• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
یکشنبه 27 خرداد 1403
کد مطلب : 227526
+
-

ماجرای مسمومیت دارویی بیماران دیالیزی

مریم سرخوش ؛ روزنامه‌نگار

اواخر هفته گذشته بود که سازمان غذا و دارو از آلوده بودن محلول‌های دیالیز یک شرکت دارویی در مشهد و دستور توقف تولید، توزیع و مصرف تمامی سری ساخت تولیدی این محصول تا زمان بررسی و آزمایشات دقیق‌تر در سطح کشور خبر داد. در این میان اخباری هم از بروز مسمومیت شدید بیماران دیالیزی با مصرف این دارو در فضای مجازی منتشر شد و برخی هم از فوت تعدادی از بیماران خبر دادند. خبر فوت بیماران هنوز از سوی وزارت بهداشت تأیید نشده اما نتیجه بررسی‌های سازمان غذا و دارو بروز آلودگی در برخی از این محصولات را تأیید می‌کند. روابط‌عمومی این سازمان خبر داده که تعدادی از نمونه‌ها از نظر میزان آلومینیوم نامنطبق و تعدادی از نمونه‌ها هم قابل‌قبول بوده اند.
 
بیماران به هم خبر دادند
پیگیری‌های همشهری حاکی از آن است که هنوز هیچ سند مکتوب یا پرونده‌ای از مرگ بیماران با مصرف این دارو تشکیل نشده و درصورت تشکیل پرونده، مراحل قضایی رسیدگی آن آغاز خواهد شد. گفته می‌شود که به محض اطلاع از عوارض مصرف دارو، اطلاع‌رسانی گسترده درباره عدم‌مصرف این دارو از سوی خود بیماران صورت گرفته و بسیاری از آنها هم با وجود نیاز مبرم به این دارو، مصرف را قطع کرده‌اند.

مأموریت برای پیگیری ماجرا
موضوع اما آنقدر جدی شده که محمد مخبر، سرپرست ریاست‌جمهوری هم پس از دریافت گزارش‌های اولیه وزارت بهداشت درباره بروز برخی مشکلات و عوارض پس از مصرف محلول دیالیز، طی نامه‌ای به رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد مأموریت داده تا با فوریت نسبت به بررسی جوانب مختلف این موضوع و ارائه گزارشی در این زمینه اقدام کند.

داروی آلمانی موجود است
حالا سؤال اینجاست که سرنوشت این بیماران تا بررسی نتیجه نهایی و کمبود این دارو چه خواهد شد. پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد که یک پارت از این محلول‌های استاندارد دیالیز از کشور آلمان وارد شده و در اختیار بیماران قرار دارد. قرار است پارت دوم هم به‌زودی وارد شود تا نتایج نهایی درباره داروهای تولیدی این شرکت ایرانی اعلام شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید