• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
پنج شنبه 17 خرداد 1403
کد مطلب : 226833
+
-

جنگ‌ستارگان‌در ونیز

مارتین اسکورسیزی همبازی آل‌پاچینو می‌شود

گزارش
جنگ‌ستارگان‌در ونیز

ناصر احدی-روزنامه‌نگار

بعد از جشنواره کن، دیگر جشنواره‌ای که باید منتظر نمایش تعدادی از فیلم‌های مهم سال در آن بود، جشنواره فیلم ونیز است. جشنواره فیلم ونیز لقب «قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان» را دارد و هدف آن «افزایش آگاهی و تبلیغ سینمای بین‌المللی در تمامی اشکالش ازجمله هنر، سرگرمی و صنعت، با توسل به آزادی و گفت‌وگو است.» هشتادویکمین دوره این جشنواره امسال از 28آگوست تا 7سپتامبر (7 تا 17 شهرویور) برگزار می‌شود و قرار است در آن برخی از فیلم‌هایی که سینمادوستان مدت‌هاست انتظارشان را می‌کشند، به نمایش درآید. از آنجا که جشنواره کن امسال فیلمی نداشت که نظر اغلب منتقدان را جلب کند و بر سر آن توافق جمعی شکل بگیرد، جشنواره ونیز این فرصت را دارد تا جشنواره‌ای جذاب‌تر از رقیب دیرینه فرانسوی‌‌‌اش برگزار کند. البته که جذاب‌تر به‌معنای نمایش فیلم‌هایی با حضور ستارگان هالیوودی و در نتیجه تأکید بیشتر بر 2وجه «سرگرمی» و «صنعت» و تحلیل رفتن وجه «هنری» این جشنواره است. گردانندگان جشنواره ونیز، مخصوصا پس از پایان پاندمی کرونا به صراحت اعلام کردند که به‌دنبال افزایش جذابیت‌های جشنواره برای جوانان هستند. ایزابل هوپر، بازیگر مطرح فرانسوی، رئیس هیأت داوران هشتاد و یکمین جشنواره فیلم ونیز است.

هالیوودی‌ها در ونیز


«جوکر: جنون مشترک» به کارگردانی تاد فیلیپس و با بازی واکین فینیکس در نقش آرتور فلک - کمدین شکست‌خورده‌ای که به جوکر بدل می‌شود - و لیدی گاگا در نقش هارلی کویین، دنباله‌ای بر فیلم موفق «جوکر» برنده شیر طلایی ونیز در سال۲۰۱۹ است. احتمالا نخستین نمایش این فیلم در جشنواره ونیز2024 خواهد بود و مسئولان جشنواره از علاقه فراوان تماشاگران به این فیلم و شخصیت جوکر و بازی واکین فینیکس به سود این رویداد سینمایی بهره خواهند برد.
فیلم آمریکایی دیگری که احتمالا در جشنواره ونیز به نمایش درمی‌آید، اکشن کمدی «گرگ‌ها» ساخته جان واتس با حضور زوج جورج کلونی و برد پیت است. جان واتس کارگردانی فیلم‌های دنیای مارول مانند «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» (2017) و «مرد عنکبوتی: دور از خانه» (2019) و «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (2021) را بر عهده داشته و جورج کلونی که به همراه برد پیت یکی از چند تهیه‌کننده فیلم است، در مصاحبه‌ای از احتمال ساخته شدن دنباله‌ای بر این فیلم خبر داده است. «گرگ‌ها» داستان 2متخصص حرفه‌ای حل مشکلات است که هر دو برای یک شغل استخدام شده‌اند؛ البته این فیلم همراه فیلم جدید ران هاوارد، «عدن» در بخش خارج از مسابقه نمایش داده خواهد شد.
«عدن» تریلری در ساب‌ژانر «نجات‌یافتگان» است که 3بازیگر زن پرکار این روزهای هالیوود، یعنی آنا دی آرماس، ونسا کربی و سیدنی سویینی به همراه جود لاو و دنیل برول در آن حضور دارند. داستان فیلم درباره گروهی از افراد است که جامعه و تمدن را به قصد سفر به جزایر گالاپاگوس برای یافتن معنای زندگی ترک می‌کنند.

اسکورسیزی همبازی آل‌پاچینو

ستاره هالیوودی مشهور دیگری که احتمالا در ونیز حضور خواهد داشت، جانی دپ است. او سال گذشته، بعد از جریان دادگاهش، با نقش پادشاه لوئی پانزدهم در فیلم «ژان دو بری» به کن2023 آمد و امسال ساخته جدیدش را با عنوان «مودی» به ونیز می‌آورد که درامی زندگی‌نامه‌ای درباره آمادئو مودیلیانی، نقاش و مجسمه‌ساز ایتالیایی است که بیشتر در پاریس روزگار گذراند. نقش مودیلیانی را ریکاردو اسکامارچیو بازی می‌کند و این فیلم بعد از نئووسترن «شجاع» (1997) که جانی دپ کارگردانی کرده و در آن با مارلون براندو همبازی بوده، دومین تجربه کارگردانی این ستاره سینما به شمار می‌رود. جولین اشنابل، کارگردان آمریکایی  فیلم جدیدش را که «در دست دانته» نام دارد با بازی یک دوجین ستاره مشهور ازجمله اسکار ایزاک، جیسون موموآ، جرالد باتلر، گال گادوت، فرانکو نرو، جان مالکوویچ و آل پاچینو احتمالا به ونیز خواهد آورد. نکته جالب فیلم حضور مارتین اسکورسیزی در نقش مرشد و راهنمای دانته آلیگری است. اسکورسیزی قبلا در فیلم «رؤیاها»(1990) به کارگردانی آکیرا کوروساوا نقش ون گوگ را بازی کرده بود.

آنجلینا جولی در نقش خواننده افسانه‌ای اپرا

جز کارگردانان آمریکایی، صحبت‌هایی درباره حضور لوکا گوادانینو ایتالیایی، مایک لی بریتانیایی، والتر سالس برزیلی و پابلو لارین شیلیایی در جشنواره ونیز امسال شنیده می‌شود. لوکا گوادانینو با اینکه چند فیلم اخیرش نه در جشنواره‌ها توجهی جلب کرده و نه منتقدان و تماشاگران چندان تحویل‌شان گرفته‌اند، اما کارگردانی جشنواره‌پسند است و «چالشگران» (2024) به‌تازگی از او با بازی زندایا اکران شده و موفقیتی نسبی در گیشه داشته است. او «عجیب و غریب» را به ونیز خواهد آورد که اقتباسی از رمانی نوشته ویلیام اس. باروز است که در آن دنیل کریگ نقش مردی به‌نام لی را بازی می‌کند که با مرد معتادی به نام آلرتون برخورد می‌کند. فیلم جدید پابلو لارین با نام «ماریا» درباره ماریا کالاس، خواننده و بازیگر شهیر آمریکایی یونانی‌الاصل، است. 2فیلم دیگر او نیز که به 2زن مشهور قرن بیستم می‌پرداختند، یعنی «اسپنسر» با بازی کریستین استوارت در نقش پرنسس دایانا و «جکی» با بازی ناتالی پورتمن در نقش کندی اوناسیس، هر دو در جشنواره ونیز رونمایی شدند. نقش ماریا کالاس را در این فیلم آنجلینا جولی برعهده دارد.

احتمال حضور مایک لی در ونیز
مایک لی، کارگردان بزرگ بریتانیایی، با «حقایق دشوار» احتمالا در ونیز حضور خواهد داشت تا این جشنواره قدری وزن هنری پیدا کند. در فیلم جدید مایک لی که اطلاعات زیادی از آن در دست نیست، ژان ماری باپتیست که قبلا در «رازها و دروغ‌ها» (1996) با لی همکاری داشته، نقش اصلی را بر عهده دارد. این نخستین فیلم مایک لی بعد از «سالی دیگر» (2010) است که در زمان حاضر می‌گذرد. 2فیلم «آقای ترنر» (2014) و «پیترلو» (2018) هر دو درام‌هایی تاریخی بودند.
شاید والتر سالس برزیلی فیلمی را نه با حضور بازیگران آمریکایی، بلکه با بازی بازیگران برزیلی با نام «من هنوز اینجام» به ونیز آورد که درباره زندگی زنی و 5فرزندش بعد از ناپدید شدن مرد خانواده است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید