• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
شنبه 19 خرداد 1403
کد مطلب : 226877
+
-

ارزش‌های غذایی سيب‌زمينی

ارزش‌های غذایی سيب‌زمينی

سرشار از فیبر و پتاسیم
درست است که سيب‌زميني سرشار از نشاسته است اما تا زمانی که مراقب وعده‌های غذایی خود باشید، کربوهیدرات‌موجود در آن نه‌تنها برای سلامتی شما مضر نیست بلکه به‌عنوان منبع انرژی ضروری است. این گیاه همه‌کاره را می‌توانید برای مدت طولانی نگه دارید و از منبع خوب فیبر، پتاسیم و ویتامین C آن بهره‌مند شوید. همچنین این ماده‌ غذایی بدون کلسترول به سلامت قلب‌تان کمک می‌کند و خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. یک سيب‌زميني پخته متوسط (۱۷۳گرمی) با احتساب پوست چقدر ارزش غذایی دارد؟

آب‌پز یا سرخ‌شده؟
ارزش غذایی سيب‌زميني بسته به نوع و نحوه پخت آن می‌تواند متفاوت باشد. به‌عنوان مثال، سرخ‌کرده سيب‌زميني کالری و چربی بیشتری نسبت به آب‌پزش دارد. البته پوست سيب‌زميني حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی است که پوست‌گرفتنش می‌تواند ارزش غذایی آن را به میزان قابل‌توجهی کاهش دهد. با این حال زیاده‌روی در مصرف سيب‌زميني سرخ‌کرده به‌معنای وارد‌کردن حجم بالایی نشاسته، روغن و نمک به بدن است. افزایش بی‌رویه این مواد در بدن احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند چاقی، کبد چرب، امراض قلبی و عروقی، سرطان و دیابت نوع دوم را بیشتر می‌کند. پس در میل‌کردن این پیش غذای خوشمزه اعتدال را رعایت کنید.

بوی بد را جدی بگیرید!
فرقی ندارد که سيب‌زميني به‌صورت پخته، سرخ‌شده یا تنوری باشد. در هر صورت ممکن است بویی در آن وجود داشته باشد که شما از آن آگاه نباشید که نشان‌دهنده یک ماده خطرناک و کشنده است. به همین دلیل باید مراقب باشید که اگر سيب‌زميني بوی بدی دارد از آن استفاده نکنید، در غیر این صورت شما را بیمار می‌کند.





 

این خبر را به اشتراک بگذارید