• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
دو شنبه 21 خرداد 1403
کد مطلب : 227124
+
-

حاشیه‌سازی برای خرابی یک پله‌برقی در مترو

اخیرا برخی از رسانه‌ها با انتشار تصاویری از خرابی پله‌برقی‌های ایستگاه‌های مترو، سعی در تخریب اقدامات مدیریت شهری و نادیده‌گرفتن کارهای انجام‌شده در شهر دارند. پله‌برقی ایستگاه متروی شهید فاطمی (میدان جهاد) هم به‌تازگی سوژه جدید آنها شده است؛ درحالی‌که متروی پایتخت ۱۲۷۳پله‌برقی در خطوط هفت‌گانه دارد که به‌صورت روزانه به مسافران سرویس‌دهی می‌کنند؛ بنابراین خرابی چند عدد از این هزاروخرده‌ای پله‌برقی در ساعاتی از روز، امر غیرمعقولی به‌نظر نمی‌رسد.
پله برقی‌ها‌ به عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای زیرساختی در شهر زیرزمینی، نیازمند رسیدگی مداوم و دقیق هستند. احتمال خرابی این وسایل، مانند سایر تجهیزات مشابه، همواره وجود دارد؛ اما با تلاش‌های مستمر کارکنان و متخصصان شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه، این خرابی‌ها در یک سال گذشته به طور چشمگیری کاهش یافته است.
در حال حاضر، متروی تهران دارای ۱۲۷۳ دستگاه پله‌برقی در خطوط هفت‌گانه است که به‌طور مستمر تحت تعمیرات دوره‌ای و بهسازی اساسی قرار می‌گیرند. این تعمیرات شامل بازبینی کامل قطعات، تعویض قطعات فرسوده و آسیب‌دیده، روانکاری و تنظیم اجزا و بخش‌های مختلف در 2 شیفت کاری است. این اقدامات باعث شده تا آمار خرابی این دستگاه‌ها در شبکه مترو به کمتر از یک درصد برسد.
به‌طور متوسط، بیش از ۱۵ هزار نفر-ساعت کار در ماه برای آماده به کار نگه داشتن پله‌برقی‌ها در مترو انجام می‌شود. با این حال همواره با توجه به تردد بالای شهروندان در ایستگاه‌های مترو، به‌ویژه ایستگاه‌های پرتردد، نیاز به اقدامات بیشتر همیشه هست.
از طرفی شنیده‌ها حاکی از آن است که از سال گذشته، برای افزایش راندمان پله‌برقی‌ها، توجه ویژه‌ای به تعمیرات دوره‌ای و سرویس‌ کردن آنها شد تا علاوه بر کاهش آمار خرابی‌ها کیفیت سرویس‌دهی و عمر مفید این دستگاه‌ها ارتقا یابد. با تمام این تلاش‌ها، ممکن است برخی روزها به دلایل مختلف شاهد خاموشی برخی از پله‌برقی‌ها در مترو باشیم.  تمامی تلاش کارکنان بهره‌برداری متروی تهران و حومه در بخش تعمیر و نگهداری این است که مدت این خاموشی‌ها کوتاه باشد. البته بخشی از این خاموشی‌ها به دلیل بهسازی اساسی و انجام تعمیرات اساسی بوده و برنامه‌ریزی‌شده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید