• سه شنبه 19 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 2 محرم 1446
  • 2024 Jul 09
دو شنبه 18 تیر 1403
کد مطلب : 229456
+
-

الگوی رئیس جمهور

یادداشت
الگوی رئیس جمهور

علی مهدیان؛ استاد حوزه و دانشگاه

شهید کسی است که الگو می‌شود. «لتکونوا شهداء علی الناس» یعنی بر قله ایستادن؛ الگو و نماد شدن. شهید نقش‌اش از تأثیرات عادی کوتاه‌مدت اجتماعی ناگهان فراتر می‌رود و جایگاهی تاریخی پیدا می‌کند. روایت شهید کمک به اوست؛ کمک به دستگیری تاریخی اوست؛ کاری که رهبر معظم انقلاب یک‌تنه آن را بر عهده گرفتند. شهید قله است و به قول شهیدحاج‌قاسم قله وقتی زیبا می‌شود، می‌تواند دامنه را زیبا کند. خیلی‌ها متوجه نشدند شهادت رئیسی چه الطاف خفیه‌ای در خود داشت و او در قلوب مردم ثبت کرد این نکته را که یک کارگزار جمهوری اسلامی در سال۱۴۰۳ و نزدیک به 50سال بعد از انقلاب، می‌تواند تا چه افقی پرواز کند. آنقدر بالا برود که رهبر حکیم و عارف ما نیز رسما اظهار تعجب کنند و بگویند: «واقعا هم خسته نمی‌شد و این ویژگی عملی، حقیقتا تعجب‌آور بود.»
چگونه ممکن است یک رئیس‌جمهور در اوج فشارها و توهین‌ها و تهمت‌ها و طعنه‌ها و کنایه‌ها، خسته نشود؟ چگونه ممکن است یک رئیس‌جمهور با دلی پر از درد که غم‌هایش را گاهی برای رهبرش فقط می‌گفت، به تعبیر خود حضرت آقا، دلسرد نشود و خسته‌نشدنش تعجب‌آور هم باشد؟ چگونه ممکن است در روزگاری که خیلی‌ها از تنبلی و سستی، کمک به انقلاب نمی‌دهند و فقط نق و نیش و کنایه می‌زنند به اسم مطالبه، كسي باشد كه آستین بالا بزند و از خودش دفاع نکند و مظهر حرکت و امید و اعتماد به داشته‌ها باشد؟ چگونه ممکن است کسی هم آنقدر مهربان و اهل مدارا باشد که رقیبانش نيز اذعان کنند و هم آنقدر صریح و قاطع باشد که دشمنان از او حساب ببرند؟ چگونه ممکن است یک رئیس‌جمهور اینقدر جامع‌الاطراف باشد؟
او الگوست برای سبک تعامل با دنیا، نه چون از عزت سخن می‌گوید، نه چون «تند و دورکننده» سخن نمی‌گوید، بلکه چون آنچنان نماد عزت و هویت ایران می‌شود که مسئولان دیگر کشورها او را سیاستمدار عادی نمی‌دانند بلکه «چهره‌ای برجسته» می‌خوانند. او اما خجالت می‌کشید که نماینده ایران باشد و گریه می‌کرد و می‌گفت نماینده ایران هر کسی نمی‌تواند باشد؛ نماینده ایران فقط شهیدانند.
اكنون دیگر این الگو و این شهید حالاحالا‌ها کار خواهد کرد برای این مردم. او نگاه مردم را به همه لجن‌پراکنی‌ها نسبت به کارگزاران نظام تغییر ‌داد؛ کاری که ما باید می‌کردیم و کوتاهی کردیم.
به‌جز این رئیس‌جمهور جدید هم کار برایش سهل می‌شود، وقتی الگویی دارد برای مدیریت؛ الگویی که به او می‌گوید بیش از سیاست‌بازهای قدرت‌طلب به فکر توده مردم بايد باشد؛ با مردم باشد؛ الگویی که به او می‌گوید عزت یک گزاره ذهنی نیست بلکه باید آنقدر به هویت ایران معتقد باشد که عزتش چشم دیگران را پر کند. باید کانون حرکت و امید و خسته‌نشدن باشد. انتظار مردم از رئیس‌جمهور بالا رفته است؛ پس اگر اهل مدارا نباشد، اهل وحدت نباشد، اهل رضایت توده‌ها نباشد و اهل شجاعت راه‌انداختن پروژه‌های بزرگ برای این مردم نباشد، از چشم‌ها خواهد افتاد. این ویژگی الگوست که راهنما خواهد بود؛  دستگیر خواهد بود. دست رئیس‌جمهور محترم امروز ما در دست رئیسی شهید است. اگر این الگو پیش چشم او باشد والا می‌شود شبیه آن دولتی که در ایران هیچ‌کس حاضر نمی‌شد آن را گردن بگیرد. ایران در گام دوم با دولت 3ساله رئیسی فهم دیگری از اداره کشور به‌دست آورد. این لطف خدا به رئیسی مخلص و صادق بود که نقش‌آفرینی‌اش برای ایران را به اندازه یک تاریخ بالا برد.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید