• یکشنبه 10 تیر 1403
  • الأحَد 23 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 30
یکشنبه 13 خرداد 1403
کد مطلب : 226627
+
-

افزایش اشعه ماورای بنفش در مرکز و شرق کشور

میزان اشعه ماورای‌بنفش(UV) تا روزسه‌شنبه، 15خرداد به عدد12 خواهد رسید. این اشعه بخشی از طیف نور خورشید است که در مقادیر کم، فواید مختصری مانند تحریک تولید ویتامین دی دارد، ولی قرار گرفتن بیش از حد در معرض آن می‌تواند منجر به عواقب جبران‌ناپذیری برای سلامت‌ شود. رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور با تأیید این موضوع به همشهری می‌گوید: شاخص یووی در ساعات صبح پایین است و به همین دلیل، مشکلی برای مردم در سراسر کشور ایجاد نمی‌کند، ولی پیش‌بینی می‌شود از ساعت 11 تا 12 بیشتر در استان‌های مرکزی و شرق کشور اشعه یووی بین 7 تا 11 باشد.  صادق ضیائیان با اعلام اینکه میزان بالای این اشعه می‌تواند مشکلات پوستی ایجاد کند عنوان می‌کند: همچنین از ساعت12:30 تا 15 تقریبا در اغلب استان‌ها این اشعه وجود دارد و اغلب استان‌های کشور یووی بالای11 خواهند داشت.»

مقادیر کم یووی در برخی استان‌ها
رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور معتقد است اشعه ماورای بنفش در تمامی استان‌های کشور وجود دارد. به گفته ضیائیان، در برخی استان‌ها میزان این اشعه کمتر است و بخشی‌هایی از شمال استان آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی مناطقی هستند که کمترین یووی را در این ساعات خواهند داشت.‌  رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی کشور یادآور می‌شود: پیش‌بینی می‌شود که در این استان‌ها اشعه یووی بین 7 تا 11 باشد، درحالی‌که بقیه استان‌های کشور یووی بالاتر از 11 خواهند داشت.»  او در ادامه می‌گوید که وجود این اشعه در کشور طبیعی است و تا پایان فصل تابستان همچنان ادامه خواهد داشت.

شاخص یووی
در روزهای گذشته تصویری از یک نمودار در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن هشدار داده شده بود که میزان اشعه یووی افزایشی خواهد بود. البته دانشمندان از شاخص یووی برای اندازه‌گیری شدت اشعه ماورای بنفش در یک مکان و زمان خاص استفاده می‌کنند. این شاخص عددی بین ۰ تا ۱۰ دارد و هرچه عدد بالاتر باشد، خطر قرار گرفتن در معرض اشعه یووی بیشتر است.
البته سطوح یووی تحت ‌تأثیر عواملی مانند زمان سال، زمان روز، موقعیت جغرافیایی، ارتفاع، پوشش ابر و شرایط جو قرار می‌گیرد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید