• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
دو شنبه 18 تیر 1403
کد مطلب : 229440
+
-

آبرسانی به حیوانات نذر من است

گفت‌وگوی همشهری با مردی که 5سال است به‌گونه‌های جانوری پارک ملی کویر آب می‌رساند

گزارش
آبرسانی به حیوانات نذر من است

مجیدجباری-روزنامه‌نگار

گرمای تابستان که به اوج می‌رسد، بسیاری از حیوانات در زیستگاه‌های خود از تشنگی تلف می‌شوند. آبرسانی به حیوانات مدت‌هاست در زیستگاه‌های مختلف کشور انجام می‌شود اما یکی از مناطقی که علاوه بر غنای ژنتیک، زیستگاه ‌گونه‌های ارزشمند حیات وحش ایران است، پارک ملی کویر دریکی از گرم‌ترین مناطق ایران است. محمدسپهر سیری خیر آبرسان حیات وحش، 5سال است که سقای حیوانات تشنه در نقاط مختلف کشور است.

چطور به آبرسانی به حیات‌وحش علاقه‌مند شدید ؟
 پیش از شروع آبرسانی به حیات‌وحش،کارهای دیگری برای حفاظت از حیوانات انجام دادم. چند سال است که خشکسالی، حیات‌وحش را با خطر مواجه کرده و حیوانات به‌دلیل کم آبی در زیستگاه‌ها آسیب پذیر شده‌اند. به همین‌خاطر تصمیم گرفتم بر آبرسانی تمرکز کنم.
چند سال است سقای حیوانات هستید ؟
از سال 1398به‌صورت تخصصی آبرسانی، ترمیم و پایدار‌سازی‌ آبشخورها، تعمیر پمپ‌های بادی، خودروهای حمل آب و... را با هزینه شخصی انجام می‌دهم.دوستانی هم هستند که در این مسیر کمک می‌کنند.
درکدام مناطق به حیات وحش آبرسانی کردید؟
در استان‌های خراسان شمالی، بوشهر و تهران کار کرده‌ام. اما بیشترین تمرکز آبرسانی به حیوانات در استان سمنان است.این استان غنای ژنتیک بالایی دارد و گونه‌های شاخص حیات وحش ایران در این منطقه زیست می‌کنند. وسعت بسیار زیادی هم دارد و تقریبا در گرم‌ترین جای ایران واقع شده است و به همین دلیل تنش آبی زیادی دارد و حیوانات زیادی در معرض خطر تلف شدن هستند.
کدام گونه‌ها به آبرسانی نیاز بیشتر دارند؟
پرنده‌ها درصورت نیاز به آب می‌توانند پرواز کنند، مسافت زیادی را به‌دنبال آب طی و کوچ کنند.اما برخی گونه‌ها مثل آهو، جبیر، پلنگ، یوزپلنگ و...به زیستگاه امن نیازدارند ؛ این حیوانات قلمرو دارند و به راحتی نمی‌توانند به‌دنبال آب کوچ کنند و زیستگاه را تغییر دهند. به همین دلیل ممکن است درصورت بی‌آبی تلف شوند. علاوه بر آن، در برخی ایام سال به‌خصوص در فصل زادآوری، حیوانات ماده به آب بیشتر نیاز دارند. حیوانی که به توله‌اش شیر می‌دهد هم آب بیشتری می‌خواهد.
چه اقداماتی برای آبرسانی و ساخت آبشخور برای حیات‌وحش انجام داده‌اید؟
لوله‌گذاری و مرمت آبشخورها، تعبیه منبع آب برای چشمه‌ها و مدیریت و ذخیره آب در زمستان برای روزهای گرم سال ازجمله کارهایی است که برای آبرسانی به حیات‌وحش انجام می‌دهم. آب را ذخیره کنیم و درتابستان آب به مرور به آبشخورها تزریق شود که آب پایدار مورد نیاز حیات‌وحش تامین باشد. بعضی وقت‌ها ممکن است با وانت و یا تانکر آبشخورها را پر آب کرد اما رفت‌وآمد خودرو و تانکر در زیستگاه‌ها، آرامش طبیعت را می‌گیرد. به همین‌خاطر، بیشتر برای پایدار‌سازی‌ آبشخور‌ها و چشمه‌های قدیمی که نیاز به ترمیم دارد، فعالیت می‌کنم.همه این کارها هم با همکاری و هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌زیست است.
اطرافیان و دوستان هم در این راه به شما کمک می‌کنند؟
برخی دوستان که به من اعتماد دارند، بدون اینکه بخواهم، مبالغی را برای آبرسانی با نیت نذر درگذشتگان کمک می‌کنند. دوستی که تازه ازدواج کرده بود هم بخشی از پول ‌ماه عسل خود را برای آبرسانی به حیوانات نذر کرد.
آبرسانی به حیوانات حیات‌وحش چه تأثیری در زندگی شما داشته است؟
مهم‌ترین نتیجه انجام کارهای کوچکی که در حد توان برای حیات‌وحش و حیوانات انجام داده‌ام، به لطف خدا سلامتی خانواده است.شاید آبرسانی به حیوانات به نوعی نذر سلامت خانواده‌ام باشد.
کدام زیستگاه‌های ایران به آبرسانی بیشتر نیاز دارند؟
 پارک ملی کویر و پارک ملی توران دو زیستگاه‌ اصلی ایران به‌دلیل تنش‌های آبی و خشکسالی هستند که باید به‌صورت اورژانسی آبرسانی شوند.
ناخوشایند‌ترین صحنه‌ای که در حین آبرسانی دیده‌اید چیست؟
صحنه‌های ناخوشایند زیادی در این سال‌ها دیده‌ام. یک‌بار برای آبرسانی به منطقه رفتم، آبشخور خالی بود و حیواناتی مثل جبیر در دهانه آبشخور دنبال قطره‌ای آب بودند و از تشنگی دهانه آبشخور را برای چند قطره آب می‌لیسیدند.دیدن چنین تصاویری دردناک است. من آنجا برای تشنگی حیوانات اشک ریختم.دیدن چنین صحنه‌هایی واقعا سخت و دردناک است. حتی برخی خزنده‌ها مثل مار، خاردم و مارمولک که معمولا آب بدن را از شکار تامین می‌کنند، به‌دلیل تشنگی اطراف آبشخور جمع می‌شوند که صحنه غم انگیزی است.
از خوشایند‌ترین حسی که از خدمت به حیات‌وحش تجربه کردید، بگویید.
بعضی از حیوانات به‌طور غریزي از انسان دوری می‌کنند اما بارها اتفاق افتاده حیواناتی مثل روباه، شغال و حتی جبیر وقتی بوی آب را حس می‌کنند و متوجه شده‌اند آب همراه دارم، نزدیک شده‌اند و حتی از بطری آبی که در دست داشتم آب خورده‌اند. من از حیوانات اهلی حاشیه شهر صحبت نمی‌کنم؛ صحبت از حیواناتی است که در وسط منطقه حفاظت شده زیست می‌کنند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید