• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
یکشنبه 13 خرداد 1403
کد مطلب : 226571
+
-

سبک زندگی معمار کبیر انقلاب

سبک زندگی معمار کبیر انقلاب

الناز عباسیان- دبیر ضمیمه پایداری

انسان به‌طور معمول در کنار خانواده، به دور از هر گونه تکلف و ظاهر‌سازی‌ رفتار می‌کند. از این‌رو، ویژگی‌های اخلاقی هرکس در محیط خانه بیش از هر جای دیگری آشکار می‌شود.
امام خمینی(ره) در عین حال که سیاستمداری توانا و حکیم، فیلسوفی جامع، عارفی آگاه و مفسری متین بود، در بعد خانوادگی نیز سرآمد و بسیار بامحبت و مهربان بودند. ایشان به عنوان  درس‌آموخته مکتب اهل‌بیت(ع)  سعی می‌کرد در کوچک‌ترین و ظریف‌ترین رفتارها نیز از آنان الگو بگیرد. این محبت و توجه به اطرافیان آن زمان شیرین‌تر به ‌نظر می‌آید که از زبان عروس‌های امام شنیده شود.
امام خمینی ( رحمه‌الله) با پیروی از آموزه‌های دینی، رفتاری احترام‌آمیز با همسر خویش داشت، در همه حال قدردان او بود و از امر و نهی کردن به او پرهیز می‌کرد. ایشان معتقد بودند انسان نباید برای خود امتیازی نسبت به همسر قائل شود و بر این اساس باید رفتارش نسبت به همسر احترام‌آمیز باشد. رفتار امام خمینی(ره) با همسر بر پایه حسن خلق بود، تا آنجا که همواره حال ایشان را مراعات و از ایجاد زحمت برای وی و اهل خانواده به‌شدت پرهیز می‌کرد. همچنین رفتار ایشان با فرزندان و دیگر اعضای خانواده هم همراه با احترام و با محبت و به دور از سختگیری و اجبار بود. ما متأسفانه از معرفی این جنبه‌های شخصی و برگرفته از سبک زندگی امام مغفول مانده‌ایم و اغلب به ابعاد سیاسی و اجتماعی ایشان پرداخته‌ایم.
این در حالی است که امام به‌عنوان یکی از تأثیرگذارترین رهبران سیاسی و اجتماعی در قرن اخیر منحصر به فرد محسوب می‌شود.ایشان در زندگی شخصی خود فردی سرشار از مهر و عطوفت و درعین‌حال در برابر استکبار و ظلم نماد مقاومت و ایستادگی بودند. ایشان هم عارفی بود که عرفانش را در قالب اشعار می‌آورد و هم سیاستمداری عادل و مدبر بود که کشتی نجات مردم سرزمینش به شمار می‌رفت. لحظه‌لحظه زندگی این بزرگمرد تاریخ آمیخته به درس‌هایی است که می‌تواند برای همگان آموزنده باشد.
در این ضمیمه تلاش کرده‌ایم به گوشه‌ای از نکات برگرفته از سیره و سبک زندگی ایشان اشاره‌ای کنیم. برای شناخت بهتر شخصیت والای امام خمینی(ره) هم بجاست نگاهی به منش و رفتار ایشان در جمع همسر و فرزندان و عروس و دامادها و... داشته باشیم. کسانی که سالیانی دراز در کنار امام خمینی(ره) بودند همگی به حسن‌رفتار امام راحل در محیط خانواده گواهی داده‌اند. باشد که الگوی عملی برای تک‌تک ما پیروان امام و مکتب خمینی باشد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید