• دو شنبه 4 تیر 1403
  • الإثْنَيْن 17 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 24
پنج شنبه 10 خرداد 1403
کد مطلب : 226391
+
-

آماده رقابت با محصولات خارجی هستیم

گفت‌وگو با مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان که محصولات نوآورانه‌ای در حوزه تشخیص و توانمندسازی شنوایی دارد

گفت‌وگو
آماده رقابت با محصولات خارجی هستیم

ساسان شادمان‌منفرد-روزنامه‌نگار

این روزها بیماری‌ها و مشکلات مربوط به شنوایی بسیاری از مردم جهان را رنج می‌دهد. در کشور ما نیز بیماری‌های حوزه شنوایی، نیاز به توسعه فناوری در این حوزه را گسترش داده است. در ایران شرکت‌های پزشکی و الکترونیکی متعددی در این زمینه فعالیت دارند. نمایشگاه بین‌المللی «ایران‌هلث» امسال، فرصتی ایده‌آل بود تا با مسئولان یکی از این شرکت‌ها گفت‌وگوی کوتاهی داشته باشیم. سمیرا کوشکستانی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیانی که موفقیت‌های متعددی را در کارنامه کاری خود به ثبت رسانده و محصولاتی در رابطه با حل مشکلات شنوایی ارائه کرده، به پرسش‌های همشهری پاسخ داده است.

درباره شرکت و محصولاتش توضیح می‌دهید.
کار ما محصولات نوآورانه در حوزه تشخیص و توانمندسازی شنوایی است. درواقع، یک شرکت دانش‌بنیان پیشگام هستیم و فعالیت اصلی ما معطوف به حل مشکلات شنوایی است. مفتخریم که با شعار «زندگی بدون معلولیت و درد برای همه»، گام‌های امیدوارکننده‌ و مؤثری را برای برطرف کردن رنج بیماران حوزه شنوایی برداشته‌ایم. متأسفانه سالانه در کشورمان حدود 3هزار کودک ناشنوا متولد می‌شود که می‌توان به برخی از آنها کمک کرد تا شنوایی‌شان را به‌دست آورند. هدف ما خدمت به این اشخاص در جامعه است.
گویا شرکت شما یک ثبت اختراع داشته و دستگاهی را ابداع کرده که در حوزه درمان بیماری «وز وز» گوش کارآمد است.
بله. دستگاه تحریک الکتریکی عمومی را امسال ثبت اختراع کردیم و این دستگاه تجاری‌سازی شده است و در تسکین بیماری«وز وز» گوش مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه تحریک الکتریکی عمومی برنامه‌پذیر می‌تواند به تولید جریان الکتریکی با شکل موج‌های سینوسی، مربعی، مثلثی و همچنین تلفیقی از این شکل موج‌ها بپردازد که جریان موردنظر را برای تشخیص و تسکین به سیستم‌های بیولوژیک ارسال کند. دستگاه ما مشابه خارجی ندارد و نخستین در دنیا محسوب می‌شود که پتنت آن به ثبت رسیده است.
کارایی دستگاه چگونه است؟
ارزیابی تست‌های توانمندسازی درحال انجام است و بازتاب‌های خوبی از سوی دوستانی که استفاده کرده‌اند، دریافت کرده‌ایم. از جانب ادیولوژیست (متخصصان شنوایی) هم نقطه‌نظراتی را دریافت کرده‌ایم. کسانی بودند که 10-12سال از بیماری وز وز گوش رنج می‌بردند و اکنون با طی دوره‌های درمانی، وضعیت بهتری دارند و ابراز رضایت می‌کنند.
این محصول وارد بازار هم شده است؟
بله. ما آن را وارد بازار کردیم. درحال حاضر، 35مرکز درمانی، کلینیکی و دانشگاهی درحال استفاده از این محصول هستند و ما درحال توسعه آن در بازار هستیم.
کسانی که مشکل وز وز گوش دارند، می‌توانند با این دستگاه امید به بهبود داشته باشند؟
به هرحال باید پروسه درمانی در این خصوص طی شود. آنها ابتدا باید به کلینیک‌هایی که در حوزه درمان وز وز گوش کار می‌کنند، مراجعه کنند. برخی از آنها هم دستگاه ما را دارند.
درباره آینده این دستگاه هم توضیحاتی بفرمایید.
با توجه به دریافت نقطه‌نظرات مصرف‌کنندگان ما می‌خواهیم بر این اساس، تغییراتی را در جهت بهبود ارائه کنیم. درواقع قصد ما به نوعی توسعه محصول است.
برنامه صادرات هم دارید؟
بله. برنامه‌هایی در این خصوص داریم و امیدوار هستیم که در سال پیش‌رو بتوانیم صادرات داشته باشیم.
درباره پروژه‌ جديدتان هم توضیحاتی بفرمایید.
کیت حلزونی گوش یک محصول برای ناشنوایانی است که بخشی از اعصاب شنوایی‌شان سالم باشد. آنها می‌توانند از کاشت حلزونی بهره‌مند بشوند و پس از طی فرآیندهایی ازجمله گفتاردرمانی، مشکلات‌شان برطرف شود. حدود 20سال است که روی این سیستم کار کرده‌ایم. 10سال پیش 2طرح را در قالب طرح کلان ملی دنبال کردیم. بخش داخل بدن و بخش بیرون بدن که الحمدالله با موفقیت آن را به پایان رساندیم. این سیستم فناوری بسیار بالایی دارد (های‌تک) و تاکنون به‌صورت واردات به کشور، نیازها تامین می‌شده است. در دنیا 3-4شرکت بزرگ و چند شرکت کوچک این دستگاه را می‌ســازند. قیمت‌شان در طول این سال‌ها با توجه به شرایط از 7هزار تا 23هزار دلار بوده است. ما درحال حاضر، فاز سوم تجاری‌سازی این محصول را داریم.

مکث
در حال حاضر سیستم کاشت حلزونی تنها ابزاری است که می‌تواند با استفاده از جریان‌های الکتریکی و تحریک مستقیم عصب شنوایی، حس شنوایی را به افراد کاملا ناشنوا بازگرداند. کاشت حلزون به‌عنوان موفق‌ترین نمونه پروتز عصبی، باعث ایجاد حس شنوایی در بیش از ۱۲۰ هزار نفر در سراسر جهان شده که بخش قابل توجهی از این افراد هم‌اکنون قادر به مکالمه در سطح طبیعی هستند. در حال حاضر، شرکت‌هایی از آمریکا، اتریش، استرالیا و فرانسه در زمینه‌ طراحی و ساخت و ارائه پروتز کاشت حلزونی فعالیت می‌کنند. این شرکت دانش‌بنیان توانسته است نسل سوم و مدل یکپارچه بخش بیرونی سیستم کاشت حلزون شنوایی را برای کمک به ناشنوایان توسعه دهد و استانداردهای لازم را در کلاس خطر D اخذ کرده است. استفاده از فناوری مهندسی روز دنیا و تولید با کیفیت در سطح بین‌المللی از مهم‌ترین ویژگی‌های این سیستم است. وزن کم، ابعاد کوچک، قابلیت اتصال بالا با آهنرباهای بسیار قوی و امکان داشتن طراحی‌ها و رنگ‌بندی‌های مختلف ازجمله ویژگی‌های متمایز این محصول نسبت به سایر محصولات مطرح بازار است.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید