• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
سه شنبه 22 خرداد 1403
کد مطلب : 227234
+
-

حفاری 40کیلومتری مترو

مهدی اسماعیل‌پور ؛ روزنامه‌نگار

هفدهم اسفند سال گذشته بود که مراسم کلنگ‌زنی خط8 متروی تهران با حضور شهردار تهران در محله مسعودیه برگزار شد تا به فاصله حدود 56‌ماه بعد از آغاز عملیات اجرایی خط10 متروی تهران، دومین خط از خطوط جدید چهارگانه پایتخت هم رسما شروع به‌کار کند. خط۸ مترو از منطقه۱۵ و جنوب‌شرقی تهران آغاز شده و پس از عبور از ‌بخش‌های مرکزی شهر تهران، به‌صورت نعل اسبی دوباره به شرق تهران بازمی‌گردد.

احداث خط 8مترو
با نهایی شدن مسیر پروژه خط۸ متروی تهران و تعیین روش حفاری بخش‌های مختلف این مسیر تونلی، کارهای لازم برای تملک اراضی مورد نیاز و برپایی کارگاه‌های عمرانی مطابق با جبهه‌های کاری آغاز شده است. مسعود درستی، مدیر عامل شرکت متروی تهران درباره شروع عملیات حفاری پروژه احداث خط۸ مترو، درباره روش اجرای آن می‌گوید:«از مسیر حدود ۴۰ کیلومتری تونل این خط جدید شبکه متروی پایتخت، تقریبا نیمی به روش اتریشی و نیم دیگر از طریق ماشین حفار مکانیزه(دستگاه تی‌بی‌ام) احداث خواهد شد.»

ساخت و تکمیل خط8 مترو در 3قطعه
درستی می‌افزاید:«در بررسی‌های به عمل آمده، قرار بر این شد که عملیات حفاری و ساخت تونل‌های کل مسیر در قالب 3قطعه پیگیری شود؛ یک قطعه که شامل بخش میانی می‌شود، از محدوده پایانه بیهقی تا حوالی میدان بهمن امتداد یافته و با دستگاه حفار مکانیزه ساخته خواهد شد. 2قطعه دیگر که در واقع قبل و بعد از بخش میانی را تشکیل می‌دهند، یکی از منطقه مسعودیه تا حوالی میدان بهمن (اراضی راه‌آهن) و دیگری از محدوده پایانه بیهقی تا دردشت به روش اتریشی ساخته می‌شوند.»

تملک اراضی مورد نیاز پروژه
مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره آخرین وضعیت پروژه خط8 متروی تهران هم می‌گوید:«پس از برگزاری جلسات مختلف، در حال حاضر مشغول توافق بر سر تملک اراضی مناسب به‌منظور ایجاد شفت ورود دستگاه‌های حفار مکانیزه و همچنین احداث ایستگاه‌های متناظر با محل شروع حفاری‌ها هستیم تا عملیات اجرایی ساخت خط۸ تسریع شود.»

حفاری بخش میانی با 2دستگاه تی بی‌ام
حفاری بخش میانی شامل پایانه بیهقی تا حوالی میدان بهمن، با دستگاه حفار مکانیزه(تی‌بی‌ام) انجام خواهد شد و قرار است عملیات حفاری بخش مرکزی این مسیر هم با 2دستگاه حفار مکانیزه(دستگاه تی‌بی‌ام) اجرا شود.

پیش‌بینی 300میلیون سفر در سال
خط۸ متروی تهران یکی از 4خط جدید شبکه حمل‌ونقل ریلی پایتخت به‌حساب می‌آید که از محدوده مسعودیه در منطقه۱۵ آغاز می‌شود و تا ایستگاه سرسبز در مرز مناطق۴و۸ ادامه خواهد یافت. این خط در تبادل با خط جدید۹ متروی تهران، حلقه حمل‌ونقلی مناطق مرکزی شهر را تشکیل خواهد داد و مسافران زیادی را جذب خواهد کرد. پیش‌بینی می‌شود که با تکمیل خط۸ و ایستگاه‌های مربوط به آن، سالانه حدود ۳۰۰میلیون سفر از طریق این خط جدید مترو صورت پذیرد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید