• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
چهار شنبه 30 خرداد 1403
کد مطلب : 227799
+
-

قدیمی‌ترین ‌ها

زورخانه «پهلوان‌پور»
طبق مطالب نوشته شده روی تابلوی سردر قدیمی‌اش این زورخانه در سال۱۳۰۴ هجری شمسی توسط «حمزه علی پهلوان‌پور» افتتاح شده است. مالکیت این زورخانه پس از مرشد حسین سیاه به اصغر بازارچه یکی از پهلوانان خوشنام تهران قدیم واگذار شد.
در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی، پهلوان «حمزه علی پهلوان‌پور» ملقب به پهلوان شاطر حمزه، پهلوان اول تهران این زورخانه را از اصغر بازارچه که به‌دلیل مشکلات مالی‌مجبور به جابه‌جایی زورخانه خود به محل فعلی شده بود، خریداری کرد و نام خود را بر سردر آن قرار داد و به این ترتیب زورخانه پهلوان پور متولد شد.‌

زورخانه «علی میرزا»
این زورخانه قدیمی در همدان واقع است. پهلوان علی میرزای همدانی، پهلوان صاحب بازوبند پهلوانی، عاشق زورخانه و ورزش باستانی و کشتی پهلوانی بود. او از دلاوران زورخانه‌های کولانج و بنه بازار و شیشه‌گران به شمار می‌رفت. به پهلوان علی به‌دلیل سوادی که داشت، لقب میرزا ‌دادند.
این پهلوان نامی در سال ۱۲۰۵ هجری شمسی در همدان متولد شد.
پهلوان علی میرزا در زمان حیاتش با شکست پهلوان نامی صاحب زنگ شد تا جایی که زورخانه‌های ایران، احترام و آیین ویژه پهلوانان صاحب‌زنگ را برایش به جای می‌آوردند. علی میرزا در سن 60 سالگی‌ پهلوان ایران شد.

زورخانه  «بیژن»
از قدیمی‌ترین زورخانه‌های ایران که در شهر کرمانشاه قرار دارد، می‌توان به زورخانه بیژن اشاره کرد. قدمت این زورخانه به سال1320 برمی‌گردد که زنده‌یاد «نورعلی جهانی» آن را تاسیس کرد. محل قرارگیری این زورخانه در یکی از جاهای قدیمی کرمانشاه است که بسیار مورد استقبال ورزش‌دوستان و پاتوق همیشگی آنها بود. این زورخانه امروزه نیز فعال و همه روزه بعد از نماز مغرب و عشاء تمرین ورزش‌های باستانی در آن برقرار است و در روزهای جمعه، پیشکسوتان در ساعات صبح ورزش باستانی می‌کنند. همچنین در این زورخانه هرساله به مناسبت تولد امام علی(ع) مراسمی برگزار می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید