• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
چهار شنبه 16 خرداد 1403
کد مطلب : 226695
+
-

واگن‌های چینی «بله» گرفتند

به‌گفته رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با تأیید مشخصات فنی واگن‌های چینی، ساخت‌شان آغاز شده است

حمل و نقل
واگن‌های چینی «بله» گرفتند

فرناز محمدزاده-روزنامه‌نگار

باید مسافر هر روزه مترو باشید تا درک کنید وقتی حرف از کمبود واگن یا قطار در این ناوگان زیرزمینی می‌شود، منظور دقیقا چیست. راه‌اندازی ایستگاه‌های جدید، حتی با وجود  بهسازی تعدادی از واگن‌های غیر‌فعال، بیشتر به چشم بیاید . مسافران میلیونی این ناوگان مجبور هستند برای رسیدن به مقصدشان در شرایط فشرده قرار گیرند و انتظار طولانی‌مدت برای رسیدن قطار در برخی از خطوط، گلایه‌هایی را نسبت به این حمل‌ونقل پاک و سریع پایتخت به دنبال داشته است، اما با طرح‌های جدید و برنامه‌های پیش‌رو شاید دیگر گله‌ای در کار نباشد.

تأمین 791دستگاه واگن برای تهران
با آغاز به‌کار مدیریت ششم شهر تهران، موضوع تامین واگن برای مترو با جدیت آغاز شد و سرانجام قرارداد تامین 630دستگاه واگن از چین که از سال95 روی زمین مانده بود، به نتیجه رسید. البته که شهرداری تهران در این دوره توانست تعداد واگن‌ها را به 791دستگاه افزایش دهد و در کنار رشد تعداد واگن‌‎ها، مقرر شد چشم‌بادامی‌ها تکنولوژی ساخت بوژی (اصلی‌ترین بخش ساخت یک واگن) را به تهران با رقمی کمتر از آنچه خودشان دریافت کردند، انتقال دهند؛ بنابراین با این اقدام، شرکت واگن‌سازی تهران می‌تواند همانند بسیاری از شرکت‌های واگن‌سازی در دنیا، واگن‌هایی صددرصد داخلی بسازد.

انقلاب در ناوگان ریلی پایتخت
بر همین ‌اساس بر هیچ‌کس پوشیده نیست که تحقق این قرارداد، می‌تواند انقلابی را در حوزه حمل‌ونقل تهران به‌خصوص ناوگان ریلی ایجاد کند تا غفلت چندسال اخیر در این حوزه جبران شود. پس‌ از آنکه قراردادها میان شهرداری تهران و طرف چینی منعقد شد نیاز بود که وزارت کشور به‌عنوان کارفرما مشخصات فنی این واگن‌ها را بررسی و تأیید نهایی برای ورود آن به کشور را صادر کند.

همکاری مثبت شهرداری و وزارت کشور
به‌دنبال آن، برای تسریع در روند این موضوع، جلسات متعددی میان شهرداری تهران و وزارت کشور برگزار شد تا شهر معطل پیچ و خم‌های بوروکراسی‌های اداری در مدت زمان طولانی نشود. پیش‌تر معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به همشهری گفته بود که با پیگیری‌های ویژه‌ای که در شهرداری تهران داشتیم و با کمک شهردار تهران و وزیر کشور توانستیم به یک هم‌افزایی برای تعیین‌تکلیف قراردادها با سازمان دهیاری‌ها برسیم و مشکلات و موانع مرتفع شده است. آنطور که محسن هرمزی عنوان کرده است: «امیدوار هستیم طبق قولی که به شهروندان تهرانی داده‌ بودیم سر موعد عمل ‌کنیم و نخستین رام قطار که شامل ۷واگن‌ است تا پایان امسال وارد تهران شود.»

آغاز ساخت واگن‌های چینی
حال با گذشت زمان کوتاهی از نتیجه‌بخش بودن مذاکرات شهرداری تهران و وزارت کشور برای بررسی مشخصات فنی واگن‌ها، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران از تأیید فنی واگن‌های مترو در وزارت کشور خبرداده است. آنطور که سیدمحمد آقامیری می‌گوید: تأیید فنی واگن‌ها انجام و ساخت واگن نیز از مدتی پیش در چین آغاز شده است. او در ادامه می‌افزاید: آنالیزهایی که باید انجام می‌شد به سیگنالینگ مترو ارتباط داشت  تا با سیستم موجود در متروی تهران هماهنگی لازم را داشته باشد.

نتیجه همکاری قوه‌مجریه و مدیریت شهر
این موضوع نشان داد که ورود واگن‌های چینی به پایتخت که با همکاری دولت و شهرداری رقم خورده بود، همچنان به قوت خود باقی است. حال که ساخت واگن‎‌ها توسط چینی‌ها آغاز شده، به‌زودی نتیجه مثبت این اقدام مشترک دولت و شهرداری تهران را شاهد خواهیم بود. درواقع تهرانی‌ها به‌خصوص مسافران همیشگی و دائمی مترو، در آینده نزدیک ما‌حصل این نگاه مثبت قوه مجریه نسبت به همراهی با شهرداری تهران در تامین قطار را شاهد خواهند بود.







 

این خبر را به اشتراک بگذارید