• چهار شنبه 13 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 26 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 03
چهار شنبه 13 تیر 1403
کد مطلب : 228952
+
-

اثر انگشت ما بر قدیمی‌ترین فرش جهان

اثر انگشت ما بر قدیمی‌ترین فرش جهان

 موضوع: موزه فرش
 ویژگی: مخزن فرش‌های مختلف از سراسر ایران و تهران


شاید جالب باشد بدانید پازیریک، یعنی قدیمی‌ترین فرش کشف‌شده جهان که این روز‌ها در موزه آرمیتاژ روسیه نگهداری می‌شود، کار ما ایرانیان است. اما اصل ماجرا چیست؟ به‌گفته محمدجواد اینالو، مدیر موزه فرش، در این موزه 47ساله، فرشی با عنوان پازیریک، به اسم فرش تهران، نگهداری می‌شود. این فرش درواقع نسخه کپی یا بازنمایی‌شده همان پازیریک معروف موزه آرمیتاژ است با این تفاوت که اوایل دهه 40 توسط زندانیان زندان قصر بافته شده و حالا در موزه فرش جلوي چشم عموم است.
البته اگر اهل ذوق و هنر باشید و گذرتان به موزه فرش افتاده باشد، جز این فرش قدیمی، فرش زیبا و نفیس دیگری هم در این موزه وجود دارد که شناسنامه و رنگ و بوی تهرانی دارد. اینالو با اشاره به این موضوع و در بخشی دیگر از صحبت‌هایش از موزه فرش تهران به‌عنوان یکی از ارزشمند‌ترین مجموعه‌های گردشگری تهران برای علاقه‌مندان به هنر فرش‌بافی و تحقیق و پژوهش یاد می‌کند و می‌گوید: «در این موزه که سال1356 راه‌اندازی شد، هنرمندان و بازدید‌کنندگان با دنیایی از ناشناخته‌های فرش‌ دنیا، فرش ایران و درنهایت فرش تهران آشنا می‌شوند.»
به‌گفته این مدیر، موزه فرش یکی از معدود موزه‌های تخصصی جهان در حوزه فرش است. همچنین در این موزه فرش‌های متنوعی از سراسر کشور که قدمتشان به قرن شانزدهم می‌رسد برای بازدید عموم به نمایش گذاشته شده. بنای ساختمان این موزه شبیه به ‌دار قالی یا سیاه‌چادر است، طبقه اول این موزه مختص نمایشگاه‌های دائمی و فصلی است که در آن 101قطعه فرش به‌صورت دائم در معرض دید عموم است و در طبقه دوم آن که مخصوص نمایشگاه‌های فصلی است 55اثر به‌صورت موقت. طراح این ساختمان که از شاهکارهای معماری مدرن ایران محسوب می‌شود ‌‌عبدالعزیز فرمانفرمائیان بوده است. تقریباً هر‌ماه یک نمایشگاه با موضوعات مختلف در اینجا برگزار می‌شود. یکی از مهم‌ترین و ارزشمند‌ترین بخش‌های موزه فرش گنجینه آن است. اینالو در این‌باره تعریف می‌کند: «بیش از 2هزار قطعه فرش از دوره صفوی تا معاصر در مخزن موزه فرش نگهداری می‌شود. مخزن موزه فرش به 2قسمت مخزن فرش‌های دوره صفویه و سایر تقسیم می‌شود.»
مدیر موزه فرش در پایان به مهم‌ترین مشخصه فرش‌های تهرانی‌ که در این موزه نگهداری می‌شود، اشاره می‌کند و می‌گوید: «عموما فرش‌های منتسب به شهر تهران زرشکی رنگ یا قرمز پر رنگ هستند و اغلب نقشه‌های آن منتسب به ورامین است.»

 

این خبر را به اشتراک بگذارید