• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
پنج شنبه 10 خرداد 1403
کد مطلب : 226399
+
-

کشف سیاه‌چاله‌های عجیب با پرتوهای قدرتمند

کشف سیاه‌چاله‌های عجیب با پرتوهای قدرتمند

اخترشناسان سیاه‌چاله‌های ستاره مرده‌ بسیار پرجرمی را کشف کرده‌اند که پرتوهای پلاسمایی قدرتمندی آزاد می‌کنند که به‌طرز وحشتناکی تغییر جهت می‌دهند. به‌گزارش روزنامه سان، این یافته‌ها یادآور ایستگاه فضایی خیالی در جنگ ستارگان است و به‌طور بالقوه درک ما از پدیده‌های کیهانی را تغییر می‌دهد. رصدخانه «اشعه ایکس چاندرا» این یافته‌ها را در یک بیانیه رسمی منتشر کرد.
ستاره‌شناسان مشاهده کرده‌اند که توده‌های پلاسما از سیاه‌چاله‌های پرجرم می‌توانند در مقیاس‌های زمانی کوتاه تغییر جهت دهند. این توده‌ها (جت‌ها) توسط موادی ایجاد می‌شوند که از سوی میدان‌های مغناطیسی به سمت قطب‌های سیاه‌چاله هدایت شده و سپس به فضا بازمی‌گردند. جت‌ها برای شکل‌گیری ستاره‌ها مهم هستند و مطالعه آنها از اهمیت بسزایی برخوردار است.
فرانچسکو اوبرتوزی اخترفیزیک‌دان از دانشگاه بولونیا در ایتالیا در این بیانیه گفت: «ما دریافتیم که حدود یک‌سوم پرتوها اکنون در جهت‌های کاملا متفاوتی نسبت به قبل هستند. این سیاه‌چاله‌های ستاره مرده به اطراف می‌چرخند و به سمت اهداف جدیدی مانند ایستگاه فضایی خیالی در جنگ ستارگان حرکت
می‌کنند.»
با توجه به سن بیش از 10میلیارد سال این سیاه‌چاله‌ها، تغییرات در چند میلیون سال، تغییری سریع درنظر گرفته می‌شود.
گریت شلنبرگر، عضو تیم و دانشمند مرکز اخترفیزیک هاروارد و اسمیتسونیان اشاره کرد که میلیون‌ها سال در مورد سیاه‌چاله‌ها، «کوتاه» به‌حساب می‌آید.
او گفت: «تغییر جهت پرتوهای سیاه‌چاله غول‌پیکر در حدود یک میلیون سال مشابه تغییر جهت یک کشتی جنگی جدید در چند دقیقه است.»
آنها به‌طور بالقوه می‌توانند به ستارگان و سیارات مجاور آسیب وارد کنند، اما ستاره‌شناسان درحال حاضر در این خصوص مطمئن نیستند. با این حال، اخترشناسان مطمئن هستند که جت‌های سیاه‌چاله، تشکیل ستاره را در مسیر خود متوقف می‌کنند.
علت دقیق تغییر جهت جت نامشخص است، اگرچه ممکن است شامل سقوط مواد به سمت سیاه‌چاله‌ها در زوایای مختلف باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید