• دو شنبه 11 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 24 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jul 01
دو شنبه 11 تیر 1403
کد مطلب : 228767
+
-

دلایل مسمومیت با الکل


متاسفانه مسمومیت با الکل در ایران وجود دارد و در خیلی از استان‌های کشور خبر مسمومیت جمعی منتشر می‌شود. این مسمومیت در اغلب مواقع به‌دلیل استفاده از متانول به‌جای اتانول است و بیماران در بیمارستان‌های مختلف پذیرش‌شده‌اند و تحت درمان هستند و اغلب آنها با گیجی و تاری دید به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.
عامل اصلی بروز این مسمومیت‌ها، الکل‌هایی است که به‌صورت دست‌ساز تولید یا قاچاق وارد کشور می‌شوند که اغلب منجر به صدمات جبران‌ناپذیر می‌شوند.
شایع‌ترین علت مسمومیت با متانول در کشور مصرف مشروبات الکلی آلوده به متانول است. این مسئله در مشروبات الکلی به‌ظاهر استاندارد که تحت عنوان ویسکی، ودکا، آبجو، شراب و... در بازارهای غیرقانونی به فروش می‌رسند نیز گزارش‌شده است. همچنین آنچه در کشورمان به‌عنوان الکل صنعتی استفاده می‌شود نیز دارای مقادیر قابل‌توجهی متانول است که متأسفانه بعضاً مورد مصرف قرارگرفته و منجر به مسمومیت می‌شود. در مواردی هم مشاهده‌شده که شیشه‌های فروخته‌شده تحت عنوان الکل طبی هم حاوی مقادیر قابل‌توجهی متانول بوده‌اند.
البته این نکته نیز باید مورد‌توجه قرار بگیرد که متانول به‌عنوان حلّال در محلول‌های چاپ و تکثیر، چسب‌ها، رنگ، جلادهنده‌ها و ثابت‌کننده‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد و بسیاری از این محصولات در منازل یافت می‌شود که منجر به بروز مسمومیت‌های اتفاقی مخصوصاً در کودکان شده است.
اتانول مصرف خوراکی دارد و در مشروبات الکلی یافت می‌شود و یک ماده روانگردان است که بیشتر از نیشکر و ذرت تهیه می‌شود. اتانول در صنایع مختلف نیز کاربرد فراوان دارد. به‌عنوان‌مثال به‌دلیل نقطه انجماد پایین در صنعت ضدیخ‌سازی استفاده می‌شود. حلال بسیار خوبی است و در صنعت عطرسازی، رنگ‌سازی و... نیز استفاده می‌شود. محلول ۸۵ – ۷۰  درصد آن به‌عنوان محلول ضدعفونی‌کننده کاربرد دارد.

این خبر را به اشتراک بگذارید