• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
چهار شنبه 23 خرداد 1403
کد مطلب : 227247
+
-

نکاتی که باید در سرمایه‌گذاری به آنها توجه کرد

برای سرمایه‌گذاری مطمئن با پول کم باید قبل از هرچیزی، چند نکته مهم را درنظر داشته باشید که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

 نقدشوندگی
نقدشوندگی یعنی اینکه دارایی خریداری‌شد‌ه یا سرمایه‌گذاری‌تان را با چه سرعتی و با چه قیمتی می‌توانید به پول نقد یا معادل آن تبدیل کنید. به‌عنوان مثال، اگر یک واحد مسکونی بخرید و ۲۰ درصد زیر قیمت بفروشید بدیهی است که به سرعت نقد می‌شود، بنابراین باید در نقدشوندگی، قیمت مناسب را هم درنظر داشت.

 اهداف سرمایه‌گذاری
این فاکتور همراه با سایر عوامل، تعیین‌کننده بازاری است که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنید. هدف شما ممکن است رشد سرمایه در سریع‌ترین زمان ممکن باشد یا اینکه امنیت سرمایه برای شما اهمیت دارد و حفظ اصل سرمایه در اولویت است. براساس این اهداف متفاوت، تصمیمات متفاوتی درخصوص سرمایه‌گذاری می‌توان گرفت.

 میزان سن سرمایه‌گذار
هدف همه از سرمایه‌گذاری یکسان نیست. شاید فردی به فکر جمع‌آوری پول کافی برای دوران بازنشستگی است و شخص دیگر در ابتدای زندگی است و تا سال‌ها به پول خود نیاز ندارد. بنابراین یکی دیگر از فاکتورها در سرمایه‌گذاری، این است که تا چه زمان می‌توانید سرمایه‌گذاری را نگهداری کنید. به‌عبارت دیگر، چه مدت مهلت دارید؟
هر چقدر بتوانید زمان بیشتری سرمایه‌گذاری‌تان را حفظ کنید (زمان بیشتری داشته باشید)، می‌توانید سود بیشتری به‌دست آورید. اگر زمان زیادی در اختیار ندارید و کم‌شدن پول‌تان فاجعه‌بار خواهد بود، باید به سرمایه‌گذاری‌های کم‌ریسک بچسبید.

 میزان ريسك‌پذيري
به‌عنوان یک اصل کلی، هرچقدر انتظار بازدهی بیشتری از یک سرمایه‌گذاری داشته باشیم، ریسک آن نیز بالاتر است. علاوه بر این، بعضی‌ها با نوسانات بازار راحت نیستند و نمی‌توانند افت و خیزهای بازارهایی مانند بورس را تحمل کنند. در بازارهایی مانند بورس، همیشه زیان وجود دارد ولی سرمایه‌گذار حرفه‌ای زیان‌های خود را با سودها پوشش می‌دهد.
اگر تحمل زیان ندارید، بهتر است به‌دنبال سرمایه‌گذاری کم‌ریسک باشید اما اگر شخصی هستید که مایلید برای رسید‌ن به بازدهی بالاتر در آینده، مقدار زیان موقتی را متحمل شوید، پس سرمایه‌گذاری‌های پرریسک را امتحان کنید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید