• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
دو شنبه 11 تیر 1403
کد مطلب : 228770
+
-

در سال‌های اخیر 12پرونده مربوط به‌ مسمومیت‌های الکلی قربانیان بیشتری داشته است

روی خط مرگ

روی خط مرگ

مسمومیت با مشروبات الکی، هرازگاهی در کشور خبرساز می‌شود و علاوه بر مسمومیت، جان افراد زیادی را می‌گیرد. در سال‌های گذشته افرادی بر اثر مصرف مشروبات الکلی مسموم شدند و حتی شماری نیز جان خود را پای نوشیدن الکل دادند. در این بخش به بررسی 12پرونده از مرگبارترین مسمومیت‌های الکلی در کشور می‌پردازیم.

جان‌باختن 94نفر در فارس
یکی از مرگبارترین مسمومیت‌های سال‌های اخیر در فروردین‌ماه سال‌99 در استان فارس اتفاق افتاد؛ درست زمانی که ویروس کرونا در کشور اوج گرفته بود و هر روز افراد زیادی قربانی این بیماری می‌شدند. در آن روزها شایعه شده بود که الکل از ابتلا به کرونا جلوگیری می‌کند و همین تصور اشتباه موجب شد عده‌ای از ترس کرونا الکل مصرف کنند و جان‌شان را پای اشتباه‌شان بدهند. به‌گفته رئیس اورژانس فارس در مدت 40روز 786نفر با مصرف الکل مسموم شده‌اند و 94نفر جان خود را از دست دادند.

25قربانی در مازندران
در روزهای شیوع کرونا، مازندران نیز از مسمومیت‌های الکلی در امان نماند و طبق آمار پزشکی قانونی این استان از 10اسفند سال‌98 تا 10فروردین سال‌99، 25نفر شامل 24مرد و یک زن بر اثر مسمومیت با الکل جان باختند. این مسمومیت‌ها در شرایطی رخ داد که به‌گفته مدیرکل پزشکی قانونی این استان در مدت مشابه سال قبل هیچ موردی از مسمومیت مرگبار با الکل در این استان گزارش نشده بود.

مرگ 13نفر در هرمزگان
«فوت 13نفر از 11‌ تا 19اردیبهشت سال 1401» این آمار تکان‌دهنده‌ای است که در 2سال گذشته درباره مسمومیت‌های الکلی در استان هرمزگان منتشر شد. علاوه بر این افراد در این مدت ۸۰‌نفر نیز بر اثر مسمومیت به مراکز درمانی مراجعه کردند که ۴۶‌نفر از آنها در طول درمان به دیالیز نیاز پیدا کردند. به‌گفته فاطمه نوروزیان، سخنگوی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان ۴ نفر از مسموم‌شدگان نیز دچار مشکل بینایی شدند.

62 قربانی در خوزستان
در اسفند‌ماه سال98 و فروردین‌ماه سال99 بیشترین مسمومیت‌ها بر اثر مصرف الکل در کشور رقم خورد. استان خوزستان نیز در این 2‌ماه شاهد مسمومیت صدها نفر بود و در این مدت 62نفر نیز بر اثر شدت مسمومیت جان خود را از دست دادند. به‌گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز، الکلی که در این استان مصرف شده بود بسیار سمی و با الکل‌های معمولی متفاوت بود و مصرف مقدار بسیار جزئی آن به‌سرعت باعث مسمومیت و مرگ می‌شد.

جان‌باختن 24نفر در آذربایجان‌شرقی
استان آذربایجان شرقی نیز یکی از استان‌هایی است که پیش از این دست‌کم یک مرتبه سونامی مسمومیت با الکل آنجا را فرا گرفته است. این ماجرا به فروردین‌ماه سال‌99 برمی‌گردد. در عرض چند روز در شهرهای مختلف این استان 200نفر مسموم شده و 24نفر به کام مرگ کشیده شدند. با وجود این، مسئولان این استان اعلام کردند که با اطلاع‌رسانی بموقع موجب کاهش مسمومیت‌ها در این استان شده‌اند.

مرگ 37نفر در البرز
تصور غلط مقابله با کرونا با استفاده از الکل در استان البرز نیز چیزی شبیه یک فاجعه را رقم زد؛ چرا‌که در این استان نیز در روزهای ابتدایی فروردین سال‌99، 180نفر بر اثر استفاده از متانول دچار مسمومیت شدیدی شدند و تلاش کادر درمان برای نجات 37نفر از آنها مؤثر نبود و جان‌شان را از دست دادند. سریال مسمومیت‌های الکلی در آن روزها در شرایطی در استان‌های مختلف تکرار می‌شد که مسئولان بهداشت و درمان و رسانه‌ها مدام درباره این تصور غلط هشدار می‌دادند.

مسمومیت مرگبار 19نفر در اردبیل
استان اردبیل نیز در سال‌98 شاهد یکی از سونامی‌های مرگبار مصرف مشروبات الکلی مسموم بود.  اسفندماه این سال فقط در 24ساعت 19نفر به‌دلیل مسمومیت با الکل جان خود را از دست دادند و 13نفر نیز به همین دلیل دچار مسمومیت شدید شدند و در بیمارستان بستری شدند؛ آماری که نشان می‌دهد در آن دوره تصور مقابله با کرونا با استفاده از الکل در مناطقی از این استان نیز رواج داشته و فاجعه آفریده است.

مسمومیت مرگبار 7نفر در بجنورد
یکی دیگر از پرونده‌های مسمومیت‌های مرگبار به حادثه‌ای برمی‌گردد که سال‌98 در شهرستان بجنورد واقع در استان خراسان شمالی اتفاق افتاد. هرچند این ماجرا تبدیل به یک سونامی نشد و با دستگیری عاملان توزیع مشروبات الکلی مسموم در شهرستان شیروان از ادامه مسمومیت‌ها جلوگیری شد اما در نهایت 7نفر جان خود را پای مصرف مشروبات الکلی مسموم از دست دادند و شماری نیز مسموم شدند.

18قربانی در پایتخت
فروردین‌ماه سال‌99، همزمان با اوج‌گیری کرونا، تهران نیز از مسمومیت‌های الکلی در امان نبود و عده‌ای که از ترس کرونا به الکل پناه برده بودند، دچار مسمومیت شدند. فقط در 72ساعت 17نفر شامل‌ 2نوجوان و ۱۵‌مرد جوان و میانسال به‌خاطر شدت مسمومیت به 6بیمارستان در پایتخت منتقل شدند اما تلاش‌های کادر درمان برای نجات آنها راه به جایی نبرد و کمی پس از بستری‌شدن در بیمارستان، جان خود را از دست دادند. بررسی‌های قضایی نشان داد 2نفر در پشت پرده این مسمومیت‌ها قرار دارند.

مرگ 60نفر در مشهد
همان روزهایی که در اغلب شهرهای کشور کرونا جولان می‌داد و قربانی می‌گرفت، در مشهد نیز افرادی برای در امان ماندن از کرونا به مصرف الکل تن دادند؛ غافل از اینکه با این کار زودتر به استقبال مرگ خواهند رفت. در این شهر در مدت کوتاهی 60 نفر بر اثر مصرف الکل جان باختند و با بالاگرفتن ماجرا 14نفر از اعضای شبکه توزیع مشروبات الکلی در مشهد شناسایی و از آنها 13بشکه الکل صنعتی کشف شد. در خردادماه سال99 با تشکیل پرونده برای دستگیرشدگان به آنها اتهام افساد فی‌الارض تفهیم شد.

مسمومیت مرگبار 7نفر در اصفهان
در آخرین روزهای سال98 در اصفهان نیز شماری از شهروندان بر اثر مصرف الکل دچار مسمومیت شدند. هرچند اغلب آنها با مراجعه به مراکز درمانی نجات یافتند اما 7نفر جان خود را از دست دادند. به‌گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان این افراد یا الکل‌های تقلبی را به شکل خوراکی مصرف کرده یا با بخوردادن از آن استفاده کرده و مسموم شده بودند. شماری از این افراد نیز دچار نارسایی کلیه شدند.


24قربانی الکل صنعتی در بندرعباس
یکی از مرگبارترین سونامی‌های مسمومیت با الکل صنعتی پیش از شیوع کرونا در بندرعباس اتفاق افتاد. مهرماه سال‌97 صدها نفر در این شهر دچار مسمومیت شدند و دست‌کم 24نفر جان خود را از دست دادند. متهمان این پرونده 4نفر بودند. یکی از آنها مشروبات را در سطح شهر توزیع می‌کرد. دومین نفر برای خرید مشروبات از تهران برنامه‌ریزی می‌کرد. متهم دیگر فردی بود که بعد از ارسال الکل از تهران، آن را در باربری دریافت می‌کرد و چهارمین نفر نیز در تهران فعالیت می‌کرد و از آنجا الکل مسموم به بندرعباس می‌فرستاد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :