• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226236
+
-

چرا خودروهای وارداتی را نمی‌برند؟

تا زمانی که تکلیف متقاضیان قدیمی خودروهای وارداتی مشخص نشود، ثبت‌نام جدید آغاز نخواهد شد

گزارش
چرا خودروهای وارداتی را نمی‌برند؟

احمد میرخدایی- روزنامه‌نگار

تأمین نیاز و تنظیم بازار خودروی کشور از طریق واردات خودرو یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم بود که تصویب قانون و آیین‌نامه‌های آن چندین‌ماه به طول انجامید و در فرایند تأمین ارز و واردات این خودروها نیز مشکلات زیادی به‌وجود آمد؛ اما از چندی پیش مسئولان وزارت صنعت از ورود تعداد قابل‌توجهی خودروی خارجی به گمرکات کشور خبر دادند و به‌دنبال این اتفاق، انتظاراتی برای تعدیل قیمت خودرو به‌وجود آمد. حالا پانزدهمین دوره ثبت‌نام خودروهای وارداتی برای کسانی که اسفندماه1401 ثبت‌نام کرده بودند آغاز شده و تا چهارشنبه این هفته  ادامه دارد. این دوره نیز همچنان به متقاضیان قدیمی که در صف باقی مانده‌اند اختصاص دارد و آنها می‌توانند از میان 10محصول وارداتی توسط 4شرکت واردکننده، خودروی موردنظر خود را انتخاب کنند.

مشتریان تکمیل وجه و انتخاب خودرو نمی‌کنند
متقاضیان خودروهای وارداتی که اسفندماه1401 با بلوکه‌کردن ۵۰۰میلیون تومان در حساب وکالتی برای ثبت‌نام اقدام کرده و نوبت‌بندی شده بودند، تنها کسانی‌ هستند که می‌توانند از طریق سامانه یکپارچه خودرو نسبت به انتخاب خودروی موردنظر خود اقدام کنند. جالب است که برخی از این افراد، در 14دوره قبلی عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، هیچ خودرویی انتخاب نکرده‌اند و باقی‌ماندن آنها باعث توقف ثبت‌نام متقاضیان جدید شده است. با توجه به اینکه اغلب خودروهای وارداتی از بهترین برندهای دنیا انتخاب شده‌اند، این سؤال مطرح می‌شود که این دسته از متقاضیان درصف‌مانده منتظر چه خودرویی هستند؟ شاید ناتوانی این متقاضیان از تامین وجه میلیاردی برای خرید خودروی وارداتی دلیل انتخاب‌نکردن محصول باشد؛ چراکه در زمان ثبت‌نام قرار بود خودروهایی با ارزش 10هزار دلار وارد شود که در این صورت بهای اغلب آنها حتی با احتساب حقوق دولتی به یک‌میلیارد تومان هم نمی‌رسید؛ اما اغلب خودروهای واردشده بالای 2میلیارد قیمت خورده‌اند!

مشتریان جدید، معطل خریداران قبلی
آخرین اظهارات مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه تجارت، حاکی از این است که تا تکلیف متقاضیان موجود در صف روشن نشود، خبری از ثبت‌نام جدید خودروهای وارداتی نخواهد بود؛ اما خبر خوب این که وزارت صمت به‌دنبال تمهیداتی است که اگر این افراد همچنان در نوبت بمانند، احتمالا طی مصوبه‌ای امکان ثبت‌نام افراد جدید نیز فراهم شود. با این حساب متقاضیان ثبت‌نام خودروهای وارداتی عجالتا باید منتظر تعیین تکلیف متقاضیان قدیمی بمانند؛ اما اگر مصوبه جدیدی ابلاغ شود، در هر دوره خودروهای وارداتی در مدت کوتاهی به متقاضیان قدیمی عرضه می‌شود و پس‌ازآن عرضه به متقاضیان جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت. طبق قاعده شورای رقابت، حداقل 3بار خودرو به‌صورت عادی عرضه می‌شود و اگر مشتری نداشته باشد، می‌تواند وارد سامانه مازاد شده و به مشتریان جدید عرضه شود.

سیاهه خودروهای عرضه‌شده
در این دوره از عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه، 10مدل خودرو ارائه می‌شود که البته 2مدل از این خودروها با سال ساخت 2023 و 2024 توسط 2شرکت وارد شده‌اند و به همین واسطه در 2ردیف مجزا به مشتریان عرضه می‌شوند. این خودروها همگی با تخصیص ارز وارد کشور شده‌اند و آماده تحویل هستند و به‌نظر می‌رسد فرایند عرضه آنها به مشتریان نسبتا سریع باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید