• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
شنبه 12 خرداد 1403
کد مطلب : 226544
+
-

بزرگراه بعثت در آستانه تغییر

محمد سرابی؛ روزنامه‌نگار

در دویست و چهلمین جلسه شورای شهر تهران، لایحه نامگذاری معبری به نام شهید آیت‌الله رئیسی بررسی و تغییر نام بزرگراه بعثت تصویب شد. در این جلسه نرگس معدنی‌پور، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران اعلام کرده بود که تغییر نام بزرگراه بعثت از تقاطع میدان بسیج تا میدان بهمن به نام شهید رئیسی انجام خواهد شد. اتصال این معبر به بزرگراه امام رضا(ع) یکی از ویژگی‌ها و شاخصه‌های مهم است که در تغییر نام آن و حک‌شدن نام رئیس‌جمهوری شهید به این موضوع توجه شده است. پس از این نامگذاری، مدیریت شهری برنامه‌هایی برای تسریع و تسهیل عبور و مرور شهروندان در این محور از یک‌سو و ایجاد زیبایی بصری و نصب المان و... از سوی دیگر پیگیری می‌کند.
اکنون شهردار منطقه 16 از برنامه‌ریزی برای برگزاری مراسم نامگذاری بزرگراه بعثت به نام شهید خدمت، شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خبر داده و گفته است که بر آن هستیم تا جهت زنده نگهداشتن یاد و نام شهدای خدمت، برگزاری مراسمی شایسته و اقداماتی درخور ‌شان شهید جمهور داشته باشیم.
محمدامین سالاری‌پور همچنین در تشریح این برنامه تأکید کرد: «ترسیم تصویر شهید جمهور روی قسمتی از دیوار تقاطع خیابان‌های شهید رجایی و بزرگراه شهید رئیسی، طراحی و نصب تندیس و سردیس در این تقاطع و... اهم برنامه‌هایی هستند که با حضور مدیران ارشد شهری و مقامات کشوری و لشكری برگزار خواهد شد.»
به‌گفته شهردار منطقه 16، بزرگراه بعثت از جنوبی‌ترین بزرگراه‌های شهر تهران است و این محور بزرگراهی با ۷/۲کیلومتر طول از تقاطع میدان بهمن آغاز و تا میدان بسیج ادامه دارد و از تقاطع‌های مهمی چون شهید رجایی و پایانه مسافربری جنوب تهران گذر می‌کند و یکی از مهم‌ترین شریان‌های جنوبی تهران محسوب می‌شود. همچنین آغاز پروژه تقاطع غیرهمسطح این بزرگراه از خیابان شهید رجایی تا خیابان فدائیان اسلام ازجمله اقداماتی است که در این دوره مدیریت شهری به تصویب رسیده است و اهمیت بسیاری برای ساکنان جنوب پایتخت دارد.
پروژه تقاطع غیرهمسطح بعثت پیش از این در برنامه‌های معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران مطرح شده بود. بر این اساس پل فعلی بعثت جمع‌آوری و یک پل طولانی در حدود ۱.۲کیلومتر احداث می‌شود که با این کار بخشی از بزرگراه بعثت دوطبقه خواهد شد.
به‌گفته معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، طبق طرح، پلی که ساخته می‌شود از تقاطع خیابان شهید رجایی شروع و از روی مترو و راه‌آهن عبور می‌کند و از مقابل ترمینال جنوب می‌گذرد و حوالی بوستان بعثت به سطح می‌رسد. احداث این پل باعث حذف تقاطع خیابان شهید بخارایی خواهد شد.
هادی حق‌بین درباره دلیل حذف پل فعلی بعثت هم عنوان کرد: «پل فعلی به لحاظ شاخص‌ها، استاندارد کافی را ندارد و از جهتی به مقاوم‌سازی‌ و بهسازی لرزه‌ای نیاز دارد؛ اما این مقاوم‌سازی‌ توجیه اقتصادی و فنی ندارد. طبق طرح مصوب باید 2 چراغ را حذف کنیم که در نتیجه 2 تقاطع اصلی با خیابان‌های بخارایی و شهید رجایی با احداث پل جدید حذف می‌شود و شاهد روان‌سازی‌ ترافیک خواهیم بود.»
پل بعثت برای اهداف کوتاه‌مدت و موقت در اواخر دهه ۶۰ ساخته شد. این پل با ۳۱۰متر طول و عرض ۲۰متر، تنها 2 خط عبوری را پوشش می‌دهد که در کمتر از 2ماه روی خطوط راه‌آهن، نصب شد. از اواخر دهه ۷۰ مطالعات و بررسی‌های دوره‌ای پل بعثت آغاز شد و بررسی‌ها نشان داد که عرض کم و شیب تند پل و همچنین ارتفاع کم نسبت به خطوط ریلی که دقیقا از زیر پل تردد می‌کنند، موجب شده که پل کارایی لازم را نداشته باشد. به همین دلیل طرح جایگزینی پل قدیمی با پل بتنی، طولانی مطرح شد.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید