• چهار شنبه 21 شهریور 1403
  • الأرْبِعَاء 7 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 11
یکشنبه 27 خرداد 1403
کد مطلب : 227618
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/EloL0
+
-

تاریخچه مسلمیه

امین مقدم؛ خادم حرم حضرت عبدالعظیم‌(ع)


مراسم مسلمیه از حدود 126سال پیش تاکنون مرسوم بوده و از زمان قدیم 3هیئت به‌ترتیب وارد آستان می‌شدند. آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) و تمامی مردم شهر ری ازجمله بازاریان از 10 روز مانده به مراسم مسلمیه خودشان را آماده می‌کردند برای میزبانی و پذیرایی از هیئت‌هایی که از تهران برای عزاداری آقا مسلم ابن عقیل(ع) می‌آمدند.

مسلمیه؛ کلید مبارزه با شاه
در این مراسم یکی از مداحان پیشکسوت مرحوم زریباف همیشه در روضه‌هایی که می‌خواند  شعرهای مخالف رژیم شاهنشاهی را می‌خواند و بیشتر هم روی چهارپایه می‌رفت. این مداح از طرف ساواک و نیروهای گارد شاهنشاهی به یکی از دورترین نقاط کشور تبعید شد. اما نتوانست تحمل کند تا این مدت تمام شود و در یکی از سال‌ها که مراسم مسلمیه در شهرری برگزار می‌شد به سختی از تبعید فرار می‌کند و خودش را به شب دوم مسلمیه در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی می‌رساند. او دوباره به شعرخوانی با مضمون مخالفت با رژیم پهلوی ادامه می‌دهد و دوباره دستگیر و تبعید می‌شود. اکنون عکس او و بسیاری از مداحان مسلمیه در چهارسوی آستان مقدس نصب شده است.

سؤال روحانیون از خادمان آستان حضرت عبدالعظیم
نکته دیگر اینکه یک روز کشیک خانه حرم نشسته بودیم که دیدیم گروهی از روحانیون و عده‌ای از مردم وارد شدند. بعد از پذیرایی از آنها، سؤال کردند که ما وقتی وارد آستان شدیم به‌ویژه صحن اصلی که به نام امام حسن مجتبی(ع) است سر تا سر سیاهپوش است و بالای گنبد و مناره‌ها و ساعت پرچم سیاه زده شده است. مگر شما متوجه این مسئله نیستید که ما در این‌ماه 2 عید قربان و غدیر را داریم. یکی از روحانیون شهر ری که در این مجلس حضور داشتند، گفتند: مگر شما از مسلمیه خبر نداريد؟ مسلمیه ایام و پیش‌درآمدی بر ماه‌های محرم و صفر است و سال‌های سال است این برنامه در شهر ری برگزار می‌شود. واقعا هم همین بود و هیچ جای ایران این مراسم برگزار نمی‌شد. شب اول آن‌که مصادف با شهادت امام محمدباقر(ع) است انجام نمی‌شد و مداحان بسیار زیادی در شب‌ها فیض می‌دادند که خداوند آنهایی راکه در قید حیات نیستند بیامرزد و آنها که هستند طول عمر دهد. آنها که هستند فرزندان خود را تعلیم دادند تا ادامه رو این راه باشند. آقایانی که از یزد آمده بودند و این سؤال را کرده بودند وقتی این جواب را شنیدند گفتند اگر اجازه دهید ما این 3شب را در حرم بیتوته کنیم که ببینيم این برنامه به چه صورت است و بعد به شهر یزد منتقل کنیم.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید