• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
سه شنبه 22 خرداد 1403
کد مطلب : 227135
+
-

بانوی سرکه‌فروش کل پس‌اندازش را به هیئت داد

بانوی سرکه‌فروش کل پس‌اندازش را به هیئت داد

توزیع نذری در ایام مسلمیه از رسم‌ها‌ی کهن در شهرری است. حاج اکبر کاوه، از مداحان پیشکسوت شهرری، ایمان دارد که خرج نذری همیشه به همت مردمی که عاشق امام‌حسین(ع) هستند جور می‌شود و همین عشق است که موجب شده تا سال‌ها چراغ هیئت‌ها روشن بماند.
او از میان خاطرات بی‌شمارش برایمان از نذری زنی می‌گوید که تمام پس‌اندازش را برای کمک به هیئت اهدا کرد؛ زنی که اگرچه به‌سختی مخارج خود را تهیه می‌کرد، اما وقتی پای عشق به امام‌حسین(ع) در میان آمد، از هرچه داشت گذشت.
حاج اکبرآقا، درحالی‌که اشک از چشمانش جاری است می‌گوید: شاید برای برخی عجیب باشد که خرج میزبانی از عزاداران مسلمیه یا مراسم محرم و صفر چگونه فراهم می‌شود. باید بگویم که قبل از شروع مراسم مسلمیه، مردم کمک‌ها و نذورات خود را به هیئت‌ها اهدا می‌کنند. اما خاطره‌ای که می‌خواهم در این ‌باره برایتان نقل کنم مربوط به بیش از 50‌سال پیش است. در محله ما زنی بود که امورش از راه فروش سرکه می‌گذشت. یک من (3کیلو) سرکه را به قیمت 15ریال می‌فروخت. مرا می‌شناخت و می‌دانست مردم نذورات خود را به من می‌دهند تا در ایام عزاداری برای امام‌حسین(ع) خرج کنم.
یک روز از من خواست که به خانه‌اش بروم. من همراه یکی‌دو تا از دوستانم به خانه‌اش رفتیم. نمی‌دانستیم ماجرا چیست. بعد از چند دقیقه، کیسه‌ای آورد که در آن 2هزار تومان پول نقد بود. با این پول در آن سال می‌شد خانه خرید، اما او به ما گفت که این پول را خرج امام‌حسین(ع) کنید. می‌توانست این پول را خرج زندگی‌اش کند، اما نذر کرده بود که تمام این پول را خرج هیئت کند. هنوز هم وقتی یاد این خاطره می‌افتم، گریه‌ام می‌گیرد.
حاج اکبر ادامه می‌دهد: چند روز دیگر مراسم مسلمیه شروع می‌شود و امسال ارزاق و مواد اولیه پذیرایی از عزاداران گران‌تر شده ‌است. اما با مرور خاطرات گذشته، ایمان دارم عشق مردم به امام‌حسین(ع) آنقدر زیاد است که هیچ سالی برای پذیرایی از عزاداران امام‌حسین(ع) لنگ نمی‌مانیم، چه آن زمان که قیمت گوشت 3تومان بود و چه حالا که به 700هزار تومان رسیده ‌است. خود امام‌حسین(ع) کمک می‌کند تا سور و سات میزبانی از عزاداران جور شود. ما کاره‌ای نیستیم و فقط پادوی امام و عزادارانش هستیم و به عشق مولایمان خادمی می‌کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید