• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226235
+
-

آیا می‌دانید بدون دسته چک می‌شود چک صادر کرد؟

شاید شما هم ازجمله شهروندانی باشید که دسته‌چک ندارید و در برخی مواقع نیاز به چک دارید؛ مثلا برای تضمین وجه اجاره‌بها ‌یا موارد مشابه. در این صورت شاید به این فکر بیفتید که از شخص آشنایی بخواهید، برای‌تان چک بدهد اما آیا می‌دانید قانون از شما حمایت می‌کند؟
به‌گزارش همشهری، در قانون چک، امکان برخورداری از چک، موردی فراهم شده و بانک‌ها موظف به صدور آن هستند. به‌گفته آمنه نادعلی‌زاده، سخنگوی اجرایی قانون چک و از مدیران بانک مرکزی، چک موردی، در اصلاحیه اخیر قانون صدور چک در سبد محصولات شبکه بانکی قرار گرفت و این چک مخصوص اشخاص حقیقی است که مایل به گرفتن دسته چک نیستند، اما تمایل دارند برخی تعهدات‌شان را به‌صورت موردی، از طریق چک پرداخت کنند. حالا چگونه می‌شود چک موردی گرفت؟ ابتدا باید بدانید برای دریافت چک موردی، اشخاص باید در بانک مورد نظر حساب جاری داشته باشند و این اشخاص در هر نوبت تقاضا می‌توانند صرفا 2فقره چک موردی دریافت و در سال نیز جمعا ۵ فقره چک موردی صادر کنند. البته پس از درخواست شخص متقاضی داشتن چک موردی، بانک‌ها اهلیت و اعتبار او را بررسی می‌کنند تا مطمئن شوند که سابقه چک برگشتی رفع سوء اثر نشده و محکومیت قضایی نداشته باشد. چرا که تمامی محرومیت‌هایی که در قانون صدور چک برای برگشت‌خوردن چک‌های عادی درنظر گرفته شده، درباره چک‌های موردی نیز برقرار است.
از جمله این محرومیت‌ها این است که اشخاص مذکور امکان دریافت دسته چک، دریافت کارت بانکی جدید و ضمانت‌نامه بانکی را ندارند و درصورت برگشت‌خوردن برگه چک آنها، وجوه حساب‌های بانکی‌شان به اندازه مبلغ کسری تا زمان رفع تعهدات مسدود می‌شود. این را هم اطلاع داشته باشید که هرچند همه بانک‌ها مکلف هستند چک موردی را در سبد محصولات خودشان ارائه دهند اما در حال حاضر ‌ برخی بانک‌ها این محصول را ارائه می‌کنند‌که تعداد این بانک‌ها قابل توجه نیست.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید