• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 17 خرداد 1403
کد مطلب : 226841
+
-

اوقات خوش با هم بودن

اوقات فراغت، فرصتی برای فعالیت خانوادگی است نه سر کار گذاشتن بچه ها

اوقات خوش با هم بودن

فاطمه عباسی

امتحانات دانش‌آموزان رو به پایان است و روزهای گرم و کشدار تابستان دارد کم‌کم از راه می‌رسد. هرسال همین موقع‌ها که می‌شود، پدرها و مادرها یادشان می‌افتد که باید برای اوقات‌فراغت بچه‌هایشان برنامه‌ریزی کنند؛ البته که اوقات‌فراغت بچه‌های امروزی دیگر شباهتی با کودکی ما بزرگ‌ترها ندارد. اگر ما تابستان را در کوچه‌ها با خاله‌بازی، لی‌لی، تیله و گل کوچیک می‌گذراندیم، بچه‌های امروزی تابستان را پای تلویزیون، لپ‌تاپ، تبلت و پلی‌استیشن یا در انواع و اقسام کلاس‌های آموزشی سپری می‌کنند که خیلی از آنها نه‌تنها جذابیتی ندارد، بلکه باعث خستگی، کسلی و اضافه‌وزن‌شان هم می‌شود.
شاید بد نباشد امسال بزرگ‌ترها با وقت گذراندن بیشتر با بچه‌ها، یک تابستان متفاوت را برای کودکانشان رقم بزنند و به جای ثبت‌نام آنها در کلاس‌های مختلف، با این راهکارها 3‌ماه در کنار فرزندانشان خوش بگذرانند:
درست است که فکر می‌کنید بچه‌ها از عهده خیلی از کارهای خانه برنمی‌آیند، اما این یک تفکر اشتباه و بهتر است حالا که مدرسه‌ها تعطیل شده‌اند، فرزندتان را بیشتر در کارهای خانه مشارکت دهید. شما می‌توانید با هم آشپزی کنید یا در تمیز کردن اتاق کودکتان به او کمک کنید.
تبلت، لپ‌تاپ و گوشی هوشمند را بگذارید کنار و به جایش چندتا بازی فکری تهیه کنید که بشود دسته‌جمعی بازی کرد. بچه‌ها در تمامی سنین به بازی کردن علاقه خاصی دارند و حتی بازی‌های ساده‌ای مثل اسم‌فامیل، مار و پله و منچ هم می‌تواند سرگرم‌شان کند. بازی‌های فکری علاوه بر جنبه سرگرم‌کنندگی تأثیر بسزایی در پرورش مهارت حل مسئله، خلاقیت، تصمیم‌گیری و هماهنگی چشم و دست دارند.
بد نیست ساعاتی را هم به ورزش و تحرک دسته‌جمعی اختصاص دهید. مبل‌ها را کنار بکشید، یک آهنگ ورزشی بگذارید، لباس مناسب ورزش بپوشید و با هم کمی نرمش کنید. حتی می‌توانید شب‌ها برای نیم‌ساعت هم که شده خانوادگی دوچرخه‌سواری کنید، به یک پیاده‌روی دسته‌جمعی بروید و از با هم بودن لذت ببرید. صبح یک روز تعطیل را هم می‌توانید به یک کوهنوردی خانوادگی اختصاص دهید و در کنار تفریح و سرگرمی، اهمیت حفظ تناسب اندام را برای بچه‌ها توضیح دهید.
رفتن به جشن و مهمانی یکی از بهترین راه‌های پرکردن اوقات‌فراغت کودکان است. در این جمع‌ها کودک می‌تواند انرژی خود را تخلیه کرده و روابط اجتماعی را نیز بیاموزد. گرفتن عکس‌ یادگاری در این شرایط، کودک را به وجد آورده و تا مدتی بعد هم تماشای آن عکس‌ها او را سرگرم می‌کند.
یک پیک‌نیک کوچک خانوادگی ترتیب بدهید یا حتی به سفرهای کوتاه‌مدت بروید. چادر زدن در طبیعت، تجربه مهیجی است که بیشتر بچه‌ها به آن علاقه دارند، پس به تجربه کردنش فکر کنید.
می‌توانید برای گذراندن زمان آزاد خود در بیرون از خانه هم برنامه‌ریزی کنید. رفتن به پارک، تماشای فیلم در سینما، گشت‌و‌گذار در موزه، رفتن به مراکز خرید یا حتی استخر (بسته به علاقه شما و فرزندانتان)، گزینه‌های جذاب، در دسترس و خوبی هستند که می‌توانند شما و بچه‌ها را حسابی سرگرم و در عین حال به افزایش صمیمیت بین‌تان کمک قابل‌توجهی کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید