• پنج شنبه 31 خرداد 1403
  • الْخَمِيس 13 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 20
شنبه 12 خرداد 1403
کد مطلب : 226545
+
-

شهر در سوگ امام راحل ره

شهرداری تهران برای برپایی هرچه‌باشکوه‌تر مراسم سی‌وپنجمین سالگرد ارتحال بنیانگذار انقلاب، اقداماتی پیش‌بینی و اجرایی کرده است

گزارش
شهر در سوگ امام راحل ره

زینب زینال‌زاده-روزنامه‌نگار

ساعت 7 صبح 14خرداد سال1368 خبر تلخی توسط مجری خبر رادیو اعلام  شد، وقتی با صدایی بغض‌گرفته و سرشار از غم و اندوه گفت: «انا لله و انا الیه راجعون. روح بلند پیشوای مسلمانان و رهبر آزادگان جهان حضرت امام‌خمینی به ملکوت اعلی پیوست.» در کمتر از چند دقیقه ایران سیاهپوش شد و ملت عزادار. 35سال از این واقعه تلخ و ناگوار می‌گذرد و هر سال مردم با حضور در حرم مطهر امام سفرکرده این روز را گرامی می‌دارند و با آرمان‌های بنیانگذار انقلاب(ره) تجدید بیعت می‌کنند. شهرداری تهران چون سنوات گذشته علاوه بر سیاهپوش و آماده کردن شهر، برای برگزاری هرچه‌باشکوه‌تر این مراسم تمهیداتی در حوزه‌های مختلف ترافیکی، رفاهی، خدماتی، فرهنگی و... پیش‌بینی کرده است.

فضاسازی شهری
در آستانه 14خرداد و سالروز ارتحال امام‌خمینی(ره) علاوه بر محدوده حرم امام(ره) در بهشت‌زهرا(س)، طرح فضاسازی شهری با استفاده از تبلغات فرهنگی و... در معابر منتهی به جماران (منطقه یک) و حرم عبدالعظیم حسنی (منطقه20) اجرایی می‌شود. براساس برنامه‌ریزی شهردار‌ی های مناطق یک و 20 متولی این کار خواهند بود.

پاکسازی محور اصلی
بزرگراه‌های علامه عسگری، خلیج‌فارس و شهید هاشمی از محورهای اصلی تردد زائران حرم امام(ره) هستند و ازاین‌رو آماده‌سازی این معابر توسط شهرداری منطقه19 انجام می‌شود. آماده‌سازی‌ پارکینگ‌های تعیین‌شده، رفع نقاط ناایمن با همکاری و مشارکت سازمان مدیریت پسماند و سازمان آتش‌نشانی و پاکسازی محورهای بزرگراهی در قبل و بعد و حتی در روز برگزاری مراسم ازجمله اقدامات پیش‌بینی‌شده‌اند.

خدمت‌رسانی در پهنه‌های مختلف
برای ارائه خدمات مطلوب‌تر به زائران سوگوار، شهرداری تهران از تمام ظرفیت‌های شهرداری‌های مناطق استفاده و برای هریک از آنها پهنه‌هایی را در محدوده پیرامونی حرم امام(ره) تعیین کرده است. فضا‌سازی‌ محورها و معابر و پهنه‌ها پیش از آغاز مراسم، استقرار نیروها با هدف پاکسازی نقاط تعیین‌شده، استقرار تجهیزات (تانکرهای آب) برای نظافت معابر پیش از آغاز مراسم و... بخشی از وظایف تکلیفی مناطق‌اند.

موکب سفینه النجاه
در حوزه حمل‌ونقل عمومی هم شهرداری تهران خدماتی پیش‌بینی کرده است که برنامه‌های مربوط به ناوگان اتوبوسرانی با برپایی ستاد موکب سفینه النجاه در پارکینگ شماره6 پیگیری می‌شوند. انتقال زائران از میادین و مبادی اصلی شهر با ناوگان اتوبوسرانی و بازگرداندن آنها پس از اتمام مراسم به مبدا صورت می‌گیرد.

آماده‌سازی‌ حرم امام و بهشت‌زهرا(س)
بخش عمده و اصلی آماده‌سازی‌ حرم مطهر حضرت امام‌خمینی(ره) و محوطه بهشت‌زهرا(س) در تمام موضوعات خدمات شهری، عمرانی و ترافیکی، فضاسازی و تبلیغات محیطی، به‌عهده سازمان بهشت‌زهرا(س) است. علاوه‌برآن قرار است اقداماتی چون نصب و راه‌اندازی مه‌پاش‌ها در مسیر زائران، آماده‌سازی‌ سرویس‌های بهداشتی، نصب بنرهای هدایت مسیر برای راهنمایی سوگواران و... هم انجام شود.

تسریع تردد سالمندان و توان‌یابان
در میان زائران سوگوار قطعا سالمندان و توان‌یابان هم حضور دارند؛ بنابراین 100دستگاه ویلچر و تعدادی خودروی شاتل برقی برای خدمت‌رسانی به این اقشار پیش‌بینی شده است. همچنین در راستای تسهیل دسترسی به محل پارکینگ‌ها با همکاری پلیس راهور تهران بزرگ، جداسازی پارکینگ‌ها به‌وسیله نیوجرسی صورت گرفته است.

نظافت پس از اتمام مراسم
علاوه بر آماده‌سازی‌ محوطه درونی و پیرامونی حرم امام(ره) برای برگزاری مراسم، شهرداری تهران تدابیری هم درخصوص پاکسازی معابر و محوطه و محورهای منتهی به حرم پس از پایان مراسم پیش‌بینی کرده است. تامین مخازن زباله 1200لیتری، حمل نخاله و ضایعات با ماشین‌آلات سنگین، استقرار تانکرهای آب با ظرفیت حداقل 12000لیتر و... تنها بخشی از کارهایی است که در پایان مراسم توسط نیروهای خدمات شهری انجام می‌شود.

استقرار نیروهای آتش‌نشان
برای امدادرسانی بموقع در زمان وقوع حوادث احتمالی، سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران نیروها و خودروهای سبک و سنگین خود را در محل‌های تعیین‌شده منتهی به حرم امام(ره) مستقر می‌کند. همچنین با توجه به گرم‌بودن هوا و احتمال وقوع گرمازدگی زائران، نیروهای اورژانس هم با همه امکانات و ظرفیت خود اعم از آمبولانس و موتورلانس آماده‌باش خواهند بود.

برقراری انضباط شهری
نیروهای شرکت شهربان و حریم‌بان در طول مسیر و معابر منتهی به حرم امام(ره) در راستای برقراری انضباط شهری، مانع از حضور دستفروشان و بساط‌گستران (گلفروشان و...) خواهند شد. برای اجرای بهتر این طرح هماهنگی لازم با یگان حفاظت شهرداری تهران و فراجا صورت گرفته است. همچنین 100نفر به‌عنوان «همراه زائر» در طول مسیر کنار زائران خواهند بود و به آنها خدمت‌رسانی (راهنمایی طول مسیر و...) می‌کنند.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید