• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
چهار شنبه 13 تیر 1403
کد مطلب : 228993
+
-

مناسبت

سیزدهم تیر، روز جشن کهن تیرگان است که درسال1383 ابتدا به پیشنهاد‌کوهنوردان و سپس با ثبت کوه دماوند در فهرست آثار طبیعی- فرهنگی ملی در روز سیزدهم تیر1387 و تصویب شورای فرهنگ عمومی در 1399 به یک مناسبت محیط‌زیستی-ورزشی ارزشمند و به روز ملی دماوند بدل شد.

دماوند کوهی در شمال ایران است که ارتفاع ۵۶۱۰متری آن این کوه را تبدیل به بلندترین کوه ایران و خاورمیانه و بلندترین کوه آتشفشانی آسیا کرده است. این کوه حدود ۳۸۵۰۰سال قبل تشکیل شد و بیشترین فعالیت آتشفشانی آن مربوط به ۱۰۰هزار سال قبل بود که باعث شکل‌گیری‌اش شد.

یکی از مشهورترین افسانه‌های درباره دماوند داستان ضحاک و به بند کشیده شدن او در کوه دماوند است.
فریدون عدالت‌خواه و کاوه آهنگر پس از ظلم‌های فراوان ضحاک و به تنگ آمدن مردان ایران از ظلم‌های او،   ضحاک را دستگیر کردند و در غاری در دماوند به بند کشیدند.

برداشت بی‌رویه از معادن پوکه‌های صنعتی بدون ارزیابی زیست‌محیطی، شکار و نابودی تنوع گونه‌های زیستی کوه دماوند، چرای بی‌رویه دام، تعداد زیاد سگ‌های گله، هجوم شکارچیان، صعودهای پر‌تعداد و اردوکشی‌هاي بی‌ضابطه کوهنوردی و گردشگری، جاده‌کشی‌های اضافی، نابودی دشت شقایق، ساخت بی‌رویه ویلاها و آلودگی آب سد لار ازجمله مشکلات اساسی قله دماوند است.‌

 

این خبر را به اشتراک بگذارید