• شنبه 9 تیر 1403
  • السَّبْت 22 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 29
چهار شنبه 6 تیر 1403
کد مطلب : 228277
+
-

پاستیل‌ها علیه کودکان

این خوراکی کبد کودکان را تهدید می‌کند

گزارش
پاستیل‌ها علیه کودکان

پروانه بندپی-روزنامه‌نگار

پاستیل، یکی از محبوب‌ترین‌ خوراکی‌ها برای همه سنین به‌خصوص کودکان است که در شکل‌ها و طعم‌های مختلف در بازار وجود دارد. خیلی از والدین، پاستیل را یک خوراکی بسیار مفید برای کودک می‌دانند و روزانه آن را در اختیار فرزند خود می‌گذارند. استدلال‌شان هم این است که این خوراکی خوشمزه ژلاتین و پروتئین بالایی دارد که برای استحکام استخوان‌ها و رشد کودک مناسب است. دلیل دیگرشان این است که کودکان علاقه زیادی به این خوراکی دارند و با اشتها آن را می‌خورند، اما پروتئین گوشت و مرغ را دوست ندارند و با اکراه می‌خورند. خیلی از والدین با همین استدلال‌ها پاستیل را جایگزین وعده‌های غذایی کودک می‌کنند و تصورشان این است که مواد مغذی و ویتامین‌های لازم بدن کودک‌شان با این خوراکی تامین می‌شود. البته این خوراکی بین برخی از بزرگسالان هم طرفدار دارد؛ در حالی که به خاطر چربیدن نکات منفی پاستیل به نکات مثبت‌اش می‌تواند برای سلامتی بسیار مضر باشد.

 مشکلات پاستیل‌ها
1. قند بالا
2. کالری زیاد
3. اسانس
4. رنگ‌های مصنوعی

 عوارض پاستیل‌ها
1. آسیب دیدن دندان‌ها
2. افزایش وزن و چاقی
3. کم‌اشتهایی در برخی کودکان
4. ناراحتی معده
5. آسیب دیدن کبد
6. بروز حساسیت و آلرژی

درباره ژلاتین  
  ژلاتین، ماده‌ای بدون بو و مزه و قند و چربی است که از پروتئین تشکیل شده و از کلاژن یا پوست و استخوان حیواناتی مانند گاو به‌دست می‌آید.
  خیلی از افراد تصور می‌کنند که ژلاتین موجود در پاستیل تامین‌کننده کلسیم بدن است اما موضوع این است که ژلاتین موجود در پاستیل، تنها پروتئین حیوانی است که ارزش غذایی بسیار پایینی دارد و نمی‌تواند کلسیم مورد نیاز استخوان‌ها را بسازد و تامین کند.
  علاوه بر این، ترکیب ژلاتینی موجود در پاستیل باعث می‌شود که این خوراکی به مخاط دهان و دندان‌ها بچسبد و موجب پوسیدگی دندان‌ها شود.
  همچنین به‌گفته متخصصان تغذیه، این خوراکی دشمن کبد کودک است و علاوه بر این مصرف بیش از اندازه آن می‌تواند باعث بیش‌فعالی و تغییرات روانی در کودکان شود. دلیلش هم رنگ‌های شیمیایی به‌کاررفته در تهیه پاستیل است.

  نظر طرفداران پاستیل
  خواص ضد‌التهابی دارد و دردهای مفصلی را کاهش می‌دهد.
  به‌دلیل داشتن ژلاتین، از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می‌کند.
  اگر پروانه بهره‌برداری و ساخت و نیز مجوز استاندارد وزارت بهداشت را داشته باشد، سلامت فرد را به خطر نمی‌اندازد.

دکتر مریم مظاهریون-متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی/عضو انجمن علمی تغذیه
  ژلاتین و پروتئین موجود در پاستیل آن قدری نیست که بخواهد به بدن فایده‌ای برساند.
  اگر پروتئین بالایی داشت، ورزشکاران آن را حتما در برنامه غذایی خود می‌گنجاندند.
  قطعا مضرات پاستیل خیلی بیشتر از فواید آن است. رنگ‌های مصنوعی، طعم‌دهنده‌های مصنوعی، قند بالای موجود در آن و بالابودن کالری این خوراکی باعث می‌شود که کفه مضرات سنگین‌تر شود؛ به‌خصوص برای کودکان.

نکته
نوع پروتئینِ موجود در پاستیل‌ها و ژله‌ها بسیار کمتر از پروتئین گوشت، شیر و تخم‌مرغ است و در ضمن برخلاف تصور عموم، ارزش غذایی بسیار پایینی دارد. بنابراین پاستیل هرگز نباید جایگزین وعده‌های غذایی کودک شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید