• یکشنبه 3 تیر 1403
  • الأحَد 16 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 23
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226221
+
-

حرف‌های جالب جورج لوکاس درباره وضعیت سینما در سال‌های آینده

فیلم‌ها تکراری شده‌اند

فیلم‌ها تکراری شده‌اند

ناصر احدی

جورج لوکاس، خالق «جنگ ستارگان» که در سال1977 با ساخت نخستین قسمت این فرنچایز محبوب به جایگاهی افسانه‌ای در عالم فیلمسازی رسید، در جشنواره فیلم کن امسال نخل طلای افتخاری را از دست دوست و همکار قدیمی‌اش، فرانسیس فورد کاپولا، کارگردان سه‌گانه «پدرخوانده» گرفت. لوکاس در تمام دوران کاری‌اش که از سال1971 آغاز شده و تا امروز ادامه داشته، تنها کارگردانی 6 فیلم را تقبل کرده؛ 4فیلم از فرنچایز «جنگ ستارگان» و 2 فیلم «THX 1138» و «گرافیتی آمریکایی». البته لوکاس به‌عنوان تهیه‌کننده اجرایی یا نویسنده طی سال‌ها در پروژه‌های مختلفی حضور داشته و به ساخت فیلم‌هایی که به آنها علاقه‌مند بوده مثل «کاگه‌موشا» به کارگردانی آکیرا کوروساوا یا فرنچایز مشهور دوست و هم‌قطارش، استیون اسپیلبرگ، یعنی «ایندیانا جونز» یاری رسانده است. حالا او در 80سالگی فکرهای زیادی درباره وضعیت فعلی سینما و آینده‌اش دارد.

مثل همین حالا
او که در جشنواره کن امسال در گفت‌وگویی شرکت کرده بود درباره وضعیت فعلی سینما حرف‌های جالبی زد. وقتی از او پرسیده شد سینما 10سال دیگر در چه وضعی خواهد بود. گفت: «مثل وضعی که همین الان دارد. وضع موجود از این قرار است که کسی نمی‌داند باید چه کرد، مخصوصا در پلتفرم‌های پخش آنلاین این وضع بیشتر از فیلم‌های سینمایی صادق است، اما در فیلم‌های سینمایی هم وضع همین است. داستان‌هایی که گفته می‌شود همان داستان‌های قدیمی است. می‌گویند بیایید دنباله این فیلم را بسازیم یا بیایید نسخه دیگری از این فیلم را بسازیم. فقط فیلم‌ها نیستند که چنین وضعی دارند، بلکه تقریبا در هیچ‌چیز ایده اصیلی پیدا نمی‌شود.»
او در ادامه افزود: «فضا این‌جوری است که من یک فیلم خوب دیده‌ام، بیایید چیزی عین آن بسازیم. این شیوه‌ای است که فیلم‌ها فروخته می‌شود. اگر بروی و بگویی من چیزی دارم که قبلا شبیه‌اش را هرگز ندیده‌ای و به مخیله‌ات هم خطور نمی‌کند، خیلی بعید است که بتوانی برای ساخت فیلم به توافق برسی.»

تسلیم شدن
«جنگ ستارگان» احتمالا ارزشمندترین دارایی‌ای است که دائما بر تعداد اسپین آف‌ها و دنباله‌هایش افزوده می‌شود، اما لوکاس به‌رغم اینکه فکرهای زیادی درباره سینمای امروز و آینده‌اش در سر دارد، برای مدتی نسبتا طولانی خیلی در این فرنچایز علمی تخیلی توقف‌ناپذیر دخیل نبوده است. او امپراتوری «لوکاس فیلم» را در سال2012 به مبلغ 4میلیارد دلار به کمپانی دیزنی فروخت و با فیلم‌ها، بازی‌ها، برنامه‌ها و اسپین آف‌هایی که در جیب دارد، «جنگ ستارگان» به هیولایی کاملا متفاوت از چیزی که بوده بدل شده است.
به اعتقاد لوکاس، خوب یا بد دنیای «جنگ ستارگان» تحت هدایت دیزنی به سمت و سویی کاملا متفاوت سوق داده شده. لوکاس در این گفت‌وگو در این‌باره گفت: «من تنها کسی بودم که واقعا می‌دانست «جنگ ستارگان» چه بود... کسی که خیلی خوب این دنیا را می‌شناخت چون این دنیا ظرایف و پیچیدگی‌های زیادی را در خود جای داده است. برای مثال «نیرو»؛ کسی «نیرو» را نمی‌فهمید. بعد از اینکه من کمپانی‌ام را فروختم و آنها شروع به ساخت قسمت‌های جدید کردند، ایده‌های بسیاری که در فیلم‌های اصلی وجود داشت، نادیده گرفته شد. اما همین است که هست. شما وا می دهید و تسلیم می‌شوید.»

این 4رفیق فیلم‌باز


در این گفت‌وگو لوکاس از کمک‌های فرانسیس کاپولا در سینما به‌خودش گفت. جورج لوکاس، فرانسیس فورد کاپولا، استیون اسپیلبرگ و مارتین اسکورسیزی از نسل طلایی هالیوود نو هستند که رفاقتی دیرینه با هم دارند و تقریبا همگی‌شان با تماشای فیلم‌های کارگردانان بزرگ سینما در کودکی به هنر هفتم علاقه‌مند شدند. از میان این 4 نفر امسال کاپولا با پروژه جاه‌طلبانه «مگالوپلیس» در کن2024 حاضر بود که فیلمش منتقدان را به 2گروه مخالف و موافق تقسیم کرد. اسکورسیزی سال گذشته «قاتلان ‌ماه کامل» را بر پرده داشت و قصد دارد تا روزی که سرپاست فیلم بسازد و خبرهای پروژه‌های جدیدش مدام از راه می‌رسد. آخرین فیلم اسپیلبرگ هم «خانواده فابلمن» نام داشت که نوعی خودزندگی‌نامه این کارگردان کهنه‌کار تلقی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید