دفتر نتانیاهو همچنین گفته بود که تل‌آویو از تحقق اهداف جنگ کوتاه نخواهد آمد؛ تصریحی که به‌معنای ادامه جنگ است. در همین زمینه، یائیر لاپید، رهبر جریان اپوزیسیون رژیم صهیونیستی در واکنش به بیانیه دفتر نتانیاهو گفت اینگونه بیانیه‌های تحریک‌آمیز هیچ فایده‌ای ندارد و ما در لحظه حساسی از مذاکرات قرار داریم که زندگی اسرای اسرائیلی در غزه به آن بستگی دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید