• سه شنبه 19 تیر 1403
  • الثُّلاثَاء 2 محرم 1446
  • 2024 Jul 09
شنبه 16 تیر 1403
کد مطلب : 229154
+
-

پولی از آسمان نمی‌افتد

ایردراپ‌ها ابزار افزایش نقدینگی در بازار رمزارزها هستند‌ اما نمونه‌های جعلی،کاربران را تهدید می‌کند

گزارش
پولی از آسمان نمی‌افتد

ساسان شادمان منفرد-روزنامه‌نگار

بالا گرفتن تب بازی‌هایی همچون «همستر کامبت» بسیاری از مردم را بر آن داشته تا هیچ ایردراپی را از دست ندهند و برای به‌دست آوردن ارزهای دیجیتال مختلف و عمدتا ناشناخته، وارد روبات‌هایی در پلتفرم‌هایی مانند تلگرام شوند‌ بدون آنکه از خطرات احتمالی که در کمین‌شان است، خبر داشته باشند.

ایردراپ چیست؟
ایردراپ (Airdrop) به‌معنای انتقال یا توزیع رایگان توکن‌ها یا ارزهای دیجیتال به کیف پول‌های کاربران است. این روش بیشتر توسط پروژه‌های بلاکچین و ارزهای دیجیتال برای جلب توجه و تبلیغات استفاده می‌شود. در حقیقت، ایردراپ نوعی هدیه ‌دادن توکن‌ها به کاربران است تا آنها را تشویق به مشارکت بیشتر در یک پروژه کنند.

انواع ایردراپ‌ها
استاندارد: این نوع ایردراپ‌ها بدون نیاز به انجام فعالیت خاصی توسط کاربران انجام می‌شود. تنها کافی است که کاربران کیف پول خود را ثبت کنند.
مشروط: برای دریافت این نوع ایردراپ‌ها، کاربران باید فعالیت‌های مشخصی را انجام دهند، مانند اشتراک‌گذاری محتوا، ثبت‌نام در وب‌سایت یا نگهداری از یک توکن خاص.
انحصاری: این نوع ایردراپ‌ها به کاربران خاصی تعلق می‌گیرد که شرایط ویژه‌ای را برآورده کرده‌اند، مانند اعضای اولیه یک پروژه یا دارندگان توکن‌های خاص.
هارد فورک: این ایردراپ‌ها زمانی اتفاق می‌افتند که یک بلاکچین هارد فورک و توکن‌های جدیدی ایجاد شود. دارندگان توکن‌های اصلی به نسبت توکن‌های خود توکن‌های جدید دریافت می‌کنند.

خطرات استفاده از ایردراپ‌ها
استفاده از ایردراپ‌ها می‌تواند به دلایل مختلفی جذاب باشد، اما همانطور که هر فرصت سرمایه‌گذاری دارای ریسک است، ایردراپ‌ها نیز از این قاعده مستثنی نیستند.

کلاهبرداری و پروژه‌های جعلی
بسیاری از کلاهبرداران با ایجاد ایردراپ‌های تقلبی سعی در جلب توجه و اطلاعات کاربران دارند. این پروژه‌ها ممکن است هیچ ارزشی نداشته باشند و تنها هدف آنها جمع‌آوری اطلاعات شخصی و مالی کاربران باشد.

بدافزارها و حملات فیشینگ
لینک‌های موجود در ایردراپ‌های جعلی ممکن است به سایت‌های آلوده به بدافزار هدایت شوند یا کاربران را به دام حملات فیشینگ بیندازند.

هزینه‌های پنهان
برخی ایردراپ‌ها ممکن است از کاربران بخواهند که برای دریافت توکن‌ها هزینه‌ کنند. این هزینه‌ها می‌تواند شامل کارمزد تراکنش‌ها یا سایر هزینه‌های پنهان باشد.

شرایط نامشخص و تغییرات ناگهانی
برخی پروژه‌ها ممکن است شرایط ایردراپ‌ها را بدون اطلاع قبلی تغییر دهند یا حتی آنها را لغو کنند. این می‌تواند باعث از دست رفتن منابع و توکن‌های کاربران شود.

سرقت اطلاعات شخصی
برخی ایردراپ‌ها از کاربران می‌خواهند که اطلاعات شخصی مانند آدرس ای‌میل، شماره تلفن یا آدرس کیف پول خود را ارائه دهند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید