• شنبه 16 تیر 1403
  • السَّبْت 29 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 06
شنبه 16 تیر 1403
کد مطلب : 229137
+
-

مسی گریه نکرد

با امیلیانو مارتینس کسی نگران خراب شدن پنالتی‌اش نیست

مسی گریه نکرد

پس از کریستیانو رونالدو که مقابل اسلوونی پنالتی خراب کرد و درخشش دروازه‌بان پرتغال او را نجات داد، لیونل مسی هم همین کار را در پنالتی‌های آخر مسابقه مقابل اکوادور انجام داد. او پنالتی اول آرژانتین را به‌صورت چیپ یا پاننکا به دیرک افقی دروازه حریف کوبید. البته ستاره آرژانتینی برخلاف همتای پرتغالی خود گریه نکرد، اما قیافه‌اش شبیه صحنه‌های تکراری ناکامی‌های گذشته در کوپا آمریکا یا جام‌جهانی بود. او در فینال کوپا2016هم مقابل شیلی پنالتی‌ و البته جام را از دست داد و همان موقع به‌علت فشارها از تیم ملی خداحافظی کرد، اما این‌بار فرق می‌کرد. آن قیافه‌های دمق پس از ناکامی‌ها در عرصه ملی متعلق به زمانی بود که هنوز امیلیانو مارتینس اختراع نشده بود! دروازه‌بان استون‌ویلا اصلا برای این به دنیا آمده که همه جام‌های ملی را برای لیونل مسی به ارمغان بیاورد. او ابتدا این کار را در کوپا آمریکای دوره گذشته انجام داد و سپس در جام‌جهانی2022که مرحله به مرحله آرژانتین و مسی را بالا برد تا اینکه در آخرین ثانیه وقت‌های اضافه بهترین مهار تاریخ فوتبال را در مصاف تک‌به‌تک مقابل کولوموانی انجام داد و در پنالتی‌ها باز هم منجی آرژانتین شد و مسی را به جام‌جهانی رساند.
حالا شباهت‌های آماری زیادی بین مسی و رونالدو در کوپا و یورو۲۴ وجود دارد؛ اینکه هیچ‌کدام در جریان بازی گل نزده‌اند (رونالدو در پنالتی‌ها گل زد، اما حساب نیست)، هر دو تنها یک‌پاس گل داده‌اند، هر دو یک پنالتی خراب کرده‌اند، هر دو توسط دروازه‌بان‌های تیمشان یعنی امیلیانو و دیوگو کاستا راهی مرحله بعد شده‌اند.

   امیلیانو
امیلیانو مارتینس، در 4بازی آخر در کوپا آمریکا گلی دریافت نکرده بود و آرژانتین با او در 43بازی 31بار کلین‌شیت کرده است. آرژانتین هرگز در ضربات پنالتی با حضور امیلیانو مارتینس در دروازه شکست نخورده است: 2بار در کوپا آمریکا (سال2021مقابل کلمبیا و سال2024مقابل اکوادور) و 2بار در جام‌جهانی (مقابل هلند و فرانسه در سال2022). او این دوره در بازی با اکوادور پنالتی‌های آنخل منا و آلن میندا را مهار کرد. در جریان بازی هم ضربه انر والنسیا به دیرک عمودی دروازه امیلیانو برخورد کرد و با اینکه دروازه‌بان فریب خورده بود، توپ گل نشد.
آرژانتین 2بار پیاپی در ضربات پنالتی در کوپا آمریکا (سال2021مقابل کلمبیا و سال2024مقابل اکوادور) پیروز شده؛ موفقیتی که آنها پیش از این در یک دوره دیگر هم به‌دست آورده بودند؛ سال1993مقابل برزیل و کلمبیا.
امیلیانو مارتینس در جریان بازی دروازه‌بان پنالتی‌گیری نیست. او در تیم ملی آرژانتین با 6پنالتی در وقت قانونی روبه‌رو شده که 3تای آن را دریافت کرده است، یک ضربه را در بازی با شیلی مهار کرده (که آرتورو ویدال در ریباند گل زد) و 2ضربه به دیرک دروازه‌اش خورده (یوشیمار یوتون از پرو در مسابقات مقدماتی جام‌جهانی و انر والنسیا در کوپا آمریکا).
دیبو مارتینس و ضربات پنالتی در آرژانتین؛ 24ضربه با حساب پنالتی‌های آخر بازی، 12ضربه گل شده، ۱۲ضربه گل نشده، 9مهار توسط این دروازه‌بان، 2ضربه خارج از چارچوب و یک ضربه به دیرک.
دیبو مارتینس و ضربات پنالتی در آرژانتین. تعداد کل با حساب پنالتی‌های آخر بازی: ۲۴ ضربه گل شده، ۱۲ضربه گل نشده: ۱۲ مهار توسط این دروازه‌بان، ۹، خارج از چارچوب: ۲، دیرک: ۱.

   اکوادور
اکوادور تیم سختکوش و شایسته‌ای بود. آنها در جریان بازی هم یک پنالتی را خراب کردند وگرنه در همان وقت‌های قانونی به نیمه‌نهایی صعود می‌کردند. اکوادور تحت هدایت فلیکس سانچس، سرمربی سابق تیم ملی قطر پیشرفت زیادی کرده است. آنها از سال1997در یک‌چهارم نهایی کوپا‌آمریکا گل نزده بودند، اما این بار نسبت به آرژانتین شایستگی بیشتری برای صعود داشتند. اکوادور در 17رویارویی هرگز نتوانسته آرژانتین را در کوپا ببرد (11باخت و 6تساوی) و در 40بازی رودررو در همه رقابت‌ها هم فقط 5بار این حریف را شکست داده است.

109
   مسی در دوران فوتبالش 140بار پشت ضربه پنالتی ایستاده که 109تا را به گل تبدیل کرده است. این سی‌ویکمین پنالتی‌ای بود که خراب می‌کرد. او دقت 77.9درصد را در ضربات پنالتی دارد و نسبت به رونالدو پنالتی‌زن ضعیف‌تری است. کریستیانو 194تا پنالتی به‌دست آورده که 30تا را از دست داده، با دقت 84.5درصد.
   مسی در تیم ملی آرژانتین 5پنالتی از 29پنالتی خود را از دست داده با 82.8دقت. این آمار برای رونالدو 20گل از 28پنالتی است با دقت 71.4 که این یعنی دقت مسی در تیم ملی بیشتر از رونالدو و گل‌های ملی پنالتی او هم بیشتر است.
   مسی در 39بازی که در کوپا‌آمریکا انجام داده، 13گل به ثمر رسانده است؛ دقیقا میانگین هر 3بازی یک گل.
   مسی مقابل اکوادور اصلا خوب بازی نکرد. پاس گلش هم از روی ارسال کرنر بود. او در این بازی فقط ۳۲لمس توپ داشت که کمترین میزان مشارکت او برای آرژانتین در مسابقات در بازی‌های رسمی بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید