• چهار شنبه 6 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 19 ذی الحجه 1445
  • 2024 Jun 26
سه شنبه 8 خرداد 1403
کد مطلب : 226152
+
-

تولد یک مربی

جیلاردینو نامی است که باید دوباره به‌خاطر سپرد

تولد یک مربی

در چند فصل اخیر مربیان زیادی نام خود را به‌عنوان پدیده جدید این عرصه مطرح کرده‌اند. به حدی مربی خوب داریم که مربیان بزرگی مثل زیدان، کونته، مورینیو و یواخیم لوو و... مدتی است بیکار مانده‌اند. چهره‌هایی نظیر دی‌زربی، توماس فرانک، سیمونه اینتزاگی، گراهام پاتر، هانسی فلیک، آموریم و... هر کدام تحسین مربیان بزرگ و رسانه‌ها را به‌خود جلب کرده‌اند. آخرین‌شان تیاگو موتا بود که از بولونیا یک مدعی ساخت و در پایان فصل جای آلگری را در یوونتوس گرفت.
اما یک نام را هم باید به‌خاطر سپرد؛ آلبرتو جیلاردینو به‌عنوان بازیکن برای همه ما آشناست اما او ثابت کرده که در عرصه مربیگری هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. جیلاردینو جنوا را در فصل پیش از سری‌ب به سری‌آ آورد و در نخستین فصل حضور در سری‌آ این تیم را فقط با 4امتیاز کمتر از قهرمان فصل پیش (ناپولی) به رده 11‌جدول رساند. جیلاردینو در هفته آخر توانست تیمش را مقابل تیم تحسین‌شده تیاگو موتا یعنی بولونیا که سهمیه لیگ قهرمانان را هم گرفته است، 2 بر صفر برنده کند. تیم جیلاردینو در حالی خوب نتیجه گرفت که در ابتدای فصل بهترین بازیکن خود به نام دراگوشین را از دست داد و بازیکن 22ساله رومانیایی را به تاتنهام واگذار کرد.
این مربی 41ساله، سال 2007 در دوران فوتبالش با آث‌میلان قهرمان لیگ قهرمانان و سوپرجام اروپا شد. در جام‌جهانی 2006 عضوی از تیم قهرمان جهان بود. حتی سال‌2005 جایزه بهترین بازیکن فصل سری‌آ و بازیکن سال ایتالیا را کسب کرد اما درخشش او ادامه نیافت و بعدها به تیم‌های کوچک زیادی رفت و حتی از لیگ چین هم سر‌درآورد.
جیلاردینو در سیه‌نا هم مربیگری کرد اما خودش را در جنوا نشان داد. تیم او از لحاظ دفاعی یک تیم ایتالیایی کلاسیک است. آنها این فصل فقط 45گل دریافت کردند که 4گل از گل‌های خورده آث‌میلان، نایب قهرمان کمتر بود. جنوا در سال‌های اخیر فقط 2دوره که گاسپرینی سرمربی این تیم بود (۲۰۰۹ و‌ ۲۰۱۵) و به رده پنجمی لیگ رسید، عملکرد بهتری نسبت به این فصل داشت.
جنوا قدیمی‌ترین باشگاه ایتالیایی است و در دوران 131ساله خودش 9بار قهرمان لیگ شده، ازجمله نخستین دوره در سال 1898. اما افتخارات این باشگاه به تاریخ پیوسته و آخرین قهرمانی آنها در سال 1924 به‌دست آمده. با این حال آنها چهارمین تیم پرافتخار ایتالیا محسوب می‌شوند. جنوا حتی ورزشگاه اختصاصی هم ندارد و از سال 1946به‌طور مشترک با سمپدوریا در ورزشگاه لوییجی فراری بازی‌های خانگی خود را برگزار می‌کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید