• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 10 تیر 1403
کد مطلب : 228471
+
-

صادق مفرد، از فعالان حوزه جهادی:

نامش در خدمت ماندگار شد

نامش در خدمت ماندگار شد

فرناز ایزدبین- روزنامه‌نگار

 شورای‌عالی جهاد سازندگی ازجمله نهادهایی است که از روز اول اجرای طرح چله خدمت پای کار آمده و با هماهنگی گروه‌های جهادی و مؤسسات دولتی اقدامات متنوعی را در کارنامه این پویش ثبت کرده است. صادق مفرد، عضو شورای‌عالی جهاد سازندگی درباره این طرح و یادبودی که برای شهدای خدمت گرفته‌اند توضیحات بیشتری می‌دهد.

شهید رئیسی خدمت به خلق را جریان‌سازی‌ کرد
شهید رئیسی از معدود افرادی بودند که نه‌تنها خودشان به نوعی برای خدا حرکت کرده و برای خلق خدمت می‌کردند بلکه بستر خدمت و فعالیت جهادی را برای جامعه مخاطب بزرگی فراهم کردند. یعنی علاوه براینکه تلاش داشتند که گفتمان جهادی را گسترش دهند. بسیاری از افراد در جامعه به مردم در ابعاد مختلف، در روستاها و شهر خدمت‌رسانی می‌کنند اما کسانی ماندگار می‌شوند که اولا این کاری را که انجام می‌دهند در طول خدمت به خدا ببینند و خالصانه پای کار باشند و دوما سازوکاری را به‌وجود بیاورند که این خدمت‌رسانی تبدیل به یک جریان در کشور شود.

از شبکه دستیاران مردمی تا شورای‌عالی جهاد سازندگی
شهید رئیسی در قوه مجریه هم این کارهای جهادی را با جدیت دنبال کرده و اتفاقا بسیار گل کرد و دیده شد. با سازو کارهایی که ترتیب داده شد ازجمله شبکه دستیاران مردمی تلاش کردند در همه دستگاه‌های کشور در سطوح مختلف از فرمانداری تا استانداری و وزارتخانه‌ها امکان تردد و تأثیر مجموعه‌های مردمی را در لایه سیاستگذاری، تصمیم‌گیری و اجرا باز کنند. به این ترتیب شبکه دستیاران مردمی پای کار آمدند و از طرفی هم با تشکیل شورای‌عالی جهاد سازندگی زمینه هم‌افزایی دستگاه‌ها و مجموعه‌های مردمی را برای حل گره‌های کشور فراهم کردند. شهید رئیسی دائم در سخنرانی‌ها و برنامه‌هایی که داشتند بر این موضوع تأکید می‌کردند که باید از این مجموعه‌های جهادی و مردمی حمایت و پشتیبانی کرد تا اینها بتوانند کارهای خود را به خوبی انجام دهند. اینها در کنار ویژگی‌های شخصی ایشان است که با مردم خیلی همنشین بودند و در همه سفرهای استانی تلاش می‌کردند از منطقه‌ای که مستعد پیشرفت ‌است بازدید داشته  باشند.

مؤسس شبکه‌ خادم یاران رضوی
ایشان از ابتدای مسئولیت‌هایی که در سطح ملی در کشور ازجمله آستان قدس رضوی داشتند تلاش کردند با تشکیل شبکه‌خادم یاران رضوی به نوعی ظرفیت عشق و علاقه‌ای را که مردم به  امام رضا‌ (ع) دارند خرج محرومان کنند. در شبکه خادم‌یاران، هزاران خدمت در کشور توسط ارادتمندان امام رضا(ع) در حال انجام است. این کار به برکت ریل‌گذاری‌ای که شهید رئیسی در آستان قدس رضوی داشتند انجام می‌شود. با آنکه شاید بسیاری می‌گفتند این موضوعات ربطی به تولیت آستان قدس ندارد اما ایشان بستر خدمت‌رسانی را به اعتبار این ارادت فراهم کرده و فعالیت گروه‌های مردمی و جهادی در بخشی از جامعه مخاطب مثلا کسانی که در زندان‌ها هستند و خانواده‌هایشان رونق گرفت. پیش از شهید رئیسی این امکان فراهم نبود و مجموعه‌های جهادی در حوزه‌های سلامت، فرهنگ و... با این افراد ارتباط گرفته و خدمت‌رسانی کردند.

پویشی برای سید محرومان
بعد از حادثه تلخ سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و همراهان‌شان جامعه بزرگی که این اتفاقات را رصد می‌کردند مشتاق شدند در کنار  مراسم‌ و یادبودها برای شهدای خدمت و سیدمحرومان قدمی بردارند. مجموعه‌های مردمی و جهادی برنامه‌ریزی کردند و به طرح پویش چله خدمت که تا چهلم این شهید بزرگوار طول می‌کشد رسیدند. در این بازه هرکسی چه در قالب گروه و مراکز ازجمله مساجد، هیئت‌ها، مواکب، گروه‌های جهادی، خیریه و تشکل‌ها و چه آحاد مردم به‌صورت فردی به‌عنوان یک خانه‌دار، پزشک، معلم، راننده تاکسی، در هر سن و موقعیتی به عشق این شهدای خدمت هر خدمتی که می‌توانند انجام دهند.

پویشی که ادامه دارد
حجم مراجعات به سایت و درگاه‌های اعلام شده این پویش به حدی زیاد و متنوع است که دست‌اندرکاران این طرح نمی‌توانند آمار را جمع‌بندی و دسته‌بندی کنند. این استقبال و مشارکت بی‌بدیل نشان‌دهنده ارادت مردم ما به کسی است که خودش را در راه خدمت به مردم و در راه انقلاب و پیشرفت کشور فدا کرده است. این فعالیت به بهانه چله خدمت شروع شده و ان‌شاءالله بعد از این هم ادامه‌دار بوده و منشأ اثر خدمات گسترده به مردم خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید