• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
چهار شنبه 9 خرداد 1403
کد مطلب : 226318
+
-

صف بلندگزینه‌های انتخاباتی

نگاهی به رویکردهای انتخاباتی و کاندیداهای احتمالی در 4طیف سیاسی

صبح فردا (پنجشنبه، 10خردادماه) درهای وزارت کشور درحالی به روی کاندیداهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گشوده می‌شود که جریان‌ها و احزاب سیاسی مختلف در روزهای اخیر رایزنی‌های فشرده‌ای را به‌منظور اتخاذ رویکردهای انتخاباتی آغاز کرده‌اند.
در آستانه آغاز فرایند 5روزه ثبت‌نام کاندیداها، گمانه‌زنی‌ها درباره حضور برخی چهره‌ها در عرصه آغاز شده و طی روزهای اخیر نام‌های زیادی نیز از طیف‌ها و جریان‌های مختلف سیاسی به‌عنوان «کاندیداهای احتمالی» برسر زبان‌ها افتاده‌ و توجه افکارعمومی و رسانه‌ها را به‌خود جلب کرده‌است.

گمانه‌زنی‌ها در اردوگاه اصولگرایی
رایزنی‌ها و گمانه‌زنی‌های انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایی درحالی داغ شده‌است که اگرچه نام‌های بسیاری از این طیف شنیده می‌شود، اما طی روزهای اخیر چند نام با بسامد بیشتری شنیده می‌شود. محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس دوازدهم یکی از اصلی‌ترین نام‌‌های مطرح در اردوگاه اصولگرایی است که با وجود ریاست او بر مجلس، گمانه‌زنی‌ها درباره حضور یا عدم‌حضور او همچنان ادامه دارد. در کنار قالیباف، سعید جلیلی، مهرداد بذرپاش و پرویز فتاح از دیگر چهره‌های اصولگرایی هستند که گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال کاندیداتوری آنان مطرح شده‌است. این درحالی است که برخی منابع نزدیک به رئیس ستاد اجرایی فرمان امام معتقدند فتاح برای ثبت‌نام اقدام نخواهد کرد.

جبهه پایداری چه می‌کند؟
جبهه پایداری ازجمله طیف‌های حاضر در اردوگاه اصولگرایی است که اگرچه مسئولان آن اعلام کرده‌اند همچنان درحال بررسی شرایط موجود هستند و تصمیم نهایی اتخاذ نکرده‌اند، اما برخی منابع معتقدند سعید جلیلی و پرویز فتاح از اصلی‌ترین گزینه‌هایی هستند که درصورت حضور در صحنه، جبهه پایداری از آنان حمایت خواهد کرد. ازسوی دیگر گفته می‌شود اعضای شورای‌مرکزی جبهه پایداری از صادق محصولی، دبیرکل این جبهه خواسته‌اند برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری اقدام کند؛ موضوعی که درصورت تحقق، رویکرد نهایی این جبهه در انتخابات پیش رو را با ابهام‌هایی مواجه خواهد کرد.

مهم‌ترین گزینه اعتدالگرایان
«اعتدالگرایان» یا «میانه‌روها» از دیگر طیف‌های فعال در سپهر سیاسی ایران هستند که طی روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی درباره چهره‌های مورد حمایت آنان در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری مطرح شده‌است. اگرچه در این طیف نام‌هایی مانند ناصر همتی یا محمدباقر نوبخت و اسحاق جهانگیری مطرح شده‌اند، اما در شرایط موجود به‌نظر می‌رسد محتمل‌ترین گزینه این طیف، علی لاریجانی باشد؛ گزینه‌ای که برخی معتقدند کاندیداتوری او هر روز محتمل‌تر از قبل می‌شود. این درحالی است که لاریجانی طی روزهای اخیر احتمال کاندیداتوری خود را رد نکرده‌ و به‌صورت ضمنی اعلام کرده درحال بررسی شرایط است.

مشارکت مشروط اصلاح‌طلبان؟
جریان اصلاحات نیز در روزهای اخیر رایزنی‌های انتخاباتی را در دستورکار قرار داده‌است. براین اساس هم بود که جبهه اصلاحات اخیرا نشست‌های فشرده‌ای برای  اتخاذ رویکردهای انتخاباتی برگزار کرده‌است؛ نشست‌هایی که یکی از نخستین خروجی‌های آن، «مشارکت مشروط» در انتخابات بوده‌است. گفته می‌شود جبهه اصلاحات تصمیم گرفته درصورتی وارد میدان انتخابات شود که حداقل یکی از کاندیداهای مورد اجماعش ازسوی شورای‌نگهبان تأیید شود. با وجود این اما در روزهای اخیر گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال کاندیداتوری محسن هاشمی ازسوی حزب کارگزاران به گوش رسیده‌ که به صراحت رد یا تأیید نشده‌است. ازسوی دیگر محمدرضا عارف، محمود واعظی و مسعود پزشکیان از دیگر چهره‌هایی هستند که نام آنها به‌عنوان کاندیدای احتمالی اصلاح‌طلبان به گوش می‌رسد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید