• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 16 خرداد 1403
کد مطلب : 226699
+
-

طرح ترافیک، بدون تغییر

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران: همزمان با تغییر ساعت کار ادارات، کاهش 20درصدی ترافیک صبحگاهی پیش‌بینی می‌شود

گزارش
طرح ترافیک، بدون تغییر

زینب زینال زاده-روزنامه‌نگار

از امروز (16خرداد) تغییر ساعت کار اداره‌ها عملیاتی شد. براساس این مصوبه هیأت دولت ساعت فعالیت اداره‌ها تا 15شهریور از 6 صبح تا 13 خواهد بود؛ چراکه با توجه به
گرم شدن هوا و استفاده از وسایل سرمایشی میزان مصرف برق افزایش یافته و مدیریت انرژی امری لازم و ضروری است. نکته قابل تامل در اعمال این تغییرات توجه به برخی خدمات و طرح‌های حوزه حمل‌ونقل شهری ازجمله تغییر ساعت اجرای طرح ترافیک است که به‌گفته شهریار افندی‌زاده، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، این طرح هیچ تغییری نخواهد داشت و همچون گذشته از ساعت 6:30 تا 18 (شنبه تا چهارشنبه) در محدوده‌های مشخص اعمال می‌شود.

20میلیون سفر در روز
کلانشهر تهران حدود 10میلیون نفر جمعیت دارد که با احتساب جمعیت شناور این عدد به 13میلیون نفر در روز می‌رسد. به‌گفته مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران، آمارهای جابه‌جایی که طی شبانه‌روز در تهران ثبت شده نشان می‌دهد که روزانه حدود 20میلیون سفر در تهران انجام می‌شود. از این سفرها بخش عمده‌ای یعنی 43درصد سفرها شغلی و 18درصد هم آموزشی هستند.

19درصد کاهش تردد
باتوجه‌به آمارها، اکثر سفرها اعم از آموزشی، شغلی، درمانی و... در ساعت صبحگاهی و به‌صورت همزمان انجام می‌شوند. شهریار افندی‌زاده با بیان این مطلب تأکید کرد که سهم سفرهای آموزشی از کل سفرهای روزانه (20میلیون سفر) 18درصد است که با توجه به تعطیلی مدارس در مقاطع مختلف، قطعا حدود 10درصد از سفرهای صبحگاهی (سفرهای آموزشی) کاهش می‌یابد. به‌گفته مدیرعامل سازمان ترافیک شهر تهران، 20درصد سفرهای روزانه (20میلیون سفر) سهم سفر کارمندان بخش دولتی و عمومی (سفرهای شغلی) است که با اجرای طرح تغییر ساعت کاری اداره‌ها در این بخش هم 9درصد کاهش خواهیم داشت.

20درصد کاهش ترافیک صبحگاهی
تردد همزمان کارمندان بخش دولتی، عمومی، خصوصی و... از یک‌سو و دانش‌آموزان و دانشجویان و... از سوی دیگر زمینه‌ساز گره‌های ترافیکی در ساعات صبحگاهی می‌شود. آنطور که افندی‌زاده عنوان کرده: «با کاهش همزمان تعداد سفرهای آموزشی دانش‌آموزان و دانشجویان، پیش‌بینی می‌شود در اوج  ترافیک صبحگاهی حدود ۲۰درصد، بار ترافیک صبحگاهی (نسبت به زمان قبل از اجرای طرح تغییر ساعت کار اداره ها) کاهش یابد.»

کاهش هزینه تردد در محدوده طرح
طرح تغییر ساعت کاری اداره‌ها قطعا تأثیرات مثبتی بر کاهش سفرها و ترافیک خواهد داشت. شهریار افندی‌زاده با اشاره به این موضوع گفت که کارکنان دستگاه‌های دولتی و عمومی به‌طور معمول ساعت 7:30 تا 8:30 وارد محدوده طرح و حدود ساعت۱۶:۳۰ از آن خارج می‌شوند؛ ازاین‌رو چون در ساعات اوج تردد و ترافیک این ورود و خروج صورت می‌گیرد، هزینه بیشتری بابت طرح ترافیک می‌پردازند. با اجرایی‌شدن تغییر ساعات ادارات، ورود و خروج کارکنان دستگاه‌های دولتی و عمومی در ساعات کار اداره ها غیرپیک (6:30 تا 13) خواهد بود و به همین دلیل شرایطی فراهم می‌شود تا هزینه کمتری بابت طرح ترافیک بپردازند.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید