• پنج شنبه 7 تیر 1403
  • الْخَمِيس 20 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 27
پنج شنبه 10 خرداد 1403
کد مطلب : 226375
+
-

سرگیجه جواد

اظهارات بحث‌برانگیز و متناقض نکونام نشان می‌دهد او تا چه اندازه بابت به خطر افتادن قهرمانی ناراحت است

سرگیجه جواد

بهروز رسایلی

این روزها انتقاد کردن از جواد نکونام آسان‌ترین کار دنیاست. آش به قدری شور شده که صدای خودی‌ها هم در آمده است. حملات شگفت‌انگیز و گسترده او به داوران، سیل بهتان‌زنی‌های سرمربی استقلال به این و آن و منطق‌گریزی نهفته پشت بسیاری از جملاتش، حالا دیگر برای خیلی از آبی‌ها هم قابل تحمل نیست. بیشتر مصاحبه‌های نکونام مثل یک نوار ضبط شده است که جملاتش مدام تکرار می‌شوند و اغلب هم حاوی انرژی منفی هستند؛ به همین دلیل تحمل این جملات دشوار است. با این حال تمرکز این مطلب به‌طور ویژه روی ضد‌ونقیض‌گویی‌های سرمربی استقلال است؛ جایی که به‌نظر می‌رسد او تحت‌تأثیر به خطر افتادن قهرمانی، آشکارا دچار آشفتگی شده است.

   بالاخره جام می‌گیرید یا نه؟
بعد از توقف استقلال مقابل نساجی و از دست رفتن صدر جدول، در یک بازه زمانی 24ساعته شاهد 2رویکرد پارادوکسیکال در اردوگاه استقلال بودیم؛ ابتدا مربیان و بازیکنان این تیم در ورزشگاه وطنی ارکستر ناامیدی راه انداختند و با ترجیع‌بند «نمی‌گذارند قهرمان شویم»، عملا جام را در دست رقیب سنتی دانستند. جملات مشابه فراوان بود؛ اینکه تا الان کار را برای پرسپولیس در آورده‌اند و مطمئن باشید از این به بعد هم همین است و سایر قضایا. مصاحبه استقلالی‌ها در مازندران، شبیه تیمی بود که بعد از پایان فصل و کوتاه ماندن قطعی دستش از جام در حال خالی کردن خودش است. بعدتر اما به‌نظر می‌رسد آنها در خلوت خودشان متوجه شدند هنوز 2هفته دیگر باقی مانده و پرسپولیس مسابقات بسیار سختی دارد؛ بنابراین ورق برگشت و جملات رفت به این سو که ما حتما قهرمان خواهیم شد. در راس داستان هم خود نکونام بود که گفت: «الان فشار روی رقیب است. شک نکنید جام را خواهیم گرفت.» به این ترتیب شاهد موجی پرنوسان و متناقض در تفکرات آبی‌ها بودیم که از این طرف با ادعای قهرمانی قطعی آغاز می‌شد و از آن طرف با اصالت دادن به «جام شرافت» پایان می‌یافت!

   بالاخره این بازیکنان خوب هستند یا نه؟
یکی از تکراری‌ترین مواضع جواد نکونام و حامیانش در طول این فصل، تخریب بازیکنان استقلال بوده. مکررا گفته شده که این تیم از نظر نفری بضاعت کمی دارد و همین که در کورس قهرمانی بوده، معجزه است. جواد با استفاده از این ابزار (که دقیق هم نیست و در جای خودش کاملا قابل بحث به‌نظر می‌رسد) شرایطی درست کرده که هر نتیجه‌ای به‌دست بیاورد خوب است و باید از او تشکر کرد! او اما حتی در همین رویه هم ثابت‌قدم نبوده؛ چه اینکه در یک مقطع از فصل مدعی شد استقلال امسال بازیکن مازاد ندارد و با همه تمدید خواهد شد، مگر اینکه کسی خودش نخواهد بماند. بعد از همین بازی اخیر با گل‌گهر اما او تغییر رویه داد و گفت: «تیم‌های رقیب با جذب 2-3 بازیکن کامل خواهند شد. می‌دانید ما چند بازیکن باید بگیریم تا تکمیل شویم؟» پرسش اینجاست که اگر تکمیل نیستید، چرا با همه می‌خواهید تمدید کنید و اگر با همه تمدید کنید، مگر جای خالی می‌ماند که بازیکن بگیرید؟ داستان چیست آقا جواد؟ بعید می‌دانیم خودتان هم بدانید!

دکترای اقتصاد در جیب نکونام!
استقلال برای زدن یک گل به گل‌گهر امید گل یک را خلق کرد، نه یک صدم بیشتر نه یک صدم کمتر استقلال در روزی که برای ماندن در رقابت قهرمانی نیاز مبرمی به بردن گل‌گهر داشت دقیقا به اندازه زدن یک گل، موقعیت ایجاد کرد و با زدن همان یک گل به پیروزی رسید. سایت متریکا امید گل آبی‌ها را در این مسابقه دقیقا با عدد یک ثبت کرده و امید گل حریف هم 0.59 محاسبه شده است. گل‌گهر این میزان امید گل را با 8شوت به دست آورد که 3تا از آنها داخل چارچوب بودند. استقلال هم 11شوت زد که 9شوت این تیم داخل چارچوب دروازه بود و نشان از دقت شوت بالای آبی‌پوشان در بازی این هفته داشت. در واقع 80درصد ضربات استقلالی‌ها به چارچوب دروازه زده شد و محمدرضا اخباری را به زحمت انداخت. همین آمار باعث شد اخباری بالاترین امتیاز را در جمع بازیکنان میهمان بگیرد و با نمره 7.58 بهترین بازیکن تیم گل‌‌گهر در این مسابقه باشد. از 11شوت استقلالی‌ها بیشترین ضربه سهم ماشاریپوف بود که 3ضربه زد و هر 3ضربه‌اش داخل چارچوب بود. روزبه چشمی فقط یک ضربه به سمت دروازه داشت که همان یکی تبدیل به تک‌گل مسابقه هم شد.
مالکیت توپ در بازی استقلال و گل‌گهر تقریبا 50-50 بود. البته آبی‌ها برتری ناچیزی در این بخش داشتند اما برتری آنها حتی به یک‌ درصد هم نمی‌رسید. همین شرایط بر تعداد پاس‌های دو تیم هم حاکم بود و در مقابل 461پاس استقلالی‌ها تیم گل‌گهر هم 455پاس ردوبدل کرد. دقت پاس در تیم استقلال 81.6 و در تیم گل‌گهر 79.1 درصد بوده که در این بخش هم تعادل خاصی بین دو تیم حاکم بوده است. در واقع 2تیم به یک اندازه توپ داشتند، به یک اندازه پاس دادند و پاس‌هایشان هم تقریبا به یک میزان دقیق بود اما استقلال 3 برابر حریفش شوت داخل چارچوب زد و با یکی از همین ضربات به 3 امتیاز رسید.

   رکوردشکنی روزبه
بهترین بازیکن دیدار استقلال و گل‌گهر روزبه چشمی بود که یکی از بهترین نمرات این فصل را گرفت. چشمی 12عملکرد دفاعی موفق داشت و تنها ضربه‌اش به سمت دروازه هم تبدیل به تنها گل مسابقه شد. دقت پاس‌های روزبه در این میدان 97.8درصد بود که بالاترین در این مسابقه و یکی از بالاترین‌ها در لیگ برتر ایران محسوب می‌شود. چشمی با این عملکرد به نمره 9.01رسید که هفتمین عملکرد خوب یک بازیکن در لیگ بیست‌وسوم محسوب می‌شود. در لیگ جاری فقط 7بازیکن به نمره بالاتر از 9 رسیده‌اند که بالاترین آنها نمره 9.5 شهاب زاهدی در بازی پرسپولیس و پیکان بوده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید