• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 22 خرداد 1403
کد مطلب : 227169
+
-

فراتر از خلاقیت

فناوری هوش مصنوعی با ابزارهای به روز شده می‌تواند بعد جدیدی به هنرهای مختلف اضافه کند

گزارش
فراتر از خلاقیت

زهرا خلجی-روزنامه‌نگار

فناوری‌های جدید و به‌ویژه هوش مصنوعی ماهیت فرآیندهای خلاقانه را به‌شدت تغییر می‌دهند. بهتر است اینطور بگوییم که در عصر جدید ابزارهای هوش مصنوعی، نقش بسیار مهمی در فعالیت‌های خلاقانه مانند موسیقی، معماری، هنرهای زیبا و علم دارند. می‌توان گفت هر ابزار در حال حاضر یک بوم، یک قلم مو، یک‌ساز موسیقی، یک دوربین و غیره است و می‌توانیم آن را یک موجود خلاق در نوع خود بدانیم. برنامه‌های هوش مصنوعی که می‌توانند جنبه‌های رفتار هنری خلاق انسان را تکرار کنند به‌طور فزاینده‌ای در حال گسترش هستند. برای ملموس‌تر شدن این موضوع به جذاب‌ترین جنبه‌های ادغام هنر و هوش مصنوعی پرداختیم.

نقاشی زنده
تلفیق نقاشی با هوش مصنوعی از آن اتفاقات جذابی است که علاوه بر انتقال حس خوب، خلاقیت را هم تقویت می‌کند. با همین تکنیک، اخیرا آثار ون‌گوگ نقاش مشهور هلندی به کمک هوش مصنوعی زنده شده است. برگزارکنندگان نمایشگاهی از آخرین آثار ون‌گوگ در حرکتی هیجان انگیز تصمیم گرفتند نقاشی‌های او را زنده کنند. آنها نقاشی‌هایی را که الهام گرفته از روزهای سخت این هنرمند در ماه‌های آخر زندگی‌اش بود، با استفاده از هوش مصنوعی به نسخه‌ای دیجیتال تبدیل کردند به شکلی که عناصر نقاشی همه زنده به‌نظر می‌رسند. همچنین با استفاده از هوش مصنوعی، نقاشی‌ها می‌توانستند به پرسش‌های بازدیدکنندگان از تمام اطلاعاتی که درباره ون‌گوگ می‌دانیم، ازجمله شخصی‌ترین افکار او که از طریق صدها نامه‌ای که در طول زندگی‌اش نوشته است، پاسخ دهند.

جشنواره فیلم‌های هوش مصنوعی
ساخت فیلم با هوش مصنوعی به مرحله شرکت در جشنواره‌های فیلم نیز رسیده است. به‌زودی 5فیلمساز که پیش از این جوایز زیادی برده‌اند فیلم‌های کوتاه ساخته شده با هوش مصنوعی خود را به جشنواره ترابیکا خواهند برد. برای ساخت فیلم ابزاری به نام سورا اوایل سال2024 معرفی شد که طرفداران زیادی داشت اما حالا یک شرکت چینی، هوش مصنوعی به‌نام Kling روی دست آن بلند شده است که شامل نسل‌های طولانی‌تر ویدئو، حرکت بهبود یافته، دنبال کردن سریع و سکانس‌های چند شات است. برخلاف سورا، به‌نظر می‌رسد کلینگ در حال حاضر از طریق فهرست انتظار در دسترس کاربران قرار گرفته است. در کلیپ‌های به اشتراک گذاشته شده از کلینگ، ما یک کلیپ طولانی از یک پسر در حال دوچرخه سواری، یک اسب در صحرا، یک نفر در حال خوردن رشته فرنگی و یک ویدئوی واقعی از یک پسر جوان در حال لذت بردن از همبرگر دیده‌ایم. کلینگ می‌تواند تا 2دقیقه ویدئو را با کیفیت 1080p با سرعت 30فریم در ثانیه تولید کند.


شاهکار«همه نگاه‌ها به‌سوی رفح»
تصویری پربازدید ساخته هوش مصنوعی با عنوان «all eyes on Rafah» به معنی همه نگاه‌ها به سمت رفح که انعکاس حجم عظیم جنایات رژیم صهیونیستی بود یکی از نمونه‌های بارز تلفیق هنر و هوش مصنوعی است. این تصویر چندی پیش در شبکه‌های اجتماعی فراگیر شد و حدود 48میلیون نفر در شبکه اجتماعی اینستاگرام آن را برای حمایت از مردم ستمدیده غزه به اشتراک گذاشتند. اما اعتبار این تصویر به 2 مالزیایی می‌رسد که با ترکیب خلاقیت خود و ابزار هوش مصنوعی مایکروسافت
Image Creator توجه جهان را به جنایات رخ داده در رفح معطوف کردند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید