• یکشنبه 17 تیر 1403
  • الأحَد 30 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 07
سه شنبه 12 تیر 1403
کد مطلب : 228810
+
-

اسرار آتش‌سوزی بیمارستان رشت در دوربین‌های مداربسته

پرونده
اسرار آتش‌سوزی بیمارستان رشت در دوربین‌های مداربسته

چند روز پس از آتش‌سوزی بیمارستان قائم رشت که منجر به مرگ دردناک 9نفر از بیماران در آی‌سی‌یو طبقه منفی یک شده بود، بررسی دوربین‌های مداربسته از کم‌کاری مسئولان بیمارستان حکایت دارد.
به گزارش همشهری، بامداد سه‌شنبه 29خرداد امسال، اتصالی برق در اتاق یوپی‌اس بیمارستان قائم رشت در طبقه منفی یک، آتش‌سوزی هولناکی را رقم زد که جان 9بیمار را گرفت. دود غلیظ ناشی از آتش‌سوزی به سرعت وارد یکی از بخش‌های آی‌سی‌یو که در طبقه منفی یک قرار داشت شد و هر چند تیم‌های امدادی از هلال‌احمر و آتش‌نشانی همه تلاش خود برای نجات بیماران را به‌کار گرفتند اما درنهایت 9نفر از بیماران که در این بخش از آی‌سی‌یو بستری بودند، جانشان را از دست دادند. شواهد از این حکایت داشت که علاوه بر بخش آی‌سی‌یو در طبقات فوقانی بیمارستان، یک بخش هم در طبقه منفی یک قرار داشت که مخصوص نگهداری بیماران بدحال بود. به‌دنبال مرگ 9بیمار، رسیدگی قضایی به این پرونده آغاز و دستور بازداشت 5نفر از مسئولان بیمارستان صادر شد. این در حالی بود که تیمی از کارشناسان آتش‌نشانی ماموریت یافتند تا در بررسی‌های کارشناسانه، علل این حادثه و مقصران را شناسایی کنند.
حالا و با گذشت حدود 2هفته از این حادثه هولناک، رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت می‌گوید که طبق بررسی‌های انجام شده، کم‌کاری مسئولان بیمارستان در این حادثه کاملا مشهود است.
شهرام مومنی توضیح می‌دهد: همزمان با شروع آتش‌سوزی، نخستین هشدار آتش‌سوزی توسط سیستم اطفای حریق صادر شده بود که مسئولان بیمارستان در اطلاع آن به آتش‌نشانی کم‌کاری کرده‌اند و هشدار دوم نیز پس از 40 ثانیه اعلام شد.
وی ادامه داد:‌ نیروهای بیمارستان بعد از هشدار دوم، با تلفنخانه بیمارستان جهت اطلاع وقوع حریق تماس می‌گیرند و پس از آن با آتش‌نشانی تماس گرفته می‌شود و در زمان شروع عملیات، آتش در اتاقی که شعله‌ور بوده به سقف آرمسترانگ (کاذب)رسیده بود و کابل‌ها و تأسیسات نیز دچار حریق شده بودند.
مومنی ادامه داد:‌ حتی در زمان اعلام وقوع حریق به آتش‌نشانی، اطلاعات درستی به ما داده نشد و همین عدم ‌اطلاع درست از مکان دقیق وقوع حریق، طبیعتا موجب افزایش زمان رسیدن به کانون حریق شد.
به‌گفته مومنی، در بررسی‌ دوربین‌های مداربسته بیمارستان متوجه شده‌اند که مسئولان بیمارستان با مشاهده دود می‌توانستند طبق دستورالعمل توسط تیم مدیریت بحران بیمارستان نسبت به خروج اضطراری بیماران اقدام کنند که این اتفاق رخ نداد و آتش‌نشانان پس از حضور در محل 142فرد بستری را بدون اینکه دچار سوختگی شوند، خارج کردند.
براساس این گزارش، رسیدگی به پرونده این حادثه از سوی مراجع قضایی همچنان ادامه دارد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید