• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
دو شنبه 18 تیر 1403
کد مطلب : 229382
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/58ZgA
+
-

حساسیت به آرژانتین

چرا برزیلی‌ها در کوپا آمریکا موفق نیستند؟

همزمان با یورو2024 بازی‌های کوپا‌آمریکا هم برگزار می‌شود؛ با فاصله نامنظم بین دوره‌ها، شلخته و عجیب. در هر مسابقه بازیکنانی را می‌بینید که 90دقیقه یکدیگر را می‌زنند. غیراز برزیل همه تیم‌های آمریکای‌جنوبی خشن و ناجوانمردانه بازی می‌کنند. شاید برای همین است که پرافتخارترین تیم جام‌های جهانی در کوپا‌آمریکا شیر بی‌یال و دم و اشکم است و تعداد قهرمانی‌هایش به 10هم نرسیده. بازی در کوپا بلدی خاصی می‌خواهد که ذات فوتبال فانتزی برزیل آن را ندارد. در جدال 2تیم مدعی اروگوئه و برزیل در مرحله یک‌چهارم نهایی، برزیلی‌ها در غیاب وینیسیوس زوری برای حمله نداشتند. البته با او هم توان چندانی در این تیم دیده نمی‌شد. اروگوئه بعد از اخراج ناندس و 10نفره شدن در یک ربع پایانی، سعی کرد با وقت‌کشی مسابقه را به دقیقه90و بلافاصله ضربات پنالتی بکشاند که موفق شد. در پنالتی‌ها اروگوئه به دور نیمه‌نهایی رفت تا با کلمبیایی که این روزها آماده است، روبه‌رو شود. به این ترتیب برزیلی‌ها باز هم در حسرت 2رقمی شدن تعداد جام‌های خود در این رقابت‌ها ماندند. در دیگر بازی این مرحله کلمبیا 5بر صفر پاناما را شکست داد. در آن سمت جدول هم که مسیر راحت‌تری است، 2تیم آرژانتین و کانادا بامداد چهارشنبه برای رسیدن به فینال با هم بازی می‌کنند.
    هر 5بار آخری که برزیل از کوپا حذف شده همیشه پای یک سرمربی آرژانتینی وسط بوده: 2011پاراگوئه (تاتا مارتینو)، 2015پاراگوئه (رامون دیاس)، 2016پرو (گاریکا)، 2021آرژانتین (اسکالونی) و 2024اروگوئه (مارچلو بیلسا). در بین 4تیمی که به نیمه‌نهایی راه یافته‌اند، 3تیم مربی آرژانتینی دارند.
    در این بازی بی‌کیفیت فقط 21لمس توپ توسط 2تیم در محوطه‌های جریمه صورت گرفت که در کنار بازی پاراگوئه- کاستاریکا بدترین آمار بود.
    اروگوئه از سال2011در یک مسابقه کوپا‌آمریکا که یک بازیکنش اخراج شده بود، از شکست اجتناب نکرده بود. در آن سال هم آنها آرژانتین را در ضربات پنالتی حذف کرده بودند.
    اروگوئه سومین بازی متوالی خود را بدون گل خورده ثبت کرد و این طولانی‌ترین کلین شیت بین 4تیم نیمه‌نهایی است. علاوه بر این، لاسلسته (آبی آسمانی، لقب اروگوئه) در 7بازی اخیر خود در کوپا‌آمریکا تنها یک گل دریافت کرده (مقابل پاناما).
    اروگوئه و برزیل 27بار در کوپا‌آمریکا مقابل هم قرار گرفته و هر کدام 9برد و 9تساوی به‌دست آورده‌اند.
    26خطای اروگوئه بیشترین خطا توسط یک تیم در یک بازی در این دوره از این رقابت‌هاست. آنها در این بازی 6خطا بیشتر از 3تیم خشن دیگر این مسابقات داشتند. این تعداد خطا، بیشترین خطایی بود که از سال 2015توسط سلسته ثبت شد.
    اروگوئه از سال2011به نیمه‌نهایی کوپاآمریکا نرسیده بود، سالی که آخرین بار عنوان قهرمانی را کسب کرد. آنها در این مدت 3بازی متوالی در مرحله یک‌چهارم نهایی را بدون صعود پشت سر گذاشته بودند که 2بار در ضربات پنالتی حذف شدند(2019و 2021).
    برزیل از 12بازی‌ای که در مرحله یک‌چهارم نهایی کوپا‌آمریکا انجام داده، تنها یک‌بار شکست خورده (5برد و 6تساوی) و در 7دوره از این تعداد صعود کرده بود.
    این چهارمین ضربات پنالتی برزیل و اروگوئه در کوپا‌آمریکا بود. هر تیم 2بار پیروز شده است: اروگوئه در فینال1995و یک‌چهارم نهایی2024و برزیل در مراحل نیمه‌نهایی سال‌های 2004و 2007.
    آرائوخو هم دقیقه33مثل پدری مصدوم شد و با گریه بازی را ترک کرد و این خبر بدی برای بارسلونا و فلیک است و البته برای خود اروگوئه.

بازسازی خرابه‌های کی‌روش
جابه‌جایی در نیمکت تیم ملی کلمبیا واقعا آنها را نجات داده است. نستور لورنزو آرژانتینی در 27باری که پس از کی‌روش روی نیمکت این تیم نشسته، هیچ شکستی نداشته و 21بازی را برده است. او با بهترین رکورد تاریخ تیم ملی کلمبیا که 13برد و 14تساوی بین سال‌های 1992و 1994بود، برابری کرده و امتیازات بسیار بیشتری به‌دست آورده است. کلمبیا 12بازی متوالی را بدون شکست مقابل حریفان کونکاکاف شامل تیم‌های آمریکای شمالی و مرکزی پشت سر گذاشته است (11برد و یک‌تساوی) که با طولانی‌ترین روند خود مقابل تیم‌های این کنفدراسیون برابری می‌کند، با نتایجی که بین اکتبر 2010و ژوئن 2016(11برد و یک‌تساوی) به‌دست آمد. در بازی با پاناما، کلمبیا برای دومین بار در نیمه‌اول یک بازی کوپا‌آمریکا 3گل به ثمر ‌رساند. آنها پیش از این سال1957در بازی با اکوادور نیمه‌اول 3گل زده بودند.

بهترین نسخه خامس
نستور لورنزو توانسته بهترین نسخه خامس رودریگس را هم احیا کند. خامس در این دوره توانسته یک گل و 5پاس گل برای کلمبیا ثبت کند. او را با مسی مقایسه کنید که هنوز موفق به گلزنی نشده و تنها یک‌پاس گل از روی ارسال کرنر داشته است. خامس در 3مسابقه بهترین بازیکن زمین شده، بهترین پاسور مسابقات است، بیشترین موقعیت (۱۴) را خلق کرده و بهترین بازیکن مرحله گروهی کوپا از نگاه Fotmob بوده است. در میان تمام بازیکنان حاضر در کوپا‌آمریکا و یورو، هیچ بازیکنی بیشتر از ستاره سابق رئال‌مادرید، روی گل‌های تیمش اثرگذار نبوده. این دومین باری است که خامس روی 3گل تأثیر مستقیم می‌گذارد. او پیش از این در جام‌جهانی 2014و در بازی با ژاپن(پیروزی 4بر یک کلمبیا) گل زد و 2پاس‌گل داشت. لوییس دیاس هم ششمین گل خود را در کوپا‌آمریکا به ثمر رساند و به سومین گلزن برتر کلمبیا در تاریخ این رقابت‌ها تبدیل شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید