• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
شنبه 2 تیر 1403
کد مطلب : 228019
+
-

اینجا کتاب ارزان است

امکانات کتابخانه‌های سراسری برای عضویت راحت کودکان و نوجوانان در تابستان امسال

گزارش
اینجا کتاب ارزان است

فرشاد شیرزادی-روزنامه‌نگار

می‌گویند نسل جوان کتاب‌باز نیست، همیشه سرش در گوشی است و با کتاب انسی ندارد. آمار و ارقام هم این را نشان می‌دهد و همین ماجرا را خطرناک جلوه می‌دهد. بعد مثال از گذشته می‌آورند؛ زمانی که تابستان شروع می‌شد  کتابخوانی یکی از تفریحات اصلی بچه‌ها بود. به یاد می‌آورند زمانی را که اغلب کودکان و نوجوانان عضو کتابخانه‌های کوچک محله  بودند و کتاب به امانت می‌بردند تا روزهای کشدار تابستان را با رمان‌ها و داستان‌ها به شب برسانند. اما الان وضعیت کتابخانه‌ها چگونه است؟ آیا کودکان و نوجوانان روی خوش به آن نشان می‌دهند؟ مهدی رمضانی، رئیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور می‌گوید: کتابخانه‌ها در سطح کشور حدود 20میلیون عضو دارند و روزانه 200هزار عنوان کتاب را به اعضا امانت می‌دهند.‌

نوجوانان به‌دنبال کتاب فانتزی‌اند
وحید علی‌قاضی، کتابدار کتابخانه فرهنگسرای گلستان (خانواده) واقع در میدان هلال احمر تهران  می‌گوید: «از بچه‌های نسل امروز معمولا کسانی که دانش‌آموزند، به کتابخانه مراجعه می‌کنند و کتاب‌های کمک درسی‌شان را به امانت به خانه می‌برند. همچنین دانش‌آموزانی که تحقیق داشته باشند، به کتابخانه مراجعه می‌کنند و کتاب‌های مورد نظر خود را برای خواندن قرض می‌گیرند. اما اینکه اتفاقی مانند چند دهه قبل بیفتد که مهم‌ترین سرگرمی جوانان و نوجوانان خواندن کتاب در فصل تابستان باشد، انتظار بیهوده‌ای است. متأسفانه کمبود مراجعان محسوس است. نوجوانان هم بیشتر به‌دنبال کتاب‌های فانتزی و تخیلی‌اند.»

آثار نویسندگان ایرانی را ترویج می‌کنیم
محسن رجایی، مدیر کتابخانه فرهنگسرای اشراق نیز در این‌باره می‌گوید: «نوجوانان معمولا از کتابخانه استقبال می‌کنند. سلیقه بچه‌ها همواره متفاوت است، اما اغلب نوجوانان به‌دنبال خواندن کتاب‌های ترجمه‌ای خارجی با تم فانتزی یا حتی کمیک هستند. ما به‌عنوان مربیان فرهنگسرا و مسئول این حوزه سعی داریم که کتاب نویسندگان ایرانی را هم به آنها بشناسانیم. سعی می‌کنیم کتاب‌هایی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چاپ کرده، بیشتر و با سهولت در اختیار جوانان قرار گیرد. برخی از این کتاب‌ها هم با تم دفاع‌مقدس و برخی با موضوعات مذهبی نوشته شده که ما در این راستا به‌طور جدی همت می‌گماریم تا برای بچه‌ها بتوانیم آنها را به بهترین شکل معرفی کنیم تا به این  کتاب‌ها هم علاقه‌مند شوند.»
جالب اینکه دختران بیشتر از پسران عضو کتابخانه می‌شوند، مدیر کتابخانه فرهنگسرای اشراق در این‌باره می‌گوید: «گروه نوجوان پسر ما هم فعال است، اما در مقابل 20دختر، 5پسر به کتابخانه می‌آیند و این گروه اساسا کمتر برنامه مطالعاتی کتاب را  برای خودشان در فصل تابستان تدارک می‌بینند.»

هزینه ثبت‌نام در کتابخانه‌ها چقدر است؟
از آنجا که کتاب به‌عنوان کالای فرهنگی در ایران گران شده و بسیاری از خانواده‌ها امکان هزینه کردن برای این کالای فرهنگی را ندارند، عضویت در کتابخانه‌های محلی می‌تواند کمک زیادی هم به جیب خانواده کند و هم فرهنگ کتابخوانی را در کودکان و نوجوانان ترویج دهد. رجایی تأکید دارد که فقط با پرداخت 35هزار تومان می‌توان عضو یکی از کتابخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری شد و با همان کارت عضویت از امکانات110باب کتابخانه در شهر تهران بهره‌برد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید