• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
شنبه 9 تیر 1403
کد مطلب : 228525
+
-

‌«پرو» در ایران است

‌«پرو» در ایران است

نام‌های عجیب و غریب در روستاهای ایران کم نیستند، اما برخی از این‌ نام‌ها عجیب‌بودنشان به‌دلیل مشابهت با نام شهرها یا کشورهای خارجی است. قبلا درباره «آلمان‌» برایتان گفته بودیم (9آذر1402) ‌ نه یکی که 4 مورد آن در ایران وجود دارد؛ در شهرستان رشت در استان گیلان «آلمان» یا «آلمان قدیم» در آذربایجان شرقی از توابع شهرستان اهر، «آلمان» در سردشت و «آلمان‌آباد» در آذربایجان غربی. حالا می‌خواهیم به یک کشور خارجی دیگر در ایران سفر کنیم؛ پرو که مشابه نام کشور پرو در آمریکای لاتین است.
به‌گزارش همشهری، برای رفتن به این «پرو» باید از شاهرود در استان سمنان به سمت شمال شرقی حرکت کنید تا بعد از بسطام و قهج به این روستا برسید که در شمال آن کوه زرین‌کمر قرار دارد و از شرق به سیاهکوه می‌رسد. روستای پرو 3هزار جمعیت دارد و از دیدنی‌های آن می‌توان به 2قلعه تاریخی و امامزاده روستا اشاره کرد. قلعه تپه پرو مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان شاهرود، بخش بسطام، روستای پرو واقع شده و در تاریخ ۱۰دی۱۳۸۱ با شماره ۶۵۸۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. همچنین با کمی فاصله گرفتن از پرو می‌توان به بسطام رفت و سری به مقبره بایزید بسطامی زد یا به قلعه‌نو خرقان رفت و از مقبره ابوالحسن خرقانی بازدید کرد.
شاید غافلگیر شوید، اما از مسیر این روستا به جنگل‌های رویایی ابر هم می‌رسید که درست در نقطه مقابل پرو هستند.   ناگفته نماند که از سال1389 با تصویب‌نامه دولت، روستاهای چهارطاق سیدآباد از توابع دهستان خرقان بخش بسطام شهرستان شاهرود در استان سمنان پس از ادغام با روستاهای چهارطاق پایین، پرو، قلعه میرزاسلیمان، قاسم‌آباد خانلر و قلعه عبدالله به روستای گلستان تغییر نام دادند، اما نام پرو همچنان شناخته شده و عجیب است.

این خبر را به اشتراک بگذارید