• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
سه شنبه 19 تیر 1403
کد مطلب : 229558
+
-

مصرف بی‌رحمانه آب هر ایرانی روزی 235 لیتر

گزارش
مصرف بی‌رحمانه آب هر ایرانی روزی 235 لیتر

فرزین رضایی- روزنامه‌نگار

48درصدی ایرانی‌ها به‌صورت افراطی آب مصرف می‌کنند یا آن را هدر می‌دهند؛ به‌نحوی که برآوردها نشان می‌دهد حدود 70درصد از حجم آب شرب مصرف شده در کشور را 48درصد کسانی استفاده می‌کنند که جزو پرمصرف‌ها قرار می‌گیرند.به گزارش همشهری، براساس داده‌های وزارت نیرو ۵۲درصد خانوارهای ایرانی مصرفی زیر الگوهای تعیین شده دارند و ۴۸درصد خانوارها جزو مشترکان پرمصرف محسوب می‌شوند. براساس آخرین اطلاعات ثبت شده در سامانه بالانس آب کشور سرانه مصرف کل آب شرب در ایران ۲۳۵ لیتر به ازای هر نفر در شبانه روز است؛ البته این رقم در برخی از کلانشهرهای کشور ازجمله تهران به بیش از ۲۴۵ لیتر در شبانه روز می‌رسد.

ایرانیان چقدر آب مصرف می‌کنند؟
آیا ایرانیان بیش از اندازه و حتی بالاتر از میانگین جهانی آب مصرف می‌کنند؟ سرانه مصرف هر شهروند در جهان در 24ساعت شبانه‌روز 150 لیتر است و در ایران 235 لیتر اما سؤال اینجاست که برای مدیریت این وضعیت چه کاری باید صورت گیرد و آیا الگوی مصرفی آب ما مشکل دارد؟ قرار گرفتن ایران در معرض خشکسالی‌های متعدد و ناپایداری وضعیت بارش‌ها از یک سو و هدررفت آب در شبکه توزیع و البته میزان هدررفت افراطی به وقت استحمام، شستن ظروف یا آبیاری باغچه‌ها از سوی دیگر باعث شده تا در مدیریت وضعیت فعلی موفق نباشیم.
کارشناسان می‌گویند: اقلیمی که ایران در آن قرار دارد، گرم و خشک است و به‌دلیل زاویه تابش نور خورشید، همه ساله بخش زیادی از آب‌های سطحی را به‌دلیل تبخیر بالا از دست می‌دهیم. به‌گفته عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب کشور میزان هدررفت آب ناشی از وضعیت اقلیمی کشور 30درصد است. از سوی دیگر سهم آب شرب و بهداشت از کل برداشت سالانه آب حدود 9درصد برآورد می‌شود.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید