• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 23 خرداد 1403
کد مطلب : 227298
+
-

گروه فرهنگ یا فیلم‌های غیرتجاری؟

چند روز گذشته خبری درباره راه‌اندازی گروه سینمایی فرهنگ توسط سازمان سینمایی منتشر شد. این گروه جدید قرار است به پخش فیلم‌هایی که کمتر فروش دارند، کمک کنند. اما چند مسئله و ابهام در این زمینه به‌وجود آمده است. بعضی از این سؤالات مربوط به ماهیت این گروه و بعضی دیگر درباره سازوکار و نحوه فعالیت آن است.
یکی از مهم‌ترین مسائلی که درباره گروه فرهنگ مطرح شده، عنوانش است. عنوان این گروه سینمایی این شبهه را ایجاد کرده که آیا مگر بقیه فیلم‌هایی که اکران می‌شوند، در حوزه فرهنگ نیستند؟ اما ظاهرا منظور از فرهنگی فیلم‌هایی است که تجاری نیستند و در مقایسه با کمدی‌های پرفروش سهم کمتری هم از فروش دارند.‌

سازوکارگروه سینمایی فرهنگ چیست؟
این گروه ‌قرار است با تشویق پردیس‌های سینمایی دارای 5سالن، به افزایش مدت اکران فیلم‌های غیرتجاری که معمولا اکران‌های محدود ‌در سانس‌های کمتر داشتند، یاری کند. هاشم میرزاخانی، مدیر موسسه سینما شهر گفته امسال قرار است حداکثر ۱۴‌هفته اکران برای نمایش فیلم‌ها اجرایی شود چون سال گذشته اکران طولانی برخی فیلم‌ها باعث اعتراض‌هایی شد. امسال حداکثر سقف اکران ۱۴‌هفته است و این تمهید هم اندیشیده شد که اگر قرار باشد اکران فیلم‌های تجاری تداوم داشته باشد، سینمادار در قبال نمایش آن سالن‌هایی را هم برای نمایش آثاری از حوزه فرهنگ و اندیشه درنظر بگیرد؛ یعنی اگر فیلمی‌ مثل «آسمان غرب» که تعداد سالن‌های فعلی آن به کمتر از ۵۰ رسیده ولی هنوز پتانسیل نمایش دارد، بتواند اکران خود را ادامه دهد. بنابراین با پردیس‌های سینمایی با بیش از 5سالن توافق شده که یک سالن خود را در اختیار نمایش آثار فرهنگی بگذارند تا اکران آنها پس از 4هفته (کف فروش) ادامه داشته باشد.

گروه سینمایی فرهنگ، با هنر و تجربه چه تفاوتی دارد؟
گروه هنروتجربه که از سال‌ها پیش راه‌اندازی شده، فیلم‌های تجربه اول یا فیلم‌هایی را که ساخت تجاری و بازیگر مطرح ندارند، اکران می‌کند. همپوشانی این دو گروه یکی از سؤالاتی است که در این چند روز مطرح شد و حتی گمان حذف گروه هنر و تجربه هم پیش آمد. اما طبق گفته‌های میرزاخانی این گروه ارتباطی به هنروتجربه ندارد و تفاوت عمده این دو در تعداد ساعت‌های اکران و نوع فیلم‌هاست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید